Gå til innhold

Garanti på mobil ved sprekk i skjerm


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert svart på 100 ganger før men:

 

Min Samsung Galaxy Note mobiltelefon fungerer ikke lenger, og verkstedet sier at garantien ikke gjelder pga sprekk i skjermen.

 

Jeg mener at denne skaden ikke er relatert til at telefonen ikke virker og at verkstedet i det minste burde bevise at det er en årsakssammenheng her.

 

Stemmer det at garantien automatisk slutter å fungere og at verkstedet ikke trenger å finne årsaken til at telefonen ikke fungerer bare fordi telefonen har en ytre skade?

 

På Samsungs hjemmesider står det:

"Garantien omfatter heller ikke følgende:

Støtskader, fuktskader eller annen ytre påvirkning."

 

Men jeg mener som sagt at ytre påvirkning ikke er årsaken til at telefonen ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sprekk i skjermen er jo et bevis på at telefonen har vært utsatt for en uheldig ytre påvirkning (støt- eller klemskade) og selve støt/klemskaden kan være medvirkende til at telefonen ikke lenger fungerer selv om skaden ikke viste seg samtidig med at sprekken i skjermen oppstod.

 

Men det blir veldig vanskelig å si noe som helst i din sak da du tilbakeholder nødvendig informasjon.

 

Ellers er det også viktig å vite om telefonen er mer eller mindre enn 6 måneder gammel. I de første seks månedene må verkstedet sannsynliggjøre at feilen skyldes ytre påvirkning, etter seks måneder er det du som må sannsynliggjøre at feilen ikke skyldes ytre påvirkning.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Feilsymptomene er at telefonen henger ved oppstart på første bilde, som er modellbeskrivelsen, og der blir den stående og lyse. Det går ikke an å skru av telefonen. Holder du inne av/på-knappen lenge nok restarter telefonen og den henger på nytt.

 

Prøvde hard reset 2 ganger uten at det hjalp (av/på-knapp + opp-knapp + meny-knapp), og nå får jeg ikke gjort det engang.

 

Det er jo selvfølgelig mulig at dette skyldes skade fra ytre påvirking, men jeg hadde jo håpet at verkstedet kunne kjørt noen slags diagnostikk eller noe for å evt. utelukke/bekrefte at dette er tilfellet.

 

Men jeg skjønner jo nå fra kommentarer over at de ikke trenger å gjøre dette fordi telefonen er over 6 mnd. gammel. Synes det uansett er ganske dårlig servicet at man kategorisk kan si at telefonen ikke fungerer fordi den har en sprekk i skjermen.

 

I tillegg tilbyr de seg å reparere skjermen til 2500,- men garanterer ikke for andre feil de evt avdekker i sammenheng med dette. Jeg tolker det sånn at hvis telefonen fortsatt ikke fungerer etter at de har byttet skjermen så sitter jeg med en telefon som fortsatt ikke virker etter å ha blåst av 2500,- på ny skjerm til ingen nytte.

 

Det jeg egentlig reagerer på her er at man på et produkt til 5000,- ikke får noen som helst service/mulighet for reparasjon eller feilbeskrivelse hvis produktet slutter å fungere, selv om det er en synlig skade på produktet, som KAN ha noe å gjøre med at produktet ikke fungerer. *pes* :huh:

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig reagerer på her er at man på et produkt til 5000,- ikke får noen som helst service/mulighet for reparasjon eller feilbeskrivelse hvis produktet slutter å fungere, selv om det er en synlig skade på produktet, som KAN ha noe å gjøre med at produktet ikke fungerer. *pes* :huh:

Har du sendt telefonen inn til verksted? De kan gjøre en forundersøkelse og gi deg et prisoverslag som du kan velge å godta eller avslå. Det kan imidlertid være at de fakturerer deg for medgått tid til forundersøkelsen hvis du avslår prisoverslaget.

 

Jeg synes de burde kunne sjekke dette før de eventuelt bytter skjermen (hvis skjermen fungerer da, hvis ikke vil de jo ikke få noen indikasjon på om de har fikset feilen).

