Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmefolie, enkelt? *desperat*


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og min samboer holder på å pusse opp ei leilighet, som vi skal leie.

Vi ble enig med husvert om fremgangsmåte, å har nå malt og lagt list i hele leiligheten. På soverommene var det noen slitte teppegulv, og vi ble enige om at vi skulle legge laminat, og da med slik varmefolie under. Men siden det tok så langt tid å få levert dette (på bygda), så skulle vi altså gjøre resten av leiligheten i stand først.

 

For ei ukes tid siden skulle vi begynne på dette gulvet da. Vi la plast først, så depron undermatter. Så rullet vi på plass folien. Teipet den og gjorde alt klart til vi skulle få elektrikeren på besøk. Det elektrikern da sa, var at vi måtte lage ei 'slisse' i betonggulvet under for å få plass til tepraturføleren? Altså, vi måtte ta opp folie, matter og plast, og bruke en vinkelsliper med diamantblad for å lage ei slags 'renne' i betongen på ca 1,5x1,5 cm.

 

Det gikk nøyaktig to minutter før hele leiligheten nå er full av betongstøv. Og jeg stiller meg skeptisk til hele opplegget?! Er det noen som vet om dette er riktig? Hjelp!

 

(6 cm undermatter)

Endret av baresanna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet, ja, men man kan også droppe hele gulvføleren og bruke effektregulator/romføler. Man får mest nøyaktig temperatur med gulvføler dog.

 

At du ikke lukket dører og ordnet med avsug før du begynte med å skjære i betongen er jo din egen feil.

Endret av Akse
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er altid viktig å vite (eller sette seg inn i ), hva som skal gjøres av arbeidsoppgaver, dernest må en planlegge arbeidet, så en gjør oppgavene i rett rekkefølge!

 

Men når først en arbeidsoppgave er glemt, er det alltid lurt å sjekke om en kan fullføre med andre metoder. Her var jo en annen metode mulig, så det var synd du ikke sjekket bedre. Få håndtverkere har erfaring med alt, så det kan være nyttig å sjekke med flere.

 

At du støvet ned mer enn nødvendig, er din egen feil.

 

Jeg kommenterer først og fremst for andre. Du er vel ferdig med arbeidet.

Lenke til kommentar

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med å legge føleren ned i betonggulvet. Varmefolie benytter IR/strålevarme og varmer kun én retning, opp. Dermed vil ikke betonggulvet under depronmattene bli noe betydelig påvirket av temperaturendring fra varmefolie. Jeg er elektriker, men har knapt vært borti denne folien.

 

Jeg ville brukt enten en romføler eller en effektregulator. På kjøkkenet hjemme la jeg opp noen få kvadratmeter med varmefolie og heiv denne på en topolet bryter, har aldri vært behov for å regulere den og den står på 24/7. I bruksanvisningen stod det at varmefolien skal ikke kunne komme over 27C med mindre en legger et teppe over gulvet eller noe. En gulvføler vil ikke kunne forhindre høy temperatur under tepper, siden denne sannsynligvis ligger max 30 cm unna veggen og kun måler i dette punktet.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Komforgulv er spesielt

lavtbyggende og gir en lun overflatetemperatur. Vi anbefaler 6 mm

Elpron som underlag slik at koblinger og event. gulvføler slisses

ned i denne. Dersom underlaget er tynnere må det slisses i

undergulvet for klemmer og koblinger/kaldende

 

Slisser ut i matta og ikke det underliggende gulvet.

Lenke til kommentar

Hva skal du ha oppå? Gulvføler OG romføler er påkrevd der det ligger laminat/parkett. Dette er for å få begrensningsføler opp til 27 grader. Det er makstemp på laminat/parkett.

 

Du får også 3mm gulvføler som passer i underlagsmatten.

 

EDIT: Ser nå at du skal ha laminat, da er det somsagt påkrevd med føler i gulv. Dere som ikke vet hva dere snakker om, ikke gi tips og råd som leder til feil.

Endret av Henrikenn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med å legge føleren ned i betonggulvet. Varmefolie benytter IR/strålevarme og varmer kun én retning, opp. Dermed vil ikke betonggulvet under depronmattene bli noe betydelig påvirket av temperaturendring fra varmefolie. Jeg er elektriker, men har knapt vært borti denne folien.

 

Jeg ville brukt enten en romføler eller en effektregulator. På kjøkkenet hjemme la jeg opp noen få kvadratmeter med varmefolie og heiv denne på en topolet bryter, har aldri vært behov for å regulere den og den står på 24/7. I bruksanvisningen stod det at varmefolien skal ikke kunne komme over 27C med mindre en legger et teppe over gulvet eller noe. En gulvføler vil ikke kunne forhindre høy temperatur under tepper, siden denne sannsynligvis ligger max 30 cm unna veggen og kun måler i dette punktet.

 

Skremmende at du som elektriker ikke vet at det SKAL foreligge gulv OG romføler på parkettgulv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at de slisser er nok slik at de kan legge k-rør og føleren byttes om den ryker senere. Lite gøy å rive opp hele gulvet om dere vil ha fortsatt gulvføler.

Føleren er ikke godkjent til å begrense temperatur ifølge NEK, btw. dette begrenses ved å utføre jobben i henhold til monteringsanvisning, slik at det ikke kan oppstå for høye temperaturer.

Endret av Revolution
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk før alle svar.

..noen litt mer tilspisset en andre. Starter med at det ikke er nin egen feil, siden han som eier leiligheten sendte en mann for å utføre jobben. Så forlot han oss der, uten gulvvarme og med leiligheten full av betong. Jeg spurte her idet han startet vinkelsliperen, men da var jo egentlig skaden allerede skjedd.

Lenke til kommentar

Skremmende at du som elektriker ikke vet at det SKAL foreligge gulv OG romføler på parkettgulv.

Lettskremt da eller? Ok, jeg har knapt vært borti varmekabler på tregulv med unntak av hjemme hvor jeg har i underkant av 2 kvadratmeter med varmefolie på kjøkkenet. En kan ikke alltid vite alt og det er unødvendig å debattere med en nedlatende tone.

Endret av Melkekartong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lettskremt da eller? Ok, jeg har knapt vært borti varmekabler på tregulv med unntak av hjemme hvor jeg har i underkant av 2 kvadratmeter med varmefolie på kjøkkenet. En kan ikke alltid vite alt og det er unødvendig å debattere med en nedlatende tone.

 

2 kvadrat eller 10, gulvføler og romføler skal man ha :)

Lenke til kommentar

Det er en ting som ikke er nevnt her, og det er at man fint kan ha termostat med gulvtemperaturføler uten at den sitter under gulvet... For sent for trådstarter, riktignok.

 

For eksempel denne.

 

 

Varmen skal reguleres med en termostat som sikrer at overflatetemperaturen og gulvtemperaturen ligger

innenfor anbefalte verdier. Vi anbefaler våre Multireg® termostater med parkettfunksjon. Disse er koblet til

en maksbegrenser i gulvet

 

Man får 3mm gulvfølere som man kan legge ned uten rør, de kan man legge ned i underlaget på matta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...