Gå til innhold

Trafikklærer studiet i Stjørdal


Mrkrisbcs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En typisk uke består av 3-4 dager med forelesninger, i pedagogikk/didaktikk, psykologi, trafikkmetodikk og fysikk/bilteknikk. Det er èn dag med praksis i uka, og i første semester brukes praksisdagen til egenkommenterende kjøring. Man begynner å kjøre med elever i andre semester.

 

Det er store klasser, men et lite miljø, så du vil bli kjent med folk fort.

 

Du vil nok kunne reise hjem de fleste helger. For de fleste er det et forholdsvis greit studium.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+130498

har selv søkt dette studiet til høsten, men hvordan er det med kravet for å komme inn? la ved sertifikatet, men spiller bokstavene man har på det noen rolle? blir de som har f.eks. alle klassene prioritert føre de som kanskje bare har klasse B? og hvor mange klasser er det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Jobber du på en skole som fast ansatt med normal arbeidstid (typ. 07.30 - 16.00, ingen helgejobbing), og stort sett har nær full timeplan, litt mørkekjøringsdemonstrasjoner vinterhalvåret (1 - 2 kvelder i uken, mest i starten av vinterhalvåret, litt sjeldnere mot slutten), og et trafikalt grunnkurs i ny og ne, så er nok 550.000 et greit utgangspunkt. (Si da mellom 500.000 - 600.000, alt etter hva slags avtale du har med skolen, og ikke minst hvor skolen ligger. Er nok litt regionale forskjeller her..).

 

Kommer også litt ann på om du jobber på provisjon, eller om du får fastlønn. Med fastlønnsavtale vil gjerne lønnen være enda litt lavere (450.000?), men da er du i hvertfall sikret en stabil inntekt også i perioder der det er mindre å gjøre (hvilket man må regne med fra tid til annen ..).

 

Velger du å være ansatt i eget foretak/enkeltmannsforetak, så blir selvfølgelig lønnen noe bedre, si rundt 700.000 dersom du har samme arbeidsmengde som ved eksempelet over. Må da også huske på at en ikke er dekt på samme måte ved sykdom (men det finnes jo forsikringer mot sånt ..), ingen feriepenger (med mindre man setter av til dette selv. 550.000 mot 700.000 blir derfor litt feil sammenligning.. 550.000 * 1.102 = 600.000 mot 700.000 blir mer riktig ..).

Endret av andjoha
Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg har veldig lyst å bli kjørelærer.
Hadde planlagt å gjøre ferdig det jeg gjør nå (lærling som industrirørlegger), og deretter dra til Danmark og ta kjørelærerutdannelsen der.
Men så kom det nye regler, som sier at man må ha diverse sertifikater som buss osv. og at man må være minst 24 år gammel. regelen blir iverksatt i 2014. Jeg blir 21 i starten av 2015. Så da gikk den planen i vask..
Så nå sitter jeg og ser på andre alternativer, og har derfor noen spørsmål:

Er det vanskelig og komme inn i stjørdal? Er det mange søkere?

Er det noen som har erfaring om å ta utdannelse i sverige/england? Finner bare innlegg i forum som er fra rundt 2006, så vil gjerne ha noe litt nyere innlegg. kanskje en link til sider fra utdannelse i sverige.

Har ikke studiekompitanse. Så derfor var danmark perfekt for meg. Bare 6 mnd så kunne jeg bli kjørelærer, nå ble det plutselig 3 år (med ett år påbygging for å få stuidekompitanse, og 2 år i stjørdal).
Hadde vært fint om noen hadde noe tips til meg her:)


Lenke til kommentar

Jobber du på en skole som fast ansatt med normal arbeidstid (typ. 07.30 - 16.00, ingen helgejobbing), og stortfullrær full timeplan, litt mørkekjøringsdemonstrasjoner vinterhalvåret (1 - 2 kvelder i uken, mest i starten av vinterhalvåret, litt sjeldnere mot slutten), og et trafikalt grunnkurs i ny og ne, så er nok 550.000 et greit utgangspunkt. (Si da mellom 500.000 - 600.000, alt etter hva slags avtale du har med skolen, og ikke minst hvor skolen ligger. Er nok litt regionale forskjeller her..).

 

Kommer også litt ann på om du jobber på provisjon, eller om du får fastlønn. Med fastlønnsavtale vil gjerne lønnen være enda litt lavere (450.000?), men da er du i hvertfall sikret en stabil inntekt også i perioder der det er mindre å gjøre (hvilket man må regne med fra tid til annen ..).

 

Velger du å være ansatt i eget foretak/enkeltmannsforetak, så blir selvfølgelig lønnen noe bedre, si rundt 700.000 dersom du har samme arbeidsmengde som ved eksempelet over. Må da også huske på at en ikke er dekt på samme måte ved sykdom (men det finnes jo forsikringer mot sånt ..), ingen feriepenger (med mindre man setter av til dette selv. 550.000 mot 700.000 blir derfor litt feil sammenligning.. 550.000 * 1.102 = 600.000 mot 700.000 blir mer riktig ..).

