Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Imovane og dosering når man bruker Rivotril


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg bruker fast 12 mg Rivotril i løpet av en dag, fordelt på 4 doser, og fikk idag utskrevet Imovane, som også er et benzodiazepin.

 

Jeg spør dere derfor:

 

- Jeg har lenge gått på Rivotril, og dosen som står på pakningen er 1 tablett (5 mg).

Men jeg er usikker på om dette er nok til å få "slå" meg selv i seng når jeg bruker en så stor dose Rivotril.

 

- Jeg vet at leger ofte ikke vet så mye om benzodiazepiner, så jeg er usikker, og tviler veldig på at 5 mg vil være nok til å få meg til å sove ikveld.

 

- Hvilken dosering vil dere anbefale at jeg tar, uten å tenke på hva legen sa, for å sikre at jeg sovner relativt fort?

 

- Hvordan vil jeg eventuelt merke effekten når de begynner å virke?

Og hvor fort etter inntak begynner de å virke, og har nådd maksimal konsentrasjon?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker fast 12 mg Rivotril i løpet av en dag, fordelt på 4 doser, og fikk idag utskrevet Imovane, som også er et benzodiazepin.

 

Jeg spør dere derfor:

 

- Jeg har lenge gått på Rivotril, og dosen som står på pakningen er 1 tablett (5 mg).

Men jeg er usikker på om dette er nok til å få "slå" meg selv i seng når jeg bruker en så stor dose Rivotril.

 

- Jeg vet at leger ofte ikke vet så mye om benzodiazepiner, så jeg er usikker, og tviler veldig på at 5 mg vil være nok til å få meg til å sove ikveld.

 

- Hvilken dosering vil dere anbefale at jeg tar, uten å tenke på hva legen sa, for å sikre at jeg sovner relativt fort?

 

- Hvordan vil jeg eventuelt merke effekten når de begynner å virke?

Og hvor fort etter inntak begynner de å virke, og har nådd maksimal konsentrasjon?

 

Bruk bare en. Bruker du fler så blir du bare våken/ruset istedet, en når du går til sengs skal hjelpe. (Edit har du bare 5mg så kan du jo prøve 2 om 1 ikke virker)

 

Men lønner seg ikke å bruke de daglig, det er et slit å sove når du slutter å bruke de.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Ta 5 mg, det kan nok hende at medisinen fungerer bedre enn hva du tror. Øvre grensen er 7,5 mg, ikke 10 mg (for å følge retningslinjene). Tablettene du bruker har vell ikke delestrek? Økning til 7,5 er nok ikke akkurat katastrofalt, men gjør det i samråd med legen.

 

Det er forståelig at lite søvn er veldig tungt og at du bare vil slukne. Du har muligens (basert på hva du har skrevet) en litt dårlig holdning til medisiner, som kan være skadelig.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar
Du har muligens (basert på hva du har skrevet) en litt dårlig holdning til medisiner, som kan være skadelig.

 

Der tar du nok litt feil.

Jeg har faktisk en veldig god holdning til medisiner, og har nærmest et helt apotek med medisiner i stuen (de fikk ikke plass i medisinskapet).

Lenke til kommentar

Bruk bare en. Bruker du fler så blir du bare våken/ruset istedet, en når du går til sengs skal hjelpe. (Edit har du bare 5mg så kan du jo prøve 2 om 1 ikke virker)

 

Vil du på kniv på halsen si at 1 vil være nok?

 

Jeg kommer nok til å prøve meg frem.

F.eks ta 1 når jeg sitter i sofaen og er klar til å gå i sengs, vente 20 min. Kjenner jeg ikke noe til effekt da, vil jeg øke med 1 tablett ca. hvert 15. min til jeg føler at jeg har effekt, og kan gå å legge meg.

Lenke til kommentar

Vil du på kniv på halsen si at 1 vil være nok?

 

Jeg kommer nok til å prøve meg frem.

F.eks ta 1 når jeg sitter i sofaen og er klar til å gå i sengs, vente 20 min. Kjenner jeg ikke noe til effekt da, vil jeg øke med 1 tablett ca. hvert 15. min til jeg føler at jeg har effekt, og kan gå å legge meg.

 

Blir jo litt feil å tenke etter om du kjenner noe etter å ha spist en tablett. Du skal jo helst ikke tenke på at du ikke får sove. Litt psykisk det der. 5mg er jo en lav dose så kanskje du burde ta to.

 

Tar du fler så blir du jo bare ruset og våken, det er jo en opiat-etterligning. 3-4 er feks overkill.

 

Forvente at man alltid skal sove/slukne etter 20min synes jeg også er rart...

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...