Gå til innhold

Nybegynner - Trenger hjelp til å kjøpe speilreflekskamera.


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

 

Jeg har lyst til å kjøpe meg et speilreflekskamera.

 

Jeg er nybegynner når det gjelder speilreflekskamera, eller har ikke stort sett så mye peiling på kameraer, så vet ikke helt hva jeg skal se etter.

 

Tidligere hadde jeg en vanlig Sony: Sony DSC-T10

 

Jeg er glad i å ta bilder altså sånn vanlige familiebilder.

 

Jeg var storfornøyd med min Sony kamera fram til nå, har hatt den i ca. 5/6 år.

 

Jeg trenger all den hjelpen dere kan gi, derfor setter stor pris på den tiden dere tar dere for å skrive.

 

Hvilke kamera mener dere er et fint nybegynner kamera?

 

Hvilken skal jeg gå for, Canon eller Nikon?

 

Jeg har sett på følgende kameraer som falt i min smak, men kom gjerne med råd og tips.

 

Canon

  • EOS 650D
  • EOS 600D
  • EOS 60D

Nikon

  • D5200

Hva betyr de tallene, altså er 60D bedre enn 650D. Jo mindre tall jo bedre kamera?

 

Jeg vil ha et kamera som er bra i mest mulig, jeg har lyst til å lære meg speilreflekskamera og ta fine og gode bilder, derfor setter jeg en budsjett på 6000 kr som jeg mener er nok ut ifra det jeg har sett og kan.

 

Tidligere har jeg trodd at megapiksel spiller en hovedrolle i å ta fine og gode bilder, men ble fortalt at det bare var tull, da megapiksel gjør bildet bare større i oppløsning og har ingen ting med kvalitet å gjøre.

 

Hvorfor kjøpe et minnekort med høy MB/s, hvilken rolle spiller det, påvirker det bilde/videokvaliteten? Har lest at et minnekort med klasse 10 er bra, hvorfor?

 

Kom gjerne med andre råd og tips som dere syns jeg burde vite.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle dagens speilreflekskameraer er gode på bildekvalitet, jo dyrere jo bedre funksjoner så som opplasting-hastighet, seriebildetakt, flere kontrollhjul, etc.

 

Fordelen med de to store Nikon/Canon er at det finnen mye rimelig på bruktmarked og fra tredjeparts-produsenter.