Gå til innhold

Sony RX200...?


Anbefalte innlegg

Sony RX100 har ligget et hestehode foran de fleste i entusiast-kompakt-klassen siden det ble lansert for snart 1 år siden

1 år er relativt lang tid ifht utvikling innenfor digital foto - Derfor: Når kan det være realistisk å tro at RX100 erstattes av en oppdatering?

 

Og, selv om konkurrentene nærmer seg - er det fremdeles (etter 1 år...!) ingen som tilsynelatende har kommet opp på siden (ref. f.eks. X20 som ikke når opp på bildekvalitet).

Når er det realistisk å tro at vi har modeller som vandrer forbi, og hvem vil det være?

 

Anyone som har krystallkule?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anyone som har krystallkule?

Ingen krystallkule dessverre, men mange kompaktkameraer oppdateres en gang i året. Nå er RX100 en ny serie (forutsatt at det kommer flere) så det er ingen historikk å spå ut fra. Som du sier er RX100 fortsatt i en egen klasse og det reduserer muligens Sonys behov for en snarlig oppgradering.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hadde bare Sony fått huet ut av ræva og skjønt at en innebygget søker hadde vært kjekt, så... Men jeg er redd det ikke skjer. Nå har vel RX100 solgt godt og selger fortsatt bra, så da er det lite som tyder på at en oppgradering kommer med det første.

Jeg skjønner deg godt, Shirmah, men dette skal jo være et lommekamera. Jeg hadde ikke kjøpt det om det hadde vært større. Mulig man kunne påmontert en løs søker, men det har ikke jeg peiling på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har det faktisk begynt å svirre en del rykter om RX100-oppfølgeren...

 

Det som går igjen er at "RX200" vil antagelig få ei 28-140mm f/1.4-2.2 linse, wi-fi og muligens en "pop-up viewfinder".

 

Noen sier at den vil bli lansert allerede nå i juni. Såvidt jeg kan se, ble RX100 annonsert 5. juni 2012 og kom i salg i midten av juli. Sånn sett kan det virke sannsynlig at RX200 vil bli annonsert i løpet av juni i år, men jeg tviler.

 

Kilder (fra mer til mindre pålitelig):

- Sonyalpha rumors

- photorumors.com

- Camyx

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Nå har det faktisk begynt å svirre en del rykter om RX100-oppfølgeren...

 

Det som går igjen er at "RX200" vil antagelig få ei 28-140mm f/1.4-2.2 linse, wi-fi og muligens en "pop-up viewfinder".

Med disse spesifikasjonene må vel kamera bli en god del større og kanskje mer å regne som ett nytt kamera i RX-serien. Selvfølgelig bra å ha flere valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Med disse spesifikasjonene må vel kamera bli en god del større og kanskje mer å regne som ett nytt kamera i RX-serien.

 

Kamerakroppen skulle ikke bli større leste jeg ett eller annet sted, men det er jo litt vanskelig å skjønne hvordan de skal få plass til både sprett-opp-søker og wi-fi-antenne uten å øke størrelsen. Og dette er jo bare rykter.

Lenke til kommentar

Kamerakroppen skulle ikke bli større leste jeg ett eller annet sted, men det er jo litt vanskelig å skjønne hvordan de skal få plass til både sprett-opp-søker og wi-fi-antenne uten å øke størrelsen. Og dette er jo bare rykter.

Av forskjellige grunner som involverer en vaskemaskin så har jeg sett inni et RX100 og objektivet tar opp det aller meste av plassen. Så å få plass til et enda bedre objektiv og søker vil være en sensasjon uansett pris.

 

Det er fremdeles ingen som har kommet på høyde når det gjelder bildekvalitete så de har god tid på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste måten de kan få plass til et større objektiv (dvs. større zoomområde og/eller bedre blenderåpning) vil vel være å minske sensorstørrelsen. Men da mister man jo mye av fordelen med RX100 da den store sensoren er dens største fortrinn.

 

Jeg tror ikke på ryktene om 28-140 med 1.4-2.2. I så fall må kameraet enten bli mye større, eller sensoren mye mindre, og det håper og tror jeg Sony er smarte nok til å ikke gjøre.

 

For øvrig så selger RX100 fortsatt meget bra, faktisk så bra at det er vanskelig å dekke etterspørselen. Den er på lager flere steder nå, men for bare 1-2 uker siden var den utsolgt mange steder og hadde vært det en stund.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det kommer en oppgradering av RX100 først; RX100 MKII

http://www.dailycame...2-specs-leaked/

 

Ja, dette ser troverdig ut. Sonyalpha Rumors har gradert disse specsene til "SR5: Almost certainly correct" ser jeg.

 

Og jeg synes det ser ut som en god oppgradering. Litt skuffende at kameraet blir enda tjukkere (38,3 mm istedenfor 35,9 mm), men personlig synes jeg RX100 allerede var for stort til å ha i ei bukselomme uansett. Heller et litt tjukkere kamera med wi-fi, hotshoe og vippbar skjerm :)

 

Imidlertid er det antagelig en del penger å spare på å kjøpe RX100 istedenfor RX100M2. RX100 koster nå 3700,- og kommer antagelig til å synke ytterligere. RX100M2 blir sikkert ikke noe billigere enn 5300,- (som er hva RX100 kostet ved lansering).

Endret av Humbro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...