Gå til innhold

Vurderer analoge kameraer + scanner


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lekt litt med tanken på å prøve meg på et analogt kamera. Har snoka litt på KEH.com. Liker å teste kreativiteten min, tvinge meg til å tenke før jeg tar bilde. Er mest for morroskyld, liker å leke meg med tekniske duppeditter.

 

Har sett på både mellomformat og 35mm, og valget står mellom: Hasselblad 500CM og Leica M3.

  • Liker tanken på 6x6 format (noe nytt for min del + lar meg teste kreativiteten), men kunne godt tenke meg Leica for størrelsen. Antar at begge er gode kameraer, men kjennskapen min til disse tingene = 0. Derfor ønsker jeg noen tips:

Hva ville dere anbefale/valgt? Er begge like gode kvalitetsmessig (både kamera og objektiver), holdbarhet? Skarphet på objektiver? Leica blir en god del dyrere.

  • Eller: er de såpass jevngode at valget står på format (evt. pris)?

Ikke plass til mørkerom, så må bli scanner: Har sett på Epson sin V-serie.

  • Jeg ønsker å kun ta s/h-bilder, så vil det da være stor forskjell på V500, 600, 700 og 750 (prisforskjellen er stor)?

- Julie

 

EDIT: Jeg har bestemt meg for mellomformat (6x6) og har foreløpig kikket på: Rolleiflex, Rolleicord og Yashica-MAT 124-G

Endret av Nessimelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du eldre utstyr må det sees over føre kjøp, eller min.3 mnd garanti hvis du skal betale mye for det. En HB med utskiftbare magasiner er fin til filmer som krever forskjellige fremkallingstider. Hvorfor ikke en nyere M6 eller M7? De selges billig her hjemme.

 

(En modernisert HB er Bronica sq-ai og mye for pengene)

http://erickimphotog...et-photography/

 

http://japancamerahunter.com/category/camera-geekery/

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Kjøper du eldre utstyr må det sees over føre kjøp, eller min.3 mnd garanti hvis du skal betale mye for det. En HB med utskiftbare magasiner er fin til filmer som krever forskjellige fremkallingstider. Hvorfor ikke en nyere M6 eller M7? De selges billig her hjemme.

 

(En modernisert HB er Bronica sq-ai og mye for pengene)

http://erickimphotog...et-photography/

 

http://japancamerahu...camera-geekery/

Skal sjekke det ut!

 

Tenkte først på M6/7 men jeg har kun sett de til 10.000 (kun hus) og det er litt mye nå. Kikker hovedsaklig på foto.no, evt. finn.no, her til lands, andre steder jeg bør se? Sett på B&H også, [Link]

Endret av Nessimelle
Lenke til kommentar

Jeg er enig med rogkas.

 

Analog fotografering og scanning er digital fotografering på en dyrere, vanskeligere og irriterende måte. Bruk pengene og tiden på noe mer morro.

Analog fotografering, filmfremkalling og mørkeromsarbeid er helt okey, det blir en hobby for seg selv.

 

Det er scanningen som gjør at du blir lei. Kjøp heller en Fuji X100S. Vil du ha det vanskeligere så kjøp en Sigma DP2M.

 

Du blir ikke mer kreativ med analog fotografering, eneste du lærer er at film ig fremkalling er dyrt itillegg til at scanning tar tid og er gørr kjedelig.

Lenke til kommentar

Snur man ting på hodet så er det vel digitalt som er kreativt å bruke hvis man er interessert i bilder og ikke utstyret. Når ting er enklere og mer allsidig å bruke så har man mer tid å bruke på nettopp å finne motiver og ikke minst teste ut flere måter å ta bilder av samme motivet bla.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å kun ta s/h-bilder, så vil det da være stor forskjell på V500, 600, 700 og 750 (prisforskjellen er stor)?

- Julie

Forskjellen mellom 700 og 750 er antirefleksjonsbehandlig av optikken. Så 750 slipper igjennom 30% mer lys så er litt raskere og har muligens litt høyere kontrast, ellers er det samme scanner.

 

V700 og oppover har lysrør, mens de andre har lysdioder. Lysdiodene varer "evig" men har ikke like gode egenskaper. V700 har litt bedre dynamisk omfang enn V600 og kan scanne 6 bilder i 6x6 på en gang mens lavere modeller bare kan scanne 2.

 

Min V700 kom med en versjon av Silverfast, det gjør visst ikke V600. Det er mulig du må ha VueScan også.

 

Hvilken scanner du trenger avhenger av hvilke type bilder du skal ta og hvordan du jobber. Hvis du er usikker så blir aldri V700 feil. Husk at det er store scannere som trenger en del plass.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Av svarene deres skulle enn tro at det er slutt på film? ...

 

Jeg har forsøkt å finne antydninger om dette i svarene i denne tråden, men klarer ikke. Antagelig leser du et eller annet som ikke jeg finner.

 

Som jeg har skrevet i en annen tråd, hvilken type sensor du liker best betyr ikke all verden. Emulsjonsfilm må gjennom en kjemisk fremkallingsprosess som kan være vrien og vanskelig tilgjengelig. Mens en analog RGB-sensor kjøres gjennom en A/D-konverter og lagrer informasjonen i digitalt format på en greit tilgjengelig minnebrikke.

 

Du velger hva som passer deg. Begge deler er tilgjengelig i markedet og vil nok fortsette å være det en stund.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hasselblad er OK, men er tungt å ta med seg og ikke så gunstig i bruk mener jeg etter å ha hatt et i over to år. Jeg foretrekker rammesøkere over TLR/SLR. Mamiya 6 og 7, samt Fuji GF670 og lignende er svært gode kameraer (men forskjellige - les deg opp). Leica er noe alle har lyst på på et eller annet tidspunkt, men 35mm-negativet er ikke så mye å flagge for. 6x6, 6x7 (min favoritt) og 6x9 derimot, knallstore negativ som lett kan printes enormt. Når man kommer opp i slike størrelser er film fortsatt bedre enn digitalt. Fargene og tonene man får med Portra er også noe som er umulig å gjenskape med digitalkameraer.

Endret av eriklovold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...