Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til Danmark, med kjærete som skal studere. Spørsmål


Skipstrixy

Anbefalte innlegg

Fant ikke helt ut hvor jeg skal legge denne, så om en eller annen ildsjel finner en bedre plassering for denne tråden, må den gjerne flyttes.

 

Nå har det seg slik, at kjæresten min snart skal flytte til Danmark for studier,

og jeg vil være med henne, siden jeg har mulighet til dette. Jeg jobber offshore med Norsk arbeidsgiver, så jeg har ingen bindinger som sier jeg må bo i Norge, da jeg uansett må flys til jobb.

 

Jeg synes også det høres dritkult ut å bo noen år i Dannmark.

Dette er og en av grunnene til at jeg vil være med henne på flyttelasset.

 

Jeg lurer veldig på hvordan det blir med "oppholdstillatelse" i Danmark, for

meg som arbeider og skatter i Norge.

Jeg går ut fra, at siden jeg tjener penger i Norge, så er det en del

skattemyndigheter osv, som skal være med i bildet, når det blir snakk om å flytte til "utlandet".

 

Er dette noe problem for meg, når det er snakk om å bo noen år i danmark/sverige etc(skandinaviske land)?

 

Og hva må jeg eventuelt gjøre for å sette i gang denne prosessen?

 

Det skal nevnes, at jeg har et rent rulleblad :-) (er vel det eneste jeg kan tenke meg som kan lage problemer når det er snakk om å oppholde/bo i Andre skandinaviske land).

 

Takker for alle Svar og Hjelp :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ekspert på dette, men jobbet selv nesten 6 mnd i et annet EU-land noen år tilbake. Dette gav meg store skatteproblemer i ettertid.

 

Det finnes et skattekontor for utenlandssaker som kan hjelpe deg med det skattemessige (fant jeg ut etter at jeg kom hjem). Synes å huske at grensen går ved 6 mnd. Over 6 mnd og man skal skatte til det nye landet, under 6 mnd og man skal skatte til Norge. For deg som skal bo noen år så er vel saken grei, du skal skatte til Danmark. Spørsmålet er kanskje skatteår og om første og siste del av oppholdet ditt skal skattes til Norge eller Danmark...

 

Ellers så kan du fritt flytte slik du vil innen EFTA, men du må sikkert gi beskjed både her og der. Dette kan jeg ikke svare på da dette ble, for meg, ordnet av arbeidsgiver (som også skulle ordne det skattemessige).

Lenke til kommentar

Han skal ikke jobbe i et EU land, men jobber fremdeles i Norge.

 

Utgangspunktet er at plikt til å svare skatt har enhver som er bosatt i Norge. Når du ikke er bosatt der lengre faller du ikke inn under denne hovedregelen. I og med at du skal jobbe i Norge vil du nok falle inn under bestemmelsen for dem som oppholder seg i landet i mer enn 183 i riket. Jeg vet ikke hvor mange arbeidsdager du har, men regner med det er noen. Vil tro du uansett går inn under sktl § 2-1 tredje ledd bokstav a, som sier at;

 

For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer bolig i riket.

 

Jeg ville uansett tatt kontakt med det lokale skattekontoret og hørt med dem. De kan hjelpe deg med det skattemessige og henvise deg i forbindelse med oppholdstillatelse osv.

 

Du nå kanskje også forholde deg til skattemyndighetene i Danmark, men de har sikkert en skatteavtale med Norge på dette. Førhør deg om dette også ved ditt lokale skattekontor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...