Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bygge garasje på fraskilt tomt.


Sandegutten

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å vite om jeg kan få bygge en ny garasje på en annen tomt enn den jeg selv bor på! Jeg har snakket med grunneier av eiendommen. Den er rett ovenfor veien der jeg bor. Jeg kan få kjøpe 100m2 tomt av han. Tomten må fraskilles hans eiendom. Dette bør vel ikke by på noen problemer? Jeg har snakket med kommunen. Og alt her virket ok. Det er ikke LNF område. Men det store spørsmålet er om jeg får lov til å bygge en garasje på denne tomten. Er det noen som vet hva som skal til for å få tilatelse til dette? Jeg har snakket med kommunen. Og de sier at de normalt ikke gir tilatelse til å bygge garasje på en annen tomt enn den man selv bor på. Tomten ligger ikke intill min tomt. Men rett ovenfor min innkjøring. Jeg har avtalt å kunne få kjøpe 100m2 og tenker å bygge en garasje på 49m2. Og følge komunens regler om ikke nærmere enn 1 meter nabogrense. Jeg lurer også på om reguleringsplanen for boligfeltet vil gjelde en slik tomt? Utnyttelsegradene varierer fra tomt til tomt. Gjelder dette også en garasje på ekstern tomt? Bør jeg kontakte en advokat som kan byggesaker med en gang? Det er ingen boliger intill garasjetomten. Og vil aldri kunne bli det. Tomten er mellom en vei og en bekk. Jeg ligger i dag langt under utnyttelsesgrad på egen tomt. Men den er så skrå, at det ikke er hensiktmessig å bygge garasje på denne. Kan tom eiendommer som ikke ligger intillhverandre ha samme gårds og bruksnummer? Takk for alle som kan bidra. Hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Takk for svar. Så du mener at jeg kan søke om å få bygge garasje på den aktuelle tomten før jeg har kjøpt den? Så jeg ikke gjør mye jobb forgjeves, med å skille ut tomt og kjøpe den. Vet du om det skulle være noen grunn til at man ikke får bygge på denne tomten? Snakket med kommunen og de mente at det ikke var noe poeng å bygge på denne tomten. Siden huset mitt står på en annen tomt.

Lenke til kommentar

Nei, ikke fylkestinget, ikke fylkeskomunen, men fylkesmannen.

 

Men jeg vil tro at løsningen kan være å kjøpe tilleggstomta, og så få den innlemmet i samme gårds- og bruksnummer som hustomta. Dersom tomta da er delt i to teiger av en vei som ligger på grunn med annet gårds og bruksnummer så er det ikke ideelt, men det er mange eksempler på at eiendommer med ett gnr/bnr består av flere teiger som ikke er sammenhengende, så det bør ikke være umulig. Det bør i alle fall være verdt å kontakte kommunen om de ser på dette som en mulighet før man evt. kjøper tomta.

 

NB: For garasje forutsetter det at man får tillatelse til å etablere innkjørsel. Det vurderes ut fra trafikkforholdene og trafikksikkerhetshensyn.

Lenke til kommentar

Dersom tomta da er delt i to teiger av en vei som ligger på grunn med annet gårds og bruksnummer så er det ikke ideelt, men det er mange eksempler på at eiendommer med ett gnr/bnr består av flere teiger som ikke er sammenhengende, så det bør ikke være umulig.

I de fleste (men ikke alle, særlig ikke etter at den gamle delingsloven ble opphevet, se under) av de tilfellene har det nok vært en sammenhengende eiendom til å begynne med, men deretter skilt ut deler som gjør at den ikke lenger henger sammen, f.eks. til veiformål.

 

Den gamle delingslovens §4-3 sa følgende om sammenføyning av eiendommer:

Flere eiendommer som ligger i samme kommune og har samme hjemmelsinnehaver, kan kreves sammenføyd. Den sammenføyde eiendom bør som hovedregel bli ett sammenhengende areal.

 

Dagens lovbestemmelse er imidlertid lov om eigedomsregistrering, som ikke har samme hovedregel:

§18 Matrikkeleiningar som ligg i same kommune og har same heimelshavar, kan slåast saman. (...)

 

Se også §20, hvor det står følgende:

Kommunen kan fastsetje at to eller fleire matrikkeleiningar som har same eigar og som blir nytta under eitt, og som i økonomisk samanheng står fram som éin eigedom, skal registrerast i matrikkelen som ein samla fast eigedom. Eigar kan krevje slik registrering når vilkåra er til stades.
Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar. Så du mener at jeg kan søke om å få bygge garasje på den aktuelle tomten før jeg har kjøpt den? Så jeg ikke gjør mye jobb forgjeves, med å skille ut tomt og kjøpe den. Vet du om det skulle være noen grunn til at man ikke får bygge på denne tomten? Snakket med kommunen og de mente at det ikke var noe poeng å bygge på denne tomten. Siden huset mitt står på en annen tomt.

Jeg syned det er veldig rart om du ikke kan få innvilget en søknad under forutsetning av at du eier grunnen før oppføringen starter, ja.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...