Gå til innhold

Test: Synology DiskStation DS212j


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg savner i slike tester er en litt mer praktisk vurdering. For mitt eget vedkommende ville jeg satt pris på en test av denne eller tilsvarendes egenskaper på deling av filer i hjemmenettverk, f.eks opp mot en DLNA-støttet Tv eller andre enheter.

Vet ikke om dette er relevant for andre, men de tørre tallene sier meg veldig lite- vil heller vite om den faktisk fungerer til det formålet:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har litt erfaring med Synology. Jeg bruker til daglig fler typer fra denne produsenten; DS1512+,DS212+,DS212j på jobb og hjemme har jeg en DS411j. Ikke enig at en 212j ikke kan duge til hjemmebruk. Det spørs hva du skal du skal bruke den til. Det er klar at mange samtidige brukere og kanskje spesielt flere samtidige streaminger fra en 212j ikke glir så smooth. Men som enkel backup/fildeling passer den helt fint. Det sier seg selv at jeg merker forskjell mellom DS1512+ og DS212j. DS1512+ bruker jeg mot Hyper-V via iscisi og med teamede nettverkskort. Funker kanon, ikke lagg. DS212+ som lagring mot 9 stk nettverkskamera, også supert. DS212j/DS411j står på remote lokasjon som jeg speiler backup mot via STFP. DS411j bruker jeg som fillagring/server light hjemme. Til den bruken er de MER enn god nok! Det fine med Synology er programvaren som er lett å bruke og inneholder MYE funksjonalitet. De er også veldig flink og holde den oppdatert. Thumbs up for Synology! Har også testet ut litt Qnap og Netgear. Qnap er gode de også, Netgear ikke fullt så gode. Ps. jeg jobber som system administrator til dagen, og har noen år på baken i data verden!

Lenke til kommentar

En ting jeg savner i slike tester er en litt mer praktisk vurdering. For mitt eget vedkommende ville jeg satt pris på en test av denne eller tilsvarendes egenskaper på deling av filer i hjemmenettverk, f.eks opp mot en DLNA-støttet Tv eller andre enheter. Vet ikke om dette er relevant for andre, men de tørre tallene sier meg veldig lite- vil heller vite om den faktisk fungerer til det formålet:)

Støtter denne. Kunne også tenkt meg en billig NAS som DNLA server i tillegg til vanlig backup. Sync til valgfri cloud service hadde også vært kjekt.

Har satt opp egen pc til dette nå, men ville heller hatt bare en liten boks som gjorde jobben.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter denne. Kunne også tenkt meg en billig NAS som DNLA server i tillegg til vanlig backup. Sync til valgfri cloud service hadde også vært kjekt.

Har satt opp egen pc til dette nå, men ville heller hatt bare en liten boks som gjorde jobben.

 

Da er vi i samme båt :) Håper HW.no vurderer dette :)

Lenke til kommentar

Jeg har litt erfaring med Synology. Jeg bruker til daglig fler typer fra denne produsenten; DS1512+,DS212+,DS212j på jobb og hjemme har jeg en DS411j. Ikke enig at en 212j ikke kan duge til hjemmebruk. Det spørs hva du skal du skal bruke den til. Det er klar at mange samtidige brukere og kanskje spesielt flere samtidige streaminger fra en 212j ikke glir så smooth. Men som enkel backup/fildeling passer den helt fint. Det sier seg selv at jeg merker forskjell mellom DS1512+ og DS212j. DS1512+ bruker jeg mot Hyper-V via iscisi og med teamede nettverkskort. Funker kanon, ikke lagg. DS212+ som lagring mot 9 stk nettverkskamera, også supert. DS212j/DS411j står på remote lokasjon som jeg speiler backup mot via STFP. DS411j bruker jeg som fillagring/server light hjemme. Til den bruken er de MER enn god nok! Det fine med Synology er programvaren som er lett å bruke og inneholder MYE funksjonalitet. De er også veldig flink og holde den oppdatert. Thumbs up for Synology! Har også testet ut litt Qnap og Netgear. Qnap er gode de også, Netgear ikke fullt så gode. Ps. jeg jobber som system administrator til dagen, og har noen år på baken i data verden!

Jeg mener ikke at en j-modell ikke duger, men du får betraktelig mye mer saft for pengene med en ordinær modell eller plussmodell. Spesielt mtp utpakking av filer etc, hvis man legger opp til litt automatikk i hverdagen. Har satt opp en 112j hos én venn, og 112+ hos en annen, og det er utrolig merkbar forskjell, til og med i GUI.

 

Har forøvrig klemt til med bestilling av DS2413+ i dag, så nå skal jeg kvitte meg med en 411+II :-)

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Jeg har en slik selv, og streamer HD-film fra denne over WLAN (5Ghz-nett med ASUS-ruter). Det har aldri vært noe problem, og det fungerer helt knall. :)

 

Det ble nevnt så mange i sammenhengen her at jeg ikke er helt sikker på hvilken du har:) Har du den som ble testet? i så fall er det helt knall, for det er akkurat slik jeg tenkte å bruke den :)

Lenke til kommentar

Jeg har DS212 og er strålende fornøyd. Den fungerer kjempebra uansett hva jeg bruker den til. Har vært borti en del NAS igjennom årene men dette må være min favoritt. Beste med hele greia er DSM4.2 som ble lansert for ikke så lenge siden. Da ble airplay og DLNA lagt til på video station som lar deg streame direkte til apple tv eller dlna tv.

 

Jeg har Apple tv3 (grøss) og den har tidligere aldri hatt mulighet til å lese fra NASet selv om NASet har Itunes server. Men da Airplay ble aktivert kunne jeg begynne å streame direkte fra NASet til AppleTV ved å bruke min Iphone som fjernkontroll.

 

MERK! Dette er ikke streaming fra Iphone til Appletv via airplay.

Men man setter avspillingskilde direkte i Appn til å være Apple TV. Så setter naset en direkte sesjon mot Appletv over Airplay. Men du kan spole frem og tilbake på telefonen uten større problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...