Lenke til kommentar

Vi snakker om finelektronikk. Tru meg når jeg sier at telefoner tåler svært mye mindre enn hva folk trur. De blyfrie loddingene som blir brukt i dag er porøse og tåler ikke noe som helst. Loddekulene under komponenter er bittesmå. Dette er noe som IKKE tåler et fall eller klem. Uansett hvor mye gummideksler du har dekket mobilen med, så tåler den ikke et fall. Uansett om mobilen lander på et teppe, og dermed ikke har ytre synlige skader, så tåler ikke mobiltelefonen dette fallet. Selvsagt går det bra noen ganger. Men et lite kakk kan være nok. Ikke ulikt oss mennesker. Noen tåler å få bank hver eneste helg år etter år, og så er det noen som dauer etter 1 velrettet slag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse 6mnd som nevnes fritar ikke verkstedet for å dokumentere skaden. - Denne fristen gjelder det at feil som oppstår innen 6mnd etter kjøp automatisk skal regnes som at det fantes på kjøpetidspunktet med mindre verkstedet kan dokumentere at det er kundens feil.

 

Etter 6mnd så stilles det større krav til kjøperen, men ansvaret skyves jo ikke automatisk over på kjøper - det ligger bare ikke automatisk på selger lengere.

 

Akkurat i denne saken så er jo skaden av en slik art at man kan anta at det har vært en ytre påvirkning som har skadet mer enn skjermen, men dersom du protesterer på dette så må de jo allikevel undersøke den.

 

For å få de til å dokumentere/bevise årsakssammenhengen kan du jo f.eks skrive at feilen oppsto før skjermen sprakk, og at den første tiden startet opp ca halvparten av gangene f.eks. og derfor ikke kan ha noen sammenheng med sprekken i skjermen.

 

Det du risikerer er vel evt å måtte betale for undersøkelsen dersom de finner ut at det har sammenheng - usikker på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få de til å dokumentere/bevise årsakssammenhengen kan du jo f.eks skrive at feilen oppsto før skjermen sprakk, og at den første tiden startet opp ca halvparten av gangene f.eks. og derfor ikke kan ha noen sammenheng med sprekken i skjermen.

 

Jeg regner med at du her mener at man skal gi en slik opplysning kun i de tilfeller hvor det er sant, og at du ikke oppfordrer til at man finner på plausible forklaringer. Dette svekker nemlig troverdigheten til alle servicekunder, og gir i tillegg feil symptombeskrivelse til den stakkars teknikeren som skal finne ut hva som er gærnt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessante svar her.

 

Jeg har heller ikke noe imot å betale for en reparasjon, men da må jeg faktisk vite at feilen blir fikset.

 

Jeg tror jeg skal gå direkte til verkstedet og høre hva de sier.

 

CDON sier bare at "Er telefon har undersökts av Samsungs auktoriserade verkstad efter de riktlinjer som Samsung har satt upp för sina telefoner. De har konstaterat yttre åverkan på telefonen i form av yttre åverkan, garantier täcker fabrikationsfel, detta är inget fabrikationsfel. Felet beror på den spruckna displayen", noe som i dette tilfellet er bullshit.

Lenke til kommentar

Merkelig at du helt plutselig ble så bestemt på at dette er bullshit. Tidligere i tråden har du ikke vært bestemt på det.

Verkstedet tjener ingenting på å lyve. Hvis de kan fakturere produsent og gå videre til neste sak, så er det absolutt det beste for de. Dessuten trur jeg nok at verkstedet innehar endel mer kunnskap enn det du har på akkurat dette punktet. Er ikke helt utenkelig at telefonen kan henge og låse seg pga knust display. Jeg har sett det mange ganger før på touchtelefoner.

Lenke til kommentar

Merkelig at du helt plutselig ble så bestemt på at dette er bullshit. Tidligere i tråden har du ikke vært bestemt på det.

Hvis du leser ha han skriver i siste innlegg, så ER det jo ikke akkurat utenkelig at det er bullshit. Jeg skulle likt å vite hvilken telefon som slutter å boote pga. en sprekk i skjermen. Dt høres ikke veldig sannsynlig ut, for å si det mildt, all den tid de fleste telefoner booter helt fint selv UTEN skjerm - ihvertfall inn i recovery eller download mode.

 

Dessuten er det som det er påpekt mange nok ganger nå i dette delforumet fullt mulig for både verkstedet og utro verkstedansatte å tjene penger på å lyve om denne type saker, så den døde hesten kan du kanskje slutte å piske?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...