Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av BMW


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg fyller snart 17 år og må begynne planlegging av bilkjøp. Hovedsakelig har jeg lyst på en E39. Har sittet veldig mye på Finn.no og sett på noen av skjønnhetene som finnes der. Men så er jeg ikke helt oppdatert på hva jeg burde se etter med tanke på kilometerstand, pris i forhold til hva som må gjøres, hva deler koster og alt slikt. Også priser på ting som å bytte frontlykter til angel eyes om den ikke har det, eller å bytte stoffseter til skinn osv. Så hadde vært fint om noen kunne kommet med en oversikt over det, noen som har god peiling.

 

Om det ikke tar så alt for lang tid hadde det også vært fantastisk om jeg kunne fått det for E34 og E46 også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med kent, sjekk hva det koster å forsikre aller først. Det er ikke meningen å knuse drømmer, men det kan bli sabla dyrt.

 

Og det å bytte seter osv osv kan fort bli en lang og kjip og dyr prosess. Jeg ville heller beholdt det interiøret bilen blir solgt med. Hvis du leter litt, er det ikke noe problem å finne en bil med stoffseter som ikke har hull. Når det gjelder skinn, må man vedlikeholde dette for at det skal forbli fint. Hvis det ikke er gjort av forrige eier(e), blir det fort tørt og stygt.

 

...men det der er jo veldig opp til deg og hva du liker osv osv. :)

Lenke til kommentar

De fleste selskap lar deg sjekke priser på nett. www.if.no, www.storebrand.no og www.gjensidige.no er vel de største. Men, det finnes mange mindre som ofte har veldig gode priser. Usikker på hvilke eller hvor man finner de.

 

Skinnseter trenger gjerne litt pleie i form av spesialprodukter for skinnseter.

Her kan du lese litt... http://www.bilforumet.no/andre_forum/bilpleie/191401-farging-reperasjon-skinnseter.html

Lenke til kommentar

Var visst ikke så lett å sjekke forsikringspriser. Måtte ha navn, personnummer osv til en person over 18 år. Da brukte jeg pappa, og fylte inn info om bilen. Da sto det til slutt at dette kunne man ikke se på nettet..

 

Uansett, har noen her kunnskap om noe av dette?:

-Cirka pris for å levere bilen til verksted for å sjekke etter skader

-Cirka pris for angel eyes og bytte av frontlykter

-Cirka pris for baklykter og bytte av disse

-Er deler og reprasjon generelt dyrt?

-Hvor mange kilometer skal de ha gått før jeg burde holde meg unna å kjøpe?

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Naf test koster 1250,- (990,- om du er medlem av naf)

Priser på lykter finner du her: GSBildeler. Om du skal ha et verksted til å skifte dette for deg må du vel regne en timespris fort på 500-1000,- i tillegg. I tillegg må du ha lysjusteringkontroll etter bytting av frontlykter. (Trooooor jeg ga 250,- for dette, men er litt usikker her og nå.)

 

Opplevelsen min av mine tidligere BMW'er så virket det ikke på meg at deler til disse bilene var stort dyrere enn andre, ei heller så vanskelig å skru på som enkelte påsto. Dette er vel typisk at folk som ikke liker merket farer med bare for å kunne si noe negativt om bilene. Igjen, må du ha bilen på et verksted for å fikse ting kan det fort bli dyrt.

Ikke se på kilometerstanden som et rent kriterie. Sammenlign hvor langt de har gått og service-historikken og ikke minst kvitteringer på det som er byttet ut igjennom tiden.

 

Jeg tar heller en E39 som har gått 200.000km med service-historikk hos et verksted før en bil i tilsynelatende samme stand som har gått 100.000km uten noen form for historikk.

 

Eneste negative jeg egentlig sitter igjen med av BMW er vel helvettet rundt forsikringa, men kjøper du en diesel så skal vel ikke dette være så fryktelig ille.

Lenke til kommentar

Som sagt flere ganger, forsikring av BMW, da spesielt 316-520 er veldig dyrt da dette er typisk ungdomsbiler med høyskaderisiko. Noen modeller med diesel vil du kanskje komme bedre unna med.

 

Ang bytting av deler o.l, dette burde ikke være første pri! Først finn en bil med god servicehistorikk (det flere deler som nylig er byttet, det bedre.. teoretisk) Det burde også være tatt service rundt hver 15 000km/1 år, helst oftere. Ta gjerne bilen til NAF-test før du kjøper, så vil du få en ca indikator på standen.

 

Etter kjøp burde du passe på at du har en buffer på ca 10 000kr til uforutsette reperasjoner FØR du går i gang med å hore opp bilen (beklager, ser for meg at det er det du kommer du å gjøre...) Du burde også prioritere skikkelige dekk og bremser fremfor kule felger og sportsfiltere.

