Gå til innhold

Studiepoeng vs bachelorgrad


Anbefalte innlegg

Jeg gikk på HiST AiTEL fra 2004-2007 og jaktet der på en bachelorgrad i systemutvikling og tittelen høgskoleingeniør.

Jeg feilet hardt når det kom til kjemi, også på andre forsøk.

 

Fikk uansett jobb og situasjonen mtp graden er derfor uendret. Jeg har 170 studiepoeng, og kravet for bachelorgrad er såvidt jeg har fått med meg 180 poeng.

Spørsmålet mitt er derfor som følger: Kan jeg ta "hva som helst" som gir meg 10 studiepoeng, og ergo få en bachelorgrad? Jeg driter egentlig litt i høgskoleingeniørtittelen akkurat nå.

 

Og hvis ja, klarer jeg å ta 10 studiepoeng på 1 semester på NTNU og være i tilnærmet full jobb samtidig? :) Og hva vil det evt koste meg rent økonomisk?

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva som er obligatorisk i bachelorgraden. Hvis kjemifaget var obligatorisk må du ta det, hvis det var et valgfag kan du ta hva enn du vil. Hvis du har startet bachelorgraden ved en annen høgskole må du få godkjent fagene ved den nye. Det er langt fra sikkert at du får godkjent alle 170 studiepoengene (nå skal det sies at jeg ikke aner hva HiST AiTEL er for noe).

 

Semesteravgiften er rundt 500, og ja, tar du et lett fag er det ikke noe problem å bestå selv om man er i full jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Dette er vel et spørsmål du bør ta opp direkte med høyskolen din?

 

Motspørsmål. Er faget så vanskelig at du ikke greier å stå om du jobber strukturert? :)

 

Om du jobber i en vanlig 100% stilling, burde det være null problem å ta 10 studiepoeng ved siden av full jobb, særlig om det er et lett fag som Brulejus sier. Du må bare være strukturert og prioritere fritiden din slik at du har enten faste dager hvor du jobber med det eller jobber en time hver dag. Få en rutine på det.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

De færreste universiteter/høgskoler (jeg vet ikke om noen) lar deg få en grad derfra uten at du har avlagt minst 60 studiepoeng av graden ved det universitetet/den høgskolen. Så 10 NTNU-studiepoeng gir deg ingen grad ved NTNU, uavhengig av hvor mange studiepoeng du har fra andre steder.

 

I tillegg må du klare å innpasse de fagene du har i et studieprogram ved universitetet/høgskolen som leder frem til graden bachelor.

 

Det korte svaret er med andre ord nei, du kan ikke bare ta 10 tilfeldige studiepoeng ved NTNU. Skal du ta graden ved NTNU vil du ikke kunne få noen grad fra NTNU uten å ta 50 studiepoeng til der og finne et studieprogram som lar deg gjenbruke minst 120 poeng fra dine tidligere studier (pluss dine 60 NTNU-poeng). Skal du ta graden ved HiST må du enten finne et alternativt studieprogram som lar deg gjenbruke alle dine tidligere studiepoeng og har ti frie studiepoeng du kan putte inn hva som helst i, eller ta de 10 studiepoengene du mangler i studieprogrammet ditt.

Lenke til kommentar

Studiepoeng går ikke ut på dato, men de kan bli mindre relevante etterhvert som tiden går. Programplanen for bachelorgraden i systemutvikling kan f.eks. endre seg - da er det ikke sikkert alle de studiepoeng som tidligere var en del av programplanen blir godkjent i den nye. Vanligvis gis det overgangsregler, men disse har også som regel begrenset varighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...