Gå til innhold

Nybegynner - Trenger hjelp til å kjøpe speilreflekskamera.


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

 

Jeg har lyst til å kjøpe meg et speilreflekskamera.

 

Jeg er nybegynner når det gjelder speilreflekskamera, eller har ikke stort sett så mye peiling på kameraer, så vet ikke helt hva jeg skal se etter.

 

Tidligere hadde jeg en vanlig Sony: Sony DSC-T10

 

Jeg er glad i å ta bilder altså sånn vanlige familiebilder.

 

Jeg var storfornøyd med min Sony kamera fram til nå, har hatt den i ca. 5/6 år.

 

Jeg trenger all den hjelpen dere kan gi, derfor setter stor pris på den tiden dere tar dere for å skrive.

 

Hvilke kamera mener dere er et fint nybegynner kamera?

 

Hvilken skal jeg gå for, Canon eller Nikon?

 

Jeg har sett på følgende kameraer som falt i min smak, men kom gjerne med råd og tips.

 

Canon

  • EOS 650D
  • EOS 600D
  • EOS 60D

Nikon

  • D5200

Hva betyr de tallene, altså er 60D bedre enn 650D. Jo mindre tall jo bedre kamera?

 

Jeg vil ha et kamera som er bra i mest mulig, jeg har lyst til å lære meg speilreflekskamera og ta fine og gode bilder, derfor setter jeg en budsjett på 6000 kr som jeg mener er nok ut ifra det jeg har sett og kan.

 

Tidligere har jeg trodd at megapiksel spiller en hovedrolle i å ta fine og gode bilder, men ble fortalt at det bare var tull, da megapiksel gjør bildet bare større i oppløsning og har ingen ting med kvalitet å gjøre.

 

Hvorfor kjøpe et minnekort med høy MB/s, hvilken rolle spiller det, påvirker det bilde/videokvaliteten? Har lest at et minnekort med klasse 10 er bra, hvorfor?

 

Kom gjerne med andre råd og tips som dere syns jeg burde vite.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle dagens speilreflekskameraer er gode på bildekvalitet, jo dyrere jo bedre funksjoner så som opplasting-hastighet, seriebildetakt, flere kontrollhjul, etc.

 

Fordelen med de to store Nikon/Canon er at det finnen mye rimelig på bruktmarked og fra tredjeparts-produsenter.

 

Hvilken kamera du skal kjøpe?, dra til en butikk og kjenn på kameraene det som passer deg best i hånden er nok riktig kamera for deg og ikke la ekspeditøren overtale deg til å kjøpe det kameraet han synes er best uten og forhøre deg med andre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kort/enkelt om Canon EOS modellnumre:

4 sifre: Rimelige enkle nybegynnerkamera, men gjerne mye funksjonalitet. Crop frame. Julegave.

3 sifre: Litt mer påkostet, fortsatt litt enkle, funksjonalitet, gjerne bedre sted å starte. Crop frame. Konf. gave.

2 sifre: For viderekomne, entusiaster og folk med fotointeresse. Mye av den samme funksjonaliteten som i dyrere kameraer, men implementert i enklere form. Crop frame. Ok som hus nr. 2 for proffer med dyrere kamerahus. Iblant konf.gave.

1 siffer: Avanserte modeller, helt eller delvis proffbruk og spesielt interesserte. High end. Her fins både crop og fullformat. Relativt høy prislapp (10.000 +).

 

Jeg har brukt både Canon og Nikon (i tillegg til andre) speilrefleks siden tidlig på 80-tallet, og vil vel si at valg av kameramerke automatisk blir et valg av objektivserie og utvalg der. Kanskje ikke lett å ta overblikk der med lite egen erfaring, men verdt å ha i bakhodet. 3-parts optikk (Tamron, Sigma m.fl.) fins til både Canon og Nikon, mens deres egen optikk går i utgangspunktet kun til deres egne kamera. Selve kamerahuset er bare 1/3 av ligningen. De to andre er optikk og fotograf.

 

Det er ikke alltid lurest å kjøpe et stort, dyrt og megafett kamera, det kan bli mye å drasse på etter kort tid. Det beste kameraet er det en har med seg og bruker. Jeg ville først og fremst tenkt på bruksområder, og basert valget på det.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...