Gå til innhold

Hvordan planlegger man en lang tur?


Anbefalte innlegg

Jeg har muligens lyst til å reise i noen måneder i 2014 (5-8 måneder)

 

Det jeg egentlig lurer på er: Hvordan i alle dager planlegger man en slik reise? Og om man reiser alene hvor kult er det da å reise? Er det spesielle reisemål som passer dersom man reiser alene?

 

Har hatt tanken i bakhodet en stund, men først nå ser jeg at jeg kanskje kunne tenkt meg å gjøre det.

 

De landene jeg kommer på sånn ved første tanke er Usa, Brasil, Japan og Kina. Er nok en hel del andre steder jeg også gjerne kunne tenkt meg å reise men dette var det første jeg kom på.

 

Så er det noen som har noen gode svar så sleng de gjerne inn.

Jeg skjønner at det er et litt bredt spørsmål, men har du noen erfaringer vil jeg gjerne høre dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en grov plan, men ikke planlegg reise derfra til dit da og da.

 

Kan jo være greit å planlegge litt slik at du er for eksempel i Brasil under karneval ellerno?

 

Kjenner noen som reiste sånn og de stoppa opp litt og jobba underveis, (2-3 uker her, 2-3 uker der) men de hadde nå en tur på nesten 2 år.

 

Reis mer eller mindre spontant, det skaper mindre stress og hastverk og du opplever mye mere og kan kose deg mere (:

 

Ønsker deg God tur. :)

Lenke til kommentar
Kan jo være greit å planlegge litt slik at du er for eksempel i Brasil under karneval ellerno?
Litt om karneval....

 

Har opplevd karneval mange steder og det kan være en stor opplevelse. Husk at mange av øyene i karibien og byene i Brasil i tillegg til det faste lokale karneval en bestemt tid på året slik at man kan reise rundt og oppleve et nytt karneval hver måned. Var for eksempel med på Jab Jab på Grenada i august. http://www.spicemasgrenada.com/ Det som holdes i Trinidad er enda mer kjent.

I Brasil er det 3 hovedtyper karneval:

1) Parade med sambaskoler. Det beste stedet for dette er sambadromen i Rio hvor man betaler dyrt for å stå på en tribune og se paraden med store pappfigurer langt unna. man kan også betale enda mere og være med en sambaskole, men da må man vanligvis betale for drakten til seg selv og sponse en annen og bruke tid på å lære det et par steg. Det går i tradisjonell samba her.

 

2) Parade med trio electrico som er de hotteste brasilianske gruppene som spiller på digre rigger på store semitrailere. Salvador de Bahia er det beste stedet for dette. Her kan man betale for å komme innenfor tauet nærmest en av bilene. Her går det mest i Axé aka Bahia Pop.

 

3) Mer uorganiserte gatefester med perkusjonsgrupper som marsjerer og spiller på kryss og tvers og folk som er utkledt som alt mulig. Det beste stedet for dette er Olinda.

 

Ellers er jo Mardi Gras i New Orleans greit å oppleve en gang. Youtube sensurerte videoen som jeg la ut derifra...

Lenke til kommentar

Plannlegge er oppskrytt.

 

Kjøp bilett og dra,

Jeg har hatt en del 6-10månders turer nå,

Eneste jeg tenker på før drar er om jeg trenger visum til første landet jeg flyr til

 

Altså.. Hva gjør du når du kommer til billettdestinasjonen om du ikke har noe plan?

Blir litt nervøs av dette jeg hehehe..

Lenke til kommentar

Et par ting kan det lønne seg å planlegge:

 

1. Vaksine-behov.

2. Første overnatting efter lang eller internasjonal flytur. (Bestilles sånn omtrent samtidig med fly-billetter, noe som ikke nødvendigvis gir lang frist.)

3. Visum-behov.

4. Forhåndsvurdering av eventuelle spesielle severdigheter - og hvorvidt disse bør besøkes til en viss tid. (Eksempelvis så feires karnevalet i Rio noen dager før askeonsdag hvert år...)

 

Utover dette, så ville jeg ha sett meg rundt efter en "peke-på" bok hvor tingene nevnes med litt forskjellige sprog jeg ikke kan, jeg ville vurdere å ha med noen vannrense-tabletter og litt trekull for innvortes bruk (disse to som en liten praktisk forsikring, mest sannsynlig ville de ikke trenges brukt), og jeg ville ha memorert telefonnummeret til UDs sentralbord, slik at jeg kan få informasjoner derifra hvis jeg noensteds blir usikker på hvilken informasjon som er pålitelig (og selvfølgelig hvis jeg trenger assistanse lokalt for å komme meg ut av en situasjon).

 

Og sånn omtrent så langt ville jeg ha planlagt... (pluss evt. en kontakt hjemme, som i tilfelle finansproblemer kan ordne billett hjem...)

 

Addendum: Utenom tur-delen, som jeg har vurdert over, er der en eller to ting som kan være aktuelle på hjemmebane: "Barnevakt" for bolig, samt noen som tar inn post og kikker på evt. regninger...

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Å reise alene er brillefint bortimot uansett hvor du drar, så lenge du baserer deg på å bo på ungdomsherberge; å sture i baren på middelmådige hoteller er gruelig kjedelig, på hostel treffer du drøssevis av andre som er i samme situasjon.

 

Spar noen kroner, skaff de nødvendige visumene og kom deg på tur. Dette er enkle greier og med inntekt i Norge skal det ikke mange ukene med sparing til for å få finansiert en slik tur.

Lenke til kommentar

Jeg drar selv på en lengere reise rundt i nord-amerika i 2014. Jeg har ikke planlagt noe mer enn at jeg har noen idèer om ting jeg vil se. Hvis man bruker 6 måneder på å reise er det ikke så viktig med detaljer. Planen min er å kjøpe en-veis billett til øst-kysten, mest sannsynlig new york. Pris er avgjørende her.

 

Visum og vaksiner er vell det eneste jeg kommer på som må gjøres på forhånd.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...