 

 

Jeg har selv gått i fellen å prioritert utseende før funksjon, noe som gjør at pengene ikke er der når bilen trenger pleie.

 

 

Ang seter, det er ikke spesielt vanskelig å bytte (spørs litt hvor hi-tech seter du har i forhold til el-justering, airbag osv..) Men det tar en del tid, faren for at du senker verdien på bilen er stor (spesielt med tanke på skader som kan forekomme mens du holder på) Samt gode skinnseter koster penger. Jeg ville heller brukt litt mer tid og penger på å kjøpe en bil med skinnseter i, det er nok av dem!

Lenke til kommentar

Alle har et personnummer. Du har også ett. Spør foreldrene dine, om du ikke vet det selv.

Selvsalgt kan jeg personnummeret mitt, men måtte være over 18.

 

 

Skjønner, skal tenke over det. Takk for svar.

 

 

Men! Tenkte kanskje at jeg skal kjøpe meg en E34 (95-modellene liker jeg veldig godt) som førstebil, også heller vente med E39 til litt senere. E34 er jo billigere, mer for pengene vil jeg også tro. Kan dere mye om disse? Hva burde jeg tenkte på/se etter/styre unna?

 

Og jeg så litt på de på Finn i dag. Men når jeg fant en med fin farge, var det stygt stoffinteriør. Når jeg fant en med skinn, var det stygg farge. Er det veldig dyrt å bytte seter/omlakkere disse? Hvordan er det med pris på deler og rep.? Hvor mye burde det være på km standen? Alt slikt hadde det vært fint om jeg kunne fått litt utdypelse i.

 

La oss ta denne som eksempel. Stygg farge, ellers fin.

Men så kommer "vanlig e34 rust i kanaler og rundt tanklokk". Dette er vanlig? Easyfix, eller noe som kan ødelegge bilen? "men har utrolig dårlig batteri så dette bør byttes". Dyrt?

 

Eller hvis vi ser på denne så hadde den stygge frontlykter. Hva ville det kostet å byttet disse, samt hva koster nye lykter, cirka?

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Den siste ville jeg styrt unna, mest pga forsikringen, men også med tanke på all rusten som har begynt. (Når den først tar tak, så baller det fort på seg)

 

Den første synes jeg fargen på bilen var veldig fin, men jeg er ikke noe fan av sølv/svart på bil, blir kjedelig synes jeg. Batteri er ikke store kostnaden, 1000-lapp og oppover. Rusten blir som alt annet, kan fort bli et problem. Men er du litt fingerhendig, så tror jeg ikke det er store saken å finne nye hos en bilopphugger og få byttet, iallefall ikke kanalene. Men du kan bli sittende med andre farger på disse delene.

 

 

 

Uansett, en bil til 13k vil jeg påstå er bruk og kast. Drit i karosseriet, finn en som er i god teknisk stand heller og kjør den til den stopper. Brukt gjerne muligheten til å lære deg litt om bil (ta service o.l)

Lenke til kommentar

Og hva er egentlig disse kanalene som det er rust i? Er det sprekkene mellom dørene osv?

 

Kanaler er en essensiell del av selvbærende karroseriet, monocoque, som de fleste moderne biler har. Disse er sammen med gulvet en del av den bærende konstruksjonen av bilen, og holder sammen fronten og baken på bilen. Kanalen går mellom bakre og fremre hjulbue som en slags ramme for nedre del av dørene. Og i denne er det så godt som nulltoleranse for gjennomrusting. Kanalene tar en stor støyt i alle typer kollisjoner.

 

"Sprekkene" som du helt riktig nevner at det kan forekomme rust i, kan være en grei indikasjon på den generelle tilstanden til kanalen, men her kan eieren lure deg ved å lakkere disse på forhånd. Men kanalen har ofte drenerings- og inspeksjonshull i underkant som du kan finne ved å dra hånda langs undersiden av selve kanalen, og dersom du klår litt inni der bør du ha fått en grei indikasjon.

 

Og angående bilkjøp vil jeg anbefale forhjulstrekk og en gutsy, men liten motor. 1.8l/2.0l er mer enn bra nok for en førstebil. Mer har'n ikke godt av.

Lenke til kommentar

Prioriter en bil uten/med minimalt med rust over farge/interiør/felger.

 

Om du ikke har kunnskap og utstyr til å fikse selv er dette svært skjeldent lettvint og billig å fikse.

 

Hadde selv BMW som førstebil og følte det var et godt valg der og da. Nå i ettertid derimot ser jeg at mitt ønske om å ha nettop bmw gjorde at jeg endte med å betale mer for en bil som ikke passer spesiellt godt til en fersk bilist. Forsikringen er en total killer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...