Gå til innhold

Tatt i fotoboks - 16 år


ufdrtdc

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en 16 år gammel gutt som tirsdag ettermiddag ble knipset i en fotoboks rett før Rennesøy-tunnelen(i nærheten av Stavanger for de som ikke vet hvor det er) da jeg var ute å øvelseskjørte.

 

Grunnen til at jeg poster dette er på grunn av at jeg er forvirret. Før fotoboksen kom var det 70-grense, men cirka 15-20 meter før fotoboksen ble det 80-grense, og uerfaren som jeg var trykket jeg på gasspedalen siden jeg trodde at fotoboksen da var registrert på 80-grensen. Jeg ble både sur, irritert, skuffet og ikke minst forvirret da jeg var er 99% sikker på at jeg lå mellom 70-75km/t da boksen blinket rødt. Med alle disse tankene i hodet mistet jeg konsentrasjonen et øyeblikk og en fotoboks inni tunnelen knipset meg den også. Klarte ikke kjøre videre etter det pga. at jeg ikke klarte å konsentrere meg, og lot moren min ta over.

 

Jeg synes det var en veldig dum plassering av et 80-skilt, spesielt mtp. alle som er ute å øvelseskjører som ikke er klar over absolutt alt av trafikkregler. Var jo også forvirring rundt den boksen som var grunnen til at jeg ble tatt i den andre også.

 

Så what to do? Får jeg stor bot siden jeg ble tatt i to bokser på rad, selv om jeg var ute å øvelseskjørte? Kan jeg klage? Må betale en eventuell bot selv, noe jeg er lite lysten på... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de skifter fartssone 15-20m før fotoboksen vil jeg gjerne se bilde av dette, høres litt rart ut, de har jo ikke satt fotoboksen i feil fartssone, det tror jeg de klarer å unngå...

 

og hva er det foreldrene dine holder på med mens du øvelseskjører? er jo de som har ansvaret, de burde iallefall betale for det er de som har driti seg ut her, ikke du som øver.

Endret av Alekpowah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fartsgrensa foran fotoboksen er den som gjelder. Dvs at hvis de du sier stemmer, skal det være 80 fotoboksen løser ut på. Det eneste du kan gjøre er å vente til forelegget kommer i posten og se hva resultatet er der. Står det f.eks 75 og det står et 80-fartsgrense skilt rett foran boksen, klager du selvfølgelig til politiet. Det at du ikke klarte å konsentrere deg og dermed ble tatt på nytt kommer du nok ikke unna, og det syns jeg ikke du skal heller. Evnen til å holde hodet kaldt og beholde fokus er viktig når du kjører bil.

Endret av BaronSlask
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes også det var rart. Vet du hvor mange meter før fotoboksen farten blir målt?

 

Foreldrene mine har vært tydelige på at om jeg får bot, skal jeg betale den, og det synes jeg er greit.

 

EDIT: Var svar til Alekpowah

Endret av ufdrtdc
Lenke til kommentar

Var det et kraftig rødt blink av disse boksene?

 

Eller var det bare såvidt at du så et rødt glimt?

Kan det ha vært gjennomsnittsmåling på stedet?

 

Til orientering:

 

Følerne ligger noen få meter foran boksen.

 

OG, foreldrene dine kan hvis det er deres bil droppe å opplyse om hvem som kjørte, man har nemlig ikke tysteplikt på nær familie.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

knipset eller knipset skikkelig? alle moderne bokser, dvs de med linsa ut av boksen tar bilder hele tiden.

Var et lite rødt blink, ikke noe kraftig.

Det at du ikke klarte å konsentrere deg og dermed ble tatt på nytt kommer du nok ikke unna, og det syns jeg ikke du skal heller. Evnen til å holde hodet kaldt og beholde fokus er viktig når du kjører bil.

Det er jeg enig i, er egentlig mest den første boksen jeg er usikker på.

Lenke til kommentar

Jeg synes også det var rart. Vet du hvor mange meter før fotoboksen farten blir målt?

 

Foreldrene mine har vært tydelige på at om jeg får bot, skal jeg betale den, og det synes jeg er greit.