Er dette gjennomsnittslønnen for erfarne kjørelærere? Det virker uansett usannsynlig høyt at dette er forventet lønn for alle kjørelærere. Tviler på at alle kjøreskoler har full kapasitetsutnyttelse og er såpass lønnsomme.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg har veldig lyst å bli kjørelærer.

Hadde planlagt å gjøre ferdig det jeg gjør nå (lærling som industrirørlegger), og deretter dra til Danmark og ta kjørelærerutdannelsen der.

Men så kom det nye regler, som sier at man må ha diverse sertifikater som buss osv. og at man må være minst 24 år gammel. regelen blir iverksatt i 2014. Jeg blir 21 i starten av 2015. Så da gikk den planen i vask..

Så nå sitter jeg og ser på andre alternativer, og har derfor noen spørsmål:

 

Er det vanskelig og komme inn i stjørdal? Er det mange søkere?

 

Er det noen som har erfaring om å ta utdannelse i sverige/england? Finner bare innlegg i forum som er fra rundt 2006, så vil gjerne ha noe litt nyere innlegg. kanskje en link til sider fra utdannelse i sverige.

 

Har ikke studiekompitanse. Så derfor var danmark perfekt for meg. Bare 6 mnd så kunne jeg bli kjørelærer, nå ble det plutselig 3 år (med ett år påbygging for å få stuidekompitanse, og 2 år i stjørdal).

Hadde vært fint om noen hadde noe tips til meg her:)

 

 

 

Etter det eg har sjekket så er det ikke spesielt vanskelig å komme inn.. Kjenner noen som kom inn med 4 i snitt. Men det kan jo ha endret seg så tør ikke si noe sikkert :p

 

Problemet med å ta utdannelsen i Sverige eller Danmark er jo at når den utdannelsen er ferdig så er den ikke helt godkjent i Norge. Du må da først gå en praksisperiode så og så lenge før utdannelsen er godkjent og du har samme "tittel/rang" som de som har tatt utdannelsen over 2 år i Stjørdal.

 

Vet ihvertfall at eg skal til Stjørdal! Men blir ikke før om et par år.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!
Jeg har et par spørsmål selv ang studiet. Hva slags karakterer må man ha for å komme inn? noen som har noe svar på det?

vet også at de har startet med dette i Oslo også. Lettest å komme inn i Oslo eller Trondheim?

 

Er det mangler på kjørelærere rundomkring?

A1, hvor mange år ekstra er det å bli lærer for det?

Lenke til kommentar

 

Jobber du på en skole som fast ansatt med normal arbeidstid (typ. 07.30 - 16.00, ingen helgejobbing), og stortfullrær full timeplan, litt mørkekjøringsdemonstrasjoner vinterhalvåret (1 - 2 kvelder i uken, mest i starten av vinterhalvåret, litt sjeldnere mot slutten), og et trafikalt grunnkurs i ny og ne, så er nok 550.000 et greit utgangspunkt. (Si da mellom 500.000 - 600.000, alt etter hva slags avtale du har med skolen, og ikke minst hvor skolen ligger. Er nok litt regionale forskjeller her..).

 

Kommer også litt ann på om du jobber på provisjon, eller om du får fastlønn. Med fastlønnsavtale vil gjerne lønnen være enda litt lavere (450.000?), men da er du i hvertfall sikret en stabil inntekt også i perioder der det er mindre å gjøre (hvilket man må regne med fra tid til annen ..).

 

Velger du å være ansatt i eget foretak/enkeltmannsforetak, så blir selvfølgelig lønnen noe bedre, si rundt 700.000 dersom du har samme arbeidsmengde som ved eksempelet over. Må da også huske på at en ikke er dekt på samme måte ved sykdom (men det finnes jo forsikringer mot sånt ..), ingen feriepenger (med mindre man setter av til dette selv. 550.000 mot 700.000 blir derfor litt feil sammenligning.. 550.000 * 1.102 = 600.000 mot 700.000 blir mer riktig ..).

Er dette gjennomsnittslønnen for erfarne kjørelærere? Det virker uansett usannsynlig høyt at dette er forventet lønn for alle kjørelærere. Tviler på at alle kjøreskoler har full kapasitetsutnyttelse og er såpass lønnsomme.

 

 

Vet ikke om dette er snittlønn, og det tviler jeg litt på.

Men jeg har en svoger som er kjørelærer. Han jobbet først 1 år i Trondheim med fastlønn, mens søstra mi gjorde seg ferdig med sin utdanning. Deretter flyttet de hjem, og han startet i et slags kjølærer-samarbeid. Han driver enkeltmannsforetak, men samarbeider med flere så de er en kjøreskole med flere enkeltmannsforetak, om du skjønner. Alle har enkeltmannsforetak, men de har felles nettside, navn, kontor og kontordame. Første året i denne jobben tjente han ca. 750.000 før skatt (etter alle utlegg på bil, forsikring, kontordama osv). Men da jobbet han MYE, for å finansiere hus osv. Tror han hadde mellom 50 og 60 timer i uka i snitt. :) Så ja, det er mulig å starte med så høy lønn.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...