Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

tuklet med skjermkort , maskinen starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har seg sånn at jeg skulle demontere skjermkortet mitt for å smøre vifta pga ulyder (radeon 5850). jeg har aldri demontert skjermkort før så jeg skulle aldri gjort det in the first place , men uansett... jeg klarte å ryke noen ledinger inni der og tenkte slaget var tapt , så jeg monterte alt igjen , satte det i pcen å prøvde starte den , men den nektet.

 

skal ikke pcen starte selvom skjermkortet er ødelagt? ville da tro jeg bare fikk blåskjerm eller skjermen hadde blitt svart.

 

skjermkort må jeg uansett ha , men hvilke andre komponenter kan ha blitt ødelagt i prossessen ? kanskje litt vanskelig for dere å si , men har ikke brukt makt for å få ut skjermkortet og det glei fint ut og inn.

 

setter pris for svar og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hovedkortet sender ofte bootsignal etetr at det har foretatt en hardware test og alt er godkjent. Om skjermkortet er ødelagt kan det føre til at hovedkortet ikke sender boot signalet...

 

Om man herper noe kan både kretskortets baner bli skadd, komponenter skadd, kjøling skadd, ledninger og plugger skadd osv.

Lenke til kommentar

fant ut av problemet. sjekket alle kablene og den ene kabelen fra strømforsyningen og inn til hovedkortet var ikke helt inne :hrm: den skal tydeligvis ikke klikke inn i hølet heller så jahh... men alt funket og har bilde på skjermen , dog fungerer ikke vifta på skjermkortet og det var sikkert den ledingen som røk når jeg prøvde demontere (svart leding). men er det farlig å bruke pcen selvom ikke vifta fungerer? ingen andre komponenter vil ryke selvom skjermkortet overopphetes? er egentlig ganske grønn på sånne ting :hm:

 

takk for hjelpen uansett , og må nok gå til kjøp av nytt skjermmkort på mandagen!

Lenke til kommentar

Du er nok ikke nødt til å gå til kjøp av nytt skjermkort. Er ikke værre enn å bytte kjøleren. Jeg ville dog latt PCen være i fred eller gjort som MariusSR sier og overvåke temperaturen dersom du absolutt må bruke maskinen. Kjøleren er antageligvis ikke designet for å kjøle ned kortet uten vifte.

Lenke til kommentar

Audun0505, du har selvfølgelig helt rett. Det er helt opp til deg trådstarter hva du er komfortabel med, men det aller rimligste er nettopp å lodde dersom du har loddebolt eller kjenner noen som har det.

 

Jeg hadde dog i baktankene at han hadde problemer med ulyder fra nåværende kjøler. Det er godt mulig at litt smøring hjelper, men det kan være like greit å invistere i en kvalitetskjøler man kan dra med seg videre til neste oppgradering.

 

Elektrikerteip funker også, men da blir det fort litt skummelt dersom ting glir fra hverandre. :p

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Temperaturen på CPU skal ikke ha endret seg nevneverdig (man kan diskutere luftflyten i kabinettet mtp. skjermkortviften, dog). Så enten har du vært borti og løsnet kjøleren til CPUen, eller så har du alltid hatt en varm CPU.

 

Jeg ville tatt fra hverandre maskinen, renset for støv, lagt på nytt lag med termisk pasta og prøvd igjen. Hvilken prosessor har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...