Gå til innhold

Skal kjøpe ny server, hjelp?


Anbefalte innlegg

Som sagt, trenger ny server.

 

Bruksområde: Backup av videofiler og diverse dokumenter. Trenger mye plass, siden en enkelt råfil kan komme opp i 90GB.

 

Har nå en server med 4TB lagring, som blir for lite. Må legge filer over på ekstern disk etter et par mnd siden serveren blir full, noe som er slitsomt.

 

Har sett på denne, men vet ikke om 16TB blir nok i lengden, eller om den er noe bra:

http://www.proshop.no/Nettverksharddisk/QNAP-TS-419PII-2289949.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Jeg har ikke peiling på hvilken type server jeg trenger. Men man må iallefall kunne koble til den både over trådløst og kablet nettverk.

 

Budsjett: Så bra som mulig for så lite som mulig. Men helst under 3500.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som at det ser ut til at du har et voksende kapasitetsproblem så ville jeg ha kjøpt en stasjonær pc med et greit HK og en i3 cpu eller lignende da du gjerne får relativt billige kabinett med plass til 8 disker.

 

Som OS kan du slenge inn freeNAS så har du mer eller midre samme OS som du får på de fleste NAS.

 

EDIT: Slengte sammen en kjapp handleliste, er helt sikkert noen forbedringer som kan gjøres her men helt *grei* setup for en enkel filserver.

 

post-90800-0-62691100-1362525686_thumb.jpg

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Etter som at det ser ut til at du har et voksende kapasitetsproblem så ville jeg ha kjøpt en stasjonær pc med et greit HK og en i3 cpu eller lignende da du gjerne får relativt billige kabinett med plass til 8 disker.

 

Som OS kan du slenge inn freeNAS så har du mer eller midre samme OS som du får på de fleste NAS.

 

EDIT: Slengte sammen en kjapp handleliste, er helt sikkert noen forbedringer som kan gjøres her men helt *grei* setup for en enkel filserver.

 

post-90800-0-62691100-1362525686_thumb.jpg

 

Liten ting, freenas er veldig glad i ram, bør ha hvertfall 8-16GB, om jeg husker rett, men det står det vel mere av på "faq"en dems, ram er uansett ikke det dyreste. Jeg putta liksågreit inn 64 på min 20 TB filserver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Funker det med freeNAS?

FreeNAS kjører på FreeBSD hvor XBMC også kan kjøres. Tror du nesten må google litt for å finne ut om noen har prøvd kombo'en.

 

FreeNAS trenger ikke mye ram om du velger UFS filsystemet. ZFS krever derimot en del, over 6Gb er anbefalt.

Lenke til kommentar

Har selv en HP microserver med 3x3tb wd Green disker satt opp i raidz1 og zfs og den forsyner seg godt av mine 8gb ram, så ja om du skal kjøre zfs så anbefaler jeg deg å kjøpe 8gb ram. Kan legge til at jeg får hastigheter gode nok til å saturere gbit Ethernet linja til den så det er nesten som å ha en intern disk. Men wd red disker er som det sies mer egnet til nas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...