Gå til innhold

Utdanne seg i militæret, er det verdt det?


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg vet det gjerne er litt vell tidlig å begynne å tenke på dette, men vi hadde besøk av militæret på skolen idag, som drev med noe a-la propaganda greier, der de fristet oss med utdanning i militæret. Jeg har tenkt på det en stund, og lurer på hvor mye det egentlig lønner seg. Jeg så også de hadde den linja jeg vil gå (Elektro-Dataelektonikk). Hadde vært fint om noen av dere kunne informert meg litt om hvordan det er osv, og da tenker jeg litt på penger osv, har hørt det er ganske gode tilbud der.. Takk.

 

-Sander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det er både fordeler og bakdeler med utdanning i Forsvaret. Fordelene først:

 

Etter å ha gått førstegangstjenesten, det vil si befalsskolen dersom du går rett inn dit, så lønnes du som sersjant/kvartermester, og det vil si ca 300.000 i året om jeg ikke tar feil. Du bor og spiser mer eller mindre gratis, har mange gode velferdstilbud, et aktivt og godt studiemiljø, gratis treningsfasiliteter og mye mer til. Ingeniørutdanningene er i god klasse, og du får også militær lederskapsutdanning med på kjøpet.

 

På den andre siden så er denne utdanningen tøffere enn vanlig ingeniørutdanning. Dette fordi utdanningen kan være mer intensiv, det stilles høye krav til deg ift oppmøte og resultater, og det er gjerne flere øvelser utenom selve studiene. Med andre ord så stilles det høye krav til deg som person. En annen negativ ting er at du, siden du er lønnet gjennom utdanningen, får pliktår. For hvert år Forsvaret gir deg lønnet utdanning, plikter du å jobbe tilsvarende like mange år for dem. Men dette er jo egentlig ikke så ille - se på det som en jobbgaranti! Husk også på beordringsplikt, som betyr at Forsvaret kan disponere deg etter hvilket behov de har.

 

Når det kommer til linjen som du nevner, så kjenner jeg den helst fra Sjøkrigsskolen. Jeg husker ikke om noen av de andre skolene har den, men uansett så vil den linjen utdanne deg til å bli et våpenteknisk befal på Sjøforsvarets fartøyer. Dette er interessante og utfordrende jobber. Senere er dette absolutt relevant for landstillinger i prosjekter og andre avdelinger, i tillegg til det sivile arbeidsmarkedet.

 

Sjekk ellers ut Forsvarets hjemmesider dersom du lurer på mer. De har veldig gode og informative sider.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet virker det som om Forsvarets ingeniørhøyskole (som sikter seg litt mer mot telekommunikasjon) vil treffe midt i blinken for retningen din om du har generell studiekompetanse.

Jeg anbefaler deg likevel å gå befalsskolen i samband først og søke FIH så tidlig som mulig etter det.

På den måten vil du være i fulltidsjobb med lønn mens du studerer som alle de andre og du vet på forhånd hva du da binder deg til. I tillegg er det stort pluss å kunne leie bolig som forsvaret disponerer i studietiden din i motsetning til de som ikke har tatt befalsskolen på forhånd som da må bo på kaserne.

Som Miodland sa så er utdanning i forsvaret meget krevende fysisk og av deg som person. Du kan ikke bare hoppe av eller utsette utdanningen et år som mange gjør i det sivile liv, og du må virkelig vite at du vil det før du binder deg til noe som helst. Ingeniørutdanning krever at du kan tillære deg lederegenskaper som alle andre lederutdanninger i forsvaret slik at du kan lede i fred krise eller krig. Det er med andre ord på ingen måte kun klasseromsutdanning.

 

Ingeniører som har utdannet seg i forsvaret er meget ettertraktede i private bedrifter og går sjeldent eller aldri uten jobb.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg likevel å gå befalsskolen i samband først og søke FIH så tidlig som mulig etter det.

På den måten vil du være i fulltidsjobb med lønn mens du studerer som alle de andre og du vet på forhånd hva du da binder deg til.

 

Hvordan kan man være i fulltidsjobb med lønn mens man studerer på FIH ved å gå befalsskolen først? Befalsskolen er to år, men man er ikke garantert jobb etter det, langt mindre jobb hvor du får bruke tre år på å «etterutdanne» deg?

 

Eller har jeg misforstått noe? :p

Lenke til kommentar

Hvordan kan man være i fulltidsjobb med lønn mens man studerer på FIH ved å gå befalsskolen først? Befalsskolen er to år, men man er ikke garantert jobb etter det, langt mindre jobb hvor du får bruke tre år på å «etterutdanne» deg?

 

Eller har jeg misforstått noe? :p

 

Man søker FIH på samme måte som andre folk rett fra videregående gjør.

FIH har en liten kvote for de som allerede er ansatte.

Man er på ingen måte garantert plass og må dessuten konkurrere med alle andre i form av karakterer.

Man kan søke FIH allerede i pliktåret, men jeg tror jeg ville anbefalt å vente bittelitt.

 

Denne strategien er den mest økonomiske måten i landet å få en ingeniørutdanning p

 

EDIT: Som du sier er man ikke garantert plass etter pliktåret fra BS, men det er ingen jeg kjenner som ikke har fått stilling om de har brent for å fortsette. Det da selv om de ikke fikk stilling i selve utlysningen.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...