Gå til innhold

Valg av utdanning


xelp

Anbefalte innlegg

Hei!

Er oppe i en situasjon med utdanning og kunne trenge litt tips.. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge, og har allerede påbegynt 2 utdanninger og sluttet fordi jeg ikke likte de.

Nå har jeg sett en god del på siviløkonom (3 år bachelor økonomi og ledelse + 2 år master), og folkehelse (3-årig bachelor).

Jeg er veldig interessert i trening og ernæring, og vet at folkehelsestudiet ville vært interessant, og at jeg ville trivdes med å studere det. Problemet er at det er minimalt med jobber å få etter studiet, og alle vil jo ha en relevant jobb samt nogenlunde god lønn.

Ser man på siviløkonom er det veldig gode jobbmuligheter, og lønnen er også god. (Velger ikke studie utifra lønn, men er ikke interessert i å ha lønn godt under gjennomsnittet). Jeg tror også jeg ville likt å gå siviløkonom, men ikke like godt som folkehelse.

Hva tenker folk? Velge utifra jobbmuligheter (og tildels lønn)? Eller velge kun utifra interesse, og håpe på det beste når det kommer til jobb, med visshet om at jobbmulighetene er dårlige?

 

Edit: Høres kanskje ut som om jeg mener dere skal velge for meg omtrent, men er da selvfølgelig ute etter råd bare, og kanskje erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville holdt interessene på fritid som hobby og utdanning etter hva som er mest strategisk. Du får alltid tid til trening, kosthold ol på fritiden ved siden av jobb. Men hva vil det gi deg, dersom du ikke får noe ut av det etter endt utdanning?

 

Jeg har drevet med musikk i snart 10 år og setter det seriøst, men er utrolig glad jeg gikk for en utdanning som forsikrer meg god lønn, stabil jobb og en veldig stabil fremtid.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt uvanlig for PT-er å ha en vanlig, stabil jobb på dagtid og kun ha PT-jobben som en ekstra inntektsbringende hobby på kveldstid og i helger. Det kan jo muligens være aktuelt for deg. Ulempen er så klart at det blir veldig mye utdannelse og derfor problematisk, om ikke umulig, å ta en bachelor i folkehelse i tillegg til en MBA. Du vil nok derfor i beste fall få en helseutdannelse med mindre dybde. Men det går jo an å ta enkelte kurs innen kosthold og trening under eller etter økonomiutdannelsen. Det blir kanskje ikke en hel grad ut av det, men fordelen er jo at du ikke trenger å bekymre deg for å ha en inntekt hvis du mangler klienter, og likevel kan drive med noe du liker på hobbybasis. PT er tross alt ikke en beskyttet tittel. (Nå vet jeg ikke akkurat hvilke jobber man kan få med en bachelor i folkehelse, så for alt jeg vet kan det jo hende at du hadde sett for deg noe helt annet og at dette innlegget var en total skivebom.)

 

Jeg må legge til at estetiske utdannelser generelt anses som et dårlig trekk. Jeg har ingen artikkel for hånden, men det er ikke så lenge siden jeg leste at mange nordmenn som har fulgt drømmen og tatt utdannelser innen for eksempel musikk, drama, litteratur og kunst, må tilbake på skolen å ta sikre utdannelser innen psykologi, økonomi, teknologi, osv., for det finnes ingen jobber å få med den første utdannelsen. Arbeidsmarkedet for folk med estetiske utdannelser er også spesielt sårbart for dårlige økonomiske tider. Når folk har dårlig råd, er det jo etterspørselen etter underholdning og luksus som faller først.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

..

Tusen takk for bra svar!

Du er absolutt inne på noe. Du sier du ikke vet akkurat hvilke jobber man kan få etter folkehelse, og det er ikke rart. Du får en veldig "vag" utdanning. Her er hvertfall hva utdanningsstedene hevder du kan bli:

"1.Du kan drive folkehelsearbeid både i offentlig og privat sektor som folkehelsekoordinator eller i ulike prosjektstillinger.

2.Du kan også jobbe med veiledning og endringer av livsstil innenfor området helse og fysisk aktivitet."

Et kjapt søk viser at det ikke er noen ledige stillinger i hele Norge med tittelen folkehelsekoordinator.

Punkt 2 derimot tilsier jo at man absolutt er aktuell som personlig trener ved et treningssenter, noe jeg absolutt er interessert i. Men man får ikke "tittelen" personlig trener etter å ha utdannet seg innen folkehelse.

 

Det jeg nå da heller mot, som du og sier man bør, er å ta en MBA og heller eventuelt utdanne meg som PT ved siden av ved en senere anledning. Norges idrettshøgskole tilbyr jo faktisk en samlingsbasert utdanning som i løpet av et halvt år gir deg "tittelen" personlig trener, noe 3-årige folkehelse ikke gir.

Et stort pluss med en MBA kontra folkehelse er jo også lønnen, selv om det ikke er en avgjørende faktor.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...