Gå til innhold

For mye kjølepasta - hvor mye har det å si?


jonny

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at jeg var i overkant gavmild når det gjaldt å gi kjølepasta til prosessoren min :no: . Hvor mye vil dette ha å si i praksis? Det er snakk om en Intel i5-3570K (ikke overklokket) i et SilverStone PS07-kabinett. Kjøleren er en Cooler Master 212 Evo (jeg brukte den medfølgende pastaen). Idle-temperaturene (med CoreTemp) er slik (romtemp ca. 22 grader):

 

Core 0: ca 20 grader

Core 1: ca 30 grader

Core 2: ca 30 grader

Core 3: ca 24 grader

 

Temperaturene etter 10 min. med Prime95 ("In-place large FTs (max heat)") er slik:

 

Core 0: 57 grader

Core 1: 60 grader

Core 2: 63 grader

Core 3: 57 grader

 

Virker som temperaturene stabiliserer seg der. Vifta på kjøleren kjører med ca 600-700 rpm når prosessorens temperatur er under 40 grader, men stiger gradvis opp til full fart når temp'en er 70 grader. Med en gang testen stoppes, faller temperaturen øyeblikkelig til rundt 30 grader, og vifta blir "stille". De 2 viftene i front av kabinettet har en hastighet på 700-800 rpm.

 

Er disse temperaturene noe å bekymre seg over? Og er det vanlig at temperaturene på de forskjellige kjernene varierer såpass mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er disse temperaturene noe å bekymre seg over?

Nei, max-temperaturene dine ligger langt under det som kan være skadelig for CPU'en.

 

Og er det vanlig at temperaturene på de forskjellige kjernene varierer såpass mye?

Det er i hvert fall ikke uvanlig. Det vil alltid være en viss usikkerhet i disse temperaturmålingene.

Lenke til kommentar

Putte ris mellom prosessor og kjøler :scared: ?

 

Neida, skjønner hva du mener, men hvis temperaturene ikke er så halvgale vil jeg helst slippe å gjøre noe med det...

Helt fine temperaturer.

Skulle du overklokket eller noe sånn, så hadde det nok vært en idee å ta litt mindre pasta, men ellers helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...