Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

For 2 år siden fikk jeg installert luft til luft varmepumpe av et seriøst firma. Montøren anbefalte å montere innedelen under vinduet i stuen (ca 40cm fra gulv). Dette for å forhindre at det ble gulv-kaldt. Siden jeg ikke hadde noen erfaringer eller peiling på varmepumper, stolte jeg på montørens "ekspertise".

Nå ser jeg at parkettgulvet i stuen har sprukket opp og blitt veldig stygt. Siden parketten min har gått ut av produksjon, må jeg bytte hele gulvet i stuen (ca 60m2). Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg klage til montøren? Må jeg ta det via forsikringsselskapet mitt? Hvordan går jeg best frem?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Parketten slår sprekker og har blitt veldig stygg på et felt som er ca 2m i bredden og 8m i lengden. Altså fra rett under varmepumpa og hele lengden på stua. Dette er en Toshiba varmepumpe. Husker ikke akkurat modell. Men det kan jeg finne ut når jeg kommer hjem. Hvordan vet jeg om pumpen min er beregnet for å stå lavt eller høyt montert? Står det i produktinformasjonen for pumpen? (Noe det burde i så fall.)

Lenke til kommentar

Hei.

Varmepumpen min er av typen Toshiba RAS-13SAVP-ND. Et lite utdrag fra brukerveiledningen: "Innendørsenheten må installeres slik at toppen av den er minst 2 m over gulvhøyde. Ikke legg eller sett noe på toppen av innendørsenheten". Men det er vel montøren som må passe på slike ting. Brukerveiledningen fikk jeg ikke før etter at montøren var ferdig med monteringen.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg kontaktet firmaet som monterte varmepumpen min.

Dette er svaret jeg fikk:

"Hei.

Det er veldig vanlig å plassere disse varmepumpene nede ved gulvet, og 40 cm over gulv er mer enn mange bruker.

Det med avstand fra gulv, er fordi de er laget med tanke på kjøling om sommeren, ikke pga. varme på gulvet.

Det du kan justere på er utblåsningsvinkelen. Blåser det varm luft ned på gulvet vil det kunne tørke, men blåser den rett ut går det bra."

Hvorfor står det da i brukerveiledningen at den skal monteres slik at toppen på innendørsenheten er minst 2 m over gulv? Bare pga kjøling om sommeren??

Lenke til kommentar

Jeg har to varmepumper i huset, en er plassert nede ved gulvet i stua en annen oppe på veggen. Det er jevnere temperatur i rommet med innedelen lavt plassert. Så det angrer jeg ikke på. Men jeg har eik parkett, men tror oljebasert lakk hindrer uttørking av treverket. Kan hvertfall ikke se noe merker etter 10 år. Men vil jo tro hvis man har dårlig beskytta treverk at det kan tørke godt opp av konstant varmluft. Derfor bør nok montøren av varmepumpe og vurdere underlaget, før han eventuelt setter innedelen ved gulvet.

 

Høy plassering er en fordel for å få god fordeling av kald luft om sommeren, da varmen stiger. Mens lav plassering er en fordel om vinteren, da varmen må komme best mulig ned, da den automatisk vil stige da og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...