Gå til innhold

Hjelp til bryllupsfotografering i Havstein Kirke i Trondheim?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått ett oppdrag i å ta bilder i ett bryllup i Trondheim til sommeren og har en del spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på før jeg eventuelt takker ja til oppdraget.

 

Forventer ikke at noen svarer på alle men det er mye jeg spør om og jeg regner med mange har ett tips eller to :)

 

Utstyret mitt:

 

Nikon D800

Nikkor 24-70 f2,8

Nikkor 85 1,4

Nikon sb600 blits

Solid stativ

 

Er det noe andre må-ha linser man bør ha på ett slikt oppdrag som gjør at jeg bør takke nei?

 

Sted:

 

Tror kirken heter Havstein Kirke.

 

Forberedelser:

 

Hva er vanlige forberedelser til ett slikt oppdrag?

 

- må selvsagt gjøre seg kjent med tidsskjema

- mulighet å se på kirken og inni... lysforhold og fargetemperatur

- god kommunikasjon med brudeparet og hva de ønsker

 

Fotografering i kirken!!

 

Kan man bruke blits i kirken under vielsen?

 

Eventuelt noen råd til bruk og innstillinger på blitsen?

 

Rekkevidde på Nikon sb600?

 

Ser det ofte anbefales stativ... er selv litt uenig i den, hva mener dere?

 

Hvilken ISO bruker man å knipse på i slike situasjoner?

 

"Bryllupsbildene?"

 

Hvor bruker man å ta disse bildene i Trondheim i finvær?

 

Hvor bruker man å ta disse bildene i Trondheim i styggvær?

 

Andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- 70-200mm er ett killer bryllupsobjektiv men det både koster og er en tung affære men ikke nødvendig, 85mm du har ett veldig bra portrettobjektv.

 

- Om du kan bruke blits må du sjekke med presten, sjekk også hvor du kan stå eller evt gå rundt under vielsen.

 

- Stativ er en veldig bra ide spesielt hvis det er en kirke med lite lys, dette bør også klareres med presten.

 

- Fokuser på paret ikke hvitbalanse, skyt i RAW så korrigerer du det i ettertid, skulle det mot alle odds være noe hvit ala en kjole der så har du et bra utgangspunkt for hvitbalansen i ettertid.

 

- Slå av alt som kan pipe på kamera og blits, og selvsagt mobil på lydløs.

 

- Auto ISO kan være ett bra tips, men du bør definitivt være kjent med kameraet og HVA det gjør når du setter til Auto ISO, D800 skal tåle høy ISO før det ser krise ut.

 

- Be alle som ikke skal være med på brudebildene holde seg langt faen unna området, det verste som finnes er folk som står bak og forstyrrer. Man ender som oftest opp med bilder hvor de du skal ta bildet av ser i alle salgs retninger.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Snakk med presten på forhånd! Tok noen bilder for i et vennepars bryllup i fjor. (De hadde profesjonell fotograf for de offisielle bildene.) Fikk da lov til å bevege med rundt under én salme. Blandt annet fikk jeg gå opp til alteret å ta bilder av brudeparet forfra.

 

Presten sa han hadde opplevd mange for pågående fotografer. Det verste var en som nærmest hadde krøpet under kjolen på ham for å få en lav bildevinkel da brudeparet sa "ja". Da hadde han stoppet og sagt at han fortsatte når fotografen var ferdig.

 

I kirka brukte jeg D7000 med 35mm f1.8. Auto-iso med lengste lukkertid 1/50 s. Ikke blits, siden presten foretrakk det.

Det viktigste er vel å følge brudeparet. Et av de bildene jeg er mest fornøyd med er et av brudgommen som tørker svetten, mens han venter på bruda i kirka.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens... men hva er egentlig holdningen til BLITS i kirken... ser man ikke blir helt enig her.

 

Når det gjelder stativ så må vel motivet stå relativt stille for at det skal hjelpe men når jeg tenker meg om er vel ikke bråe bevegelser blant brudeparet veldig vanlig :hmm:

Lenke til kommentar

Man får neppe plassert flere blitser i en kirke for å få kontroll på lyset, og blits rett på blir sjeldent pent.

 

Hvis kirken har mye vinduer som gir mye lys innendørs eller forsåvidt godt opplyst av kunstlys så kan man basere seg på det.

 

Mest populære kirken i mitt område er Heddal Stavkirke, og hvis du googler bilder av den så vil du se at den har knapt ett eneste vindu og minimalt med belysning under en vielse, sikkert flott og romantisk og sånn men ett mareritt å ta bilder i.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

De bryllupene jeg har fotografert (3 forskjellige kirker, 4 forskjellige prester, 5 anledninger) så har blits vært no-go i alle tilfeller

Dette er veldig variabelt, enkelte gir mulighet for å bruke blits mens andre ikke. Jeg har enda aldri brukt blits inne i kirken da dette setter fotograf litt unødvendig i fokus under en slik viktig dag. Litt kraftig tele skader aldri for å få nærbilder uten selv å være i fokus. Man klarer seg med 70-200mm f/2.8, men har vært praktisk med 300 og 400mm f/2.8 enkelte ganger.

Lenke til kommentar

Vanligvis er det ingen problem å bruke blits når brudeparet går inn og ut av kirken. Det er under selve sermonien enkelte prester ikke vil ha forstyrrende elementer som blits. Dette henger kanskje mer sammen med hva den enkelte prest prefererer; ikke bare bare å gjennomføre jobben når man har en blits kontinuerlig blinkende i ansiktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...