Gå til innhold

kompakt sportskamera?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er nysgjerrig på om det finnes på noe kompaktdigitalkamera som er relativt billig som egner seg til sport/action.

 

Bør helst ha:

- litt zoom (i tilfelle man må være litt unna)

- lav lukkertid

- rask autofokus

- mye lysstyrke

- muligheter til å ta seriebilder med litt buffer

 

Finnes det noe slikt i kompakt til opp mot 4-5k eller må man da over og se på speilreflekser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet vil jeg si at dette er "speilrefleksmotiv", men kvalitetskrav (blant annet hvor store bilder du skal lage) er også avgjørende. Det går an å prøve en superzoom som Panasonic FZ200, men vankselig å si om du blir fornøyd. Har du noen mulighet for å få lånt et speilrefleks og en superzoom finner du fort ut hva du trenger.

Lenke til kommentar

Sony RX100 fyller de fleste av kravene bedre enn de fleste andre kompaktkameraer. Det har ikke veldig lang zoom og taper en god del lysstyrke når man zoomer inn.

 

Du kan også se på Nikon 1 serien som man kan få veldig billig i disse dager hvis man er heldig, der får du veldig rask autofokus.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Raskere lukker gir også mindre lys, og en må da kompensere med høyere ISO og/eller større blender (eller få et mørkere resultat). Nå er ISO-egenskapene forskjellig fra kamera til kamera, og maks blenderåpning varierer fra objektiv til objektiv, men lukkerhastigheten er ikke en kameraegenskap, det er en innstilling og altså ikke så relevant for kamerakjøp.

 

Stor blenderåpning og god på høy ISO, er derimot noe som kan være viktig, da det er dette i en kombinasjon med ønsket resultat og tilgjengelig lys som bestemmer lukkerhastigheten.

Lenke til kommentar

......... men lukkerhastigheten er ikke en kameraegenskap, det er en innstilling og altså ikke så relevant for kamerakjøp.

For så vidt enig, men siden spørsmålet gikk på kompaktkameraer synes jeg det var relevant, masse kompaktkameraer hvor det ikke er mulig å stille lukkerhastighet direkte. Om det var det TS tenkte på vet jeg ikke.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...