Gå til innhold

Ny PSU - Hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynner bare med mitt oppsett så man har nødvendig info på plass med en gang :)

 

Hovedkort: MSI 890FXA-GD70

Prosessor: AMD FX-8350 @ 4.8GHz

Skjermkort: Sapphire Radeon 7970 GHz Edition Vapor-X

Minne: 16GB Kingston 1600MHz

 

 

Såvidt jeg kan se så bruker min prosessor omtrent 400W ved maks trekk, skjermkortet 434W ved maks trekk.

 

Jeg har i dag en PSU på 1200W men den er ikke modulær.

Og ønsker igrunn å bytte til modulær for å få mindre kabelrot.

 

Først og fremst lurer jeg på om jeg må holde meg over 1000W ved valg av PSU eller kan jeg ha mindre? Og når en strømforsyning feks er på 1000W i produktnavnet, betyr det at den trekker 1000W fra stikkontakten eller at den klarer å yte 1000W til datakomponentene?

 

For meg virker det ikke logisk å kunne ha en strømforsyning med lavere effekt enn skjermkort og prosessors makseffekt samlet. Er jeg ute å kjøre?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet ditt trekker ikke så mye strøm alene. Det er totalt på hele maskinen. Skal klare deg med Ax 860 f.eks

 

power-consumption.jpg

 

 

Så denne effektforbruken er på hele systemet?

 

Ser at det står det, men trodde ikke at det var så effektivt :)

 

 

Hvilke fordeler gir det å ha en overdimensjonert strømforsyning?

Tenker på at større kondensatorer kan levere større makstrekk i pulser der det er nødvendig. Eller har dette lite å si i hardware verdenen?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe deg ett skjermkort til og kjøre CF? Kommer du til å kjøpe deg 2 kort som Titan?

Skal du kun ha ett skjermkort klarer du deg fint med 760w også, mer enn nok.

Vil si det du spør om er at det blir mindre støy/varme. Ingen vits i å ha 1200w til ett system som ikke bruker 550w på det meste. Viktigste er jo om den leverer stabile spenninger.

 

Hvis jeg kjøper meg ett skjermkort til så kjører jeg 2x skjermkortet ditt og 3570k på 760w

Endret av otl
Lenke til kommentar

Ah okei, høres bra ut.

 

Vet du om en strømforsyning som leverer stabile spenningsnivåer på rundt 750W til en grei pris da?

Virker jo umulig å analysere hva som er bra og dårlig utfra de få detaljene man finner om produktene på prisguiden.

 

Jeg skal ikke kjøre CF med det første nei.

Lenke til kommentar

Corsair AX760, Seasonic X-760. Dett er i realiteten den samme strømforsyningen, laget av Seasonic. Corsair AX760i laget av Flextronics.

 

De av oss som har vært med i en del år vi kjøper primært strømforsyning på bakgrunn av hvem som er den reelle produsenten og ikke hvilket merke det står utenpå (det er nemlig svært få som produserer sine egne strømforsyninger). Seasonic er en slik produsent som er kjent for å lage kvalitet, og flere av oss kjøper bare Seasonic baserte strømforsyninger. En annen topprodusent er Flextronics. En viktig grunn til at vi velger disse er at vi har erfaring med levetida på disse. En strømforsyning kan nemlig gi gode testresultater som ny, men faktisk vise seg å ha problemer når årene går. Noe mange som kjøpte MIST og andre merker som var bra i tester rundt 2006 - 2008 har opplevd.

 

For å finne fram til bra alternativer er prisguiden ubrukelig. Man må sjekke tester, og da er JonnyGuru den man sjekker først. http://www.jonnyguru.com

 

Strømforsyninger er alltid oppgitt med det de kan gi av strøm til komponentene, i tillegg er det viktig hvordan denne er fordelt på 12V, 5V og 3,3V rails. Men strømforsyninger som f.eks Seasonic X-760 er jevnt over oppgitt med lavere ytelse enn de faktisk klarer - trolig vil den klare å gi rundt 800 Watt til komponentene. Jeg vet at f.eks AX860 er testet til 960 Watt fra stikkontakten, dvs 865 Watt til komponentene.

 

Når det gjelder testsgrafikken du viser til, viser den hvor mye strøm som trekker fra stikkontakten, dvs skal vi reelt sammenligne må vi korrigere for effektiviteten til strømforsyninga. De fleste som tester i dag bruker nok strømforsyninger som gir omtrent 90+ i effektivitet, så 90 % er noenlunde greitt å bruke. Vi må også se på selve testplattformen, dvs HK, CPU og eventuell overklokking. Anandtech som får omtrent de samme idle-tallene på sine tester bruker en Intel Core i7-3960X @ 4.3GHz, dvs et grunnoppsett som drar en del strøm. Trolig drar din overklokka AMD ennå noe mer, og i tillegg har du kanskje flere disker osv. Så kanskje ligger du på maks 450 Watt fra stikkontakten * 0,9 - dvs 405 Watt til komponentene. 405 Watt er 54 % belastning av en AX760/X-760. Dette kan du faktisk måle selv ved en enkel strømmåler som du får hos Clas Ohlson.

 

Det er ingen særlig fordel å ha en overdimensjonert PSU - som nenvt før er kvaliteten på PSU-en langt viktigere. Faktisk arbeider PSU-en best om den får drive i området 25 -> 70 % av kapasitet. Her har den som oftest best effektivitet. En PSU som f.eks bare belastes med en 5 - 10 - 20 % i normal bruk (skriving, surfing etc), som er realiteten med 1200 Watt på ditt oppsett har ofte effektivitet ned mot 80 %, mens den ved f.eks 40 % kapasitet kan ha effektivitet på 90 - 93 %. Jeg kjører f.eks en C2Q 8400 og GTX460 med noen disker osv på en Corsair HX450 (laget av Seasonic så klart) - og det er et dønn stabilt oppsett

Endret av Bolson
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Corsair AX760, Seasonic X-760. Dett er i realiteten den samme strømforsyningen, laget av Seasonic. Corsair AX760i laget av Flextronics.

 

De av oss som har vært med i en del år vi kjøper primært strømforsyning på bakgrunn av hvem som er den reelle produsenten og ikke hvilket merke det står utenpå (det er nemlig svært få som produserer sine egne strømforsyninger). Seasonic er en slik produsent som er kjent for å lage kvalitet, og flere av oss kjøper bare Seasonic baserte strømforsyninger. En annen topprodusent er Flextronics. En viktig grunn til at vi velger disse er at vi har erfaring med levetida på disse. En strømforsyning kan nemlig gi gode testresultater som ny, men faktisk vise seg å ha problemer når årene går. Noe mange som kjøpte MIST og andre merker som var bra i tester rundt 2006 - 2008 har opplevd.

 

For å finne fram til bra alternativer er prisguiden ubrukelig. Man må sjekke tester, og da er JonnyGuru den man sjekker først. http://www.jonnyguru.com

 

Strømforsyninger er alltid oppgitt med det de kan gi av strøm til komponentene, i tillegg er det viktig hvordan denne er fordelt på 12V, 5V og 3,3V rails. Men strømforsyninger som f.eks Seasonic X-760 er jevnt over oppgitt med lavere ytelse enn de faktisk klarer - trolig vil den klare å gi rundt 800 Watt til komponentene. Jeg vet at f.eks AX860 er testet til 960 Watt fra stikkontakten, dvs 865 Watt til komponentene.

 

Når det gjelder testsgrafikken du viser til, viser den hvor mye strøm som trekker fra stikkontakten, dvs skal vi reelt sammenligne må vi korrigere for effektiviteten til strømforsyninga. De fleste som tester i dag bruker nok strømforsyninger som gir omtrent 90+ i effektivitet, så 90 % er noenlunde greitt å bruke. Vi må også se på selve testplattformen, dvs HK, CPU og eventuell overklokking. Anandtech som får omtrent de samme idle-tallene på sine tester bruker en Intel Core i7-3960X @ 4.3GHz, dvs et grunnoppsett som drar en del strøm. Trolig drar din overklokka AMD ennå noe mer, og i tillegg har du kanskje flere disker osv. Så kanskje ligger du på maks 450 Watt fra stikkontakten * 0,9 - dvs 405 Watt til komponentene. 405 Watt er 54 % belastning av en AX760/X-760. Dette kan du faktisk måle selv ved en enkel strømmåler som du får hos Clas Ohlson.

 

Det er ingen særlig fordel å ha en overdimensjonert PSU - som nenvt før er kvaliteten på PSU-en langt viktigere. Faktisk arbeider PSU-en best om den får drive i området 25 -> 70 % av kapasitet. Her har den som oftest best effektivitet. En PSU som f.eks bare belastes med en 5 - 10 - 20 % i normal bruk (skriving, surfing etc), som er realiteten med 1200 Watt på ditt oppsett har ofte effektivitet ned mot 80 %, mens den ved f.eks 40 % kapasitet kan ha effektivitet på 90 - 93 %. Jeg kjører f.eks en C2Q 8400 og GTX460 med noen disker osv på en Corsair HX450 (laget av Seasonic så klart) - og det er et dønn stabilt oppsett

 

 

Wow! Dette var flott lesestoff...

 

Ingen tvil om at det rår med kunnskaper hos en del brukere her inne.

Liker å tenke at jeg har hvertfall bittelitt peil på hardware, men på strøm og overklokking er jeg mer på vakumsiden. Passe tomt, men ble nå klok nok til å ta en beslutning når jeg bestemmer meg for å bytte ut PSUen :)

 

Takk så mye alle sammen for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...