 

EDIT: Var svar til Alekpowah

 

Jeg synes ikke dette er greit, du sitter ikke med ansvaret nemlig, de skal følge med og dirigere deg riktig, at de atpåtil lar deg bli knipset 2 ganger er jo veldig rart synes jeg, men det at boksen står i en 80 sone, da er det 80 sone, så ta bilder før de eventuelt endrer det, regner med at boksen er ny hvis de har klart å sette den i feil fartssone, det skal jo også være varselskilt for fotoboks 300m før boksen eller noe slikt.

 

Ser du sier blinket ikke var noe kraftig, kan det bare ha vært gjennskinn? for de gangene jeg har sett slike slå ut har det vært relativt kraftig blits ^^ altså man merker godt at den blinker!

Endret av Alekpowah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

OG, foreldrene dine kan hvis det er deres bil droppe å opplyse om hvem som kjørte, man har nemlig ikke tysteplikt på nær familie.

 

Eneste som er dumt er da at om moren må ned og se på bildet fordi hun bestrider det så sitter hun ved siden av. Og iogmed dette er i følge med øvelseskjøring vil det være hun som "får" boten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det et kraftig rødt blink av disse boksene?

 

Eller var det bare såvidt at du så et rødt glimt?

Var bare et lite rødt glimt.

 

Var det byfjordtunellen du kjørte gjennom eller var det den etterpå? Vet hvertfall at byfjord skal ha gjennomsnittsmåling, men er usikker på neste.

Er ikke helt sikker da jeg ikke er kjent i området overhodet, men kjørte et godt stykke nedover inni tunnelen, så var nok under havet.

Lenke til kommentar

2 fotobokser på en kort veg er det ingen som koster på seg.

 

Det burde være lett å komme til bunns i denne saken, de som vet hvor denne vegen er, er det gjennomsnittsmåling der så tar begge foroboksene bilde og det ser ut som den "tar deg"

10-20 meter etter boksen er det da egen lampe som lyser veldig rødt om du blir utregnet som råkjører.

 

Uansett er det morra di som skal se hvor fort du kjører for å så si ifra, hu skal ikke bare sitte på.

 

 

Med tanke på din post over så ble du ikke tatt men avbildet for å måle farten i snitt.

Dvs dere har ikke fått bot.

Endret av War
Lenke til kommentar

men det at boksen står i en 80 sone, da er det 80 sone, så ta bilder før de eventuelt endrer det, regner med at boksen er ny hvis de har klart å sette den i feil fartssone, det skal jo også være varselskilt for fotoboks 300m før boksen eller noe slikt.

 

Ser du sier blinket ikke var noe kraftig, kan det bare ha vært gjennskinn? for de gangene jeg har sett slike slå ut har det vært relativt kraftig blits ^^ altså man merker godt at den blinker!

Var klar over at fotoboksen kom, pga. jeg så skiltet som signaliserte dette. Synes det var veldig rart at boksen var plassert like bak en endring i fartssone. Men siden det var 70-grense før det ble endret til 80 like før boksen kom, kan det hende at den måler farten i 70-sonen? At den kanskje tok meg i cirka 75km/t i 70-sonen?

 

Var liksom et slags lite rødt blink i midten av "skjermen" på fotoboksen, ikke noe kraftig i det hele tatt. Håper det er slik at det bare var gjennomsnittsmåling!

 

Det burde være lett å komme til bunns i denne saken, de som vet hvor denne vegen er, er det gjennomsnittsmåling der så tar begge fotoboksene bilde og det ser ut som den "tar deg"

10-20 meter etter boksen er det da egen lampe som lyser veldig rødt om du blir utregnet som råkjører.

--

Dvs dere har ikke fått bot.

Kan ikke huske å ha sett en slik lampe, så jeg tviler på at den lyste.

 

Håper virkelig ikke jeg har fått det, ettersom jeg går rundt og tenker på dette her hele tiden! :(

Lenke til kommentar

Eneste som er dumt er da at om moren må ned og se på bildet fordi hun bestrider det så sitter hun ved siden av. Og iogmed dette er i følge med øvelseskjøring vil det være hun som "får" boten.

 

Tar jeg ikke feil skal alle andre enn personen i førersetet sladdes på fotoboksbilder.. Det er i det minste slik normalt sett, hvordan det er ved øvelseskjøring vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...