Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fluer på synsfeltet.


Apocalyptoo

Anbefalte innlegg

Har oppdaget en svart flekk. Ca 1 cm på synsfeltet, ser den spesielt godt på lyse ting. Nå som det er vinter er det helt forferdlig irriterende. Har hatt den siden før jul i hvertfall. Noen som vet hva det kommer av, vill det gå over?

Er det noe hjelp i å fare til legen? Har ikke noe lyst å dra til legen, nå som jeg holder på å ta serfikatet. Kan dette føre til at jeg ikke kan ta lappen?

 

edit: Flekken er vell mer grå/brun/svart aktig, litt gjennomsiktig viss du skjønner hva jeg mener.

Endret av Apocalyptoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Postet i mat og drikke-kategorien?

Dette er et helserelatert spørsmål. Prøv helse-kategorien.

 

Gå til øyenlegen. Jeg aner ikke hva det er, men i verste fall blir du blind. Da er lappen det minste problemet ditt.

 

Fant ikke den pokkers helse-kategorien. Huff, får vell bare hute meg til legen igjen da. Sikkert falsk alarm nokk en gang. (Heldigvis)

Lenke til kommentar

Den ligger under Samfunn => Helse. Du kan nok rapportere din egen tråd og få den flyttet.

 

Tror også det skal være mulig for optiker å ta en kikk. Er nok dyrere om det går, men vil tro det er kortere ventetid. Om du bruker linser kan det innvirke på ting, og optiker ha en forklaring. Ta en telefon/skrankebesøk og hør i alle fall.

 

Men jo tidligere du får sett på det, jo lettere er det å få rettet opp i et eventuellt problem.

Lenke til kommentar

Du har nok fått det som kalles "floaters"/Mouches volantes. Dette er svært små uklarheter inne i øyet som kaster skygge på netthinnen, slik at du opplever det som mørke flekker.

 

Er den forresten stor? Beveger den seg? Ser den ut som en slags tråd? Er du nærsynt? Opplever du tilfeldige lysglimt i synsfeltet (type sterke blitslys)?

 

Hvis du ikke opplever masse lysglimt og det plutselig ikke dukker opp masse nye floaters, så skal du ikke beskymre deg. Hvis du derimot skulle oppleve dette, så kan det være tegn på netthinneløsning eller glasslegemeløsning. Glasslegemeløsning skjer naturlig når du blir gammel, og er som oftest ikke farlig. Problemet er hvis det oppstår netthinneløsning. Da vil netthinnen løsne inne i øyet, og du vil merke at synsfeltet blir svart (ser ut som noen trekker gardiner foran øynene dine). Da må du få legetime/legevakt så fort så mulig for å sy på plass netthinnen med laser. En netthinne som har løsnet dør i løpet av få dager, og vil derfor gi permanente synskader om det den ikke behandles kjapt.

 

Du skal ikke beskymre deg for at du for netthinneløsning, siden sjansen er ekstremt liten. Anbefaler likevel at du bestiller time hos legen slik at du blir henvist til øyenlege. Det kan være greit å få sjekket netthinnen, selv om det er svært lite sannsynlig at øyenlegen finner noe galt. Ventetiden er ofte på et halv år før du får time, så lenge det ikke forverrer seg.

 

Floaters kan forsvinne av seg selv, men du vil mest sannsynlig måtte leve med det. Det lureste du kan gjøre er å prøve å glemme den, selv om det er utrolig vanskelig. Hvis du slutter å tenke på den, så vil hjernen etterhvert begynne å filtrere den bort, og du vil ikke legge merke til den lengre. Floaters skal ikke behandles så lenge det ikke er ekstreme tilfeller (typ dekker hele synsfeltet). Da gjøres et kirurgisk inngrep som heter vitrektomi, hvor man suger ut væsken med uklarhetene inne i øyet og bytter det ut med en ny klar saltløsning. Dette inngrepet har høy risiko (øyekatarr og netthinneløsning), og vil derfor sjeldent utføres for å kun fjerne floaters.

 

Lappen kan du trygt ta. Plages selv med to gigantiske floaters som jeg har hatt i over et år nå :-) Beste er å bare å prøve å venne seg til det. Floaters er mer vanlig hos nærsynte, pga øyets anatomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har nok fått det som kalles "floaters"/Mouches volantes. Dette er svært små uklarheter inne i øyet som kaster skygge på netthinnen, slik at du opplever det som mørke flekker.

 

Er den forresten stor? Beveger den seg? Ser den ut som en slags tråd? Er du nærsynt? Opplever du tilfeldