Gå til innhold

NKI eller NKF


Smashen

Anbefalte innlegg

Jeg går nå interiør på ei folkehøgskule og har lyst til å studere det videre. Men jeg vet ikke om jeg skal velge NKI nettstudier eller NKF (Norges Kreative Fagskole).

NKF er svindyrt, ca. 40 000 pr. semester, fordelt over to år. Hvis en fullfører de to årene, blir, eller kan, noe av lånet fra lånekassen bli omgjort til stipend. Uansett, blir det mye lån tilslutt. I tillegg dekker ikke pengene en får fra lånekassen hver måned, skoleregningen. Jeg har ingen mulighet til å bo hjemme og jeg har ingen sparepenger i bakhånd. Det vil da si at jeg må jobbe utrolig mye for å kunne betale skole, og det og bo og leve. Selvfølgelig, jeg hadde ikke trodd at jeg ikke trengte å jobbe i det hele tatt, jeg skjønner at jeg må det, men jeg er redd det blir alfor mye fokus på å jobbe, slik at jeg ikke får brukt nok tid med skolearbeid. Og i og med at skolen ikke akkurat er billig, er det dumt å ikke bruke nok tid på skolearbeidet. Da er jo alt bortkastet.

Jeg har vært på besøk på NKF og der sa de at en har to dager i uka, med undervisning. Resten av uka disponerer en sjøl. Men det er såpass mye arbeid, at det er vanskelig å kombinere jobb og studier.

På NKI kan jeg ta samme utdanning til 20 000. Da kan jeg kanskje jobbe mer ved siden av og bo hjemme.Problemet der er at jeg mister det sosiale. Jeg blir sittende stuck hjemme. Jeg er også redd for at arbeidsgivere ikke tar nettstudier like seriøst som NKF.

 

Noen som har tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg ville gått for NKF av de samme grunnen som du nevner.

 

Så og si alle på NKF jobber ved siden av studiene. Det er ikke vanskelig å kombinere jobb og studier.

Jeg studerer selv på en privatskole, uten jobb. og kjæresten min studerer på NKF, med en liten deltidsjobb. Vi bor midt i Oslo (Høy leie) Det går helt greit. Vi lever som studenter.

 

Du vil ha et ganske høy lån når du er ferdig på skolen, men da vil du kanskje også ha drømmejobben.

 

Om du velger å gå NKI så vil du jo få et ganske lavt lån, men jeg tror ikke NKI ser så bra ut på CVen. Spesielt da interiør er det veldig praktisk rettet studie (Hvordan er egentlig studiet ved NKI lagt opp her?)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I tillegg dekker ikke pengene en får fra lånekassen hver måned, skoleregningen. Jeg har ingen mulighet til å bo hjemme og jeg har ingen sparepenger i bakhånd.

 

Vet denne er litt gammel, men jo: Studielån dekker semesteravgiftene. Hver gang du skal betale semesteravgiften får du 40-og-noe-tusen inn på konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...