Gå til innhold

Religioners beste sider


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ute etter å finne positive filosofier, positive sider, positive anskuelser som kan knyttes til forskjellige religioner. Jeg fisker da etter anskuelser, holdninger eller innsikt, som gjør forskjellige religioner spesielt attraktive. Foreksempel er vel nestekjærlighet, det å elske alle, noe godt og sexy ved Jesus og kristendommen. Fra Buddha har man omtrent det samme i de fire sinnstilstander "kjærlighet, godhet eller medfølelse, glede og sinnslikevekt". Jo flere forslag til jo flere religiøse retninger jo bedre.

 

(ikke-religiøse bevegelser positive særtrekk er vel også greit)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De positive sidene tror jeg du vil finne er felles i svært mange religioner, og ikke-religiøse grupper og individer. Hvis det finnes religiøse krav om å gjøre noe spesielt stort, eller gjøre spesielle offer som er utenfor det mennesker ellers vil se seg villige til å gjøre, så er gjerne det noe som uansett blir ignorert. Som f.eks. å gi bort alt du eier til de fattige.

Lenke til kommentar

Hinduismen har en positiv side i alle fall. De er tolerante for alle andre religioner, fordi de mener at alle må finne sin egen vei til sannheten(Gud). Selv om religionen har noen "regler" og ritualer så er man fortsatt en like god hindu om man bryter dem. - Budismen er vel et utspring av Hinduismen og har til forskjell en "hoved person" som er leder. Hinduismen mener at alle mennesker tilhører en familie og ved å klassifisere mennesker som kristene, muslimer eller ateister, vil være å bryte det familie båndet.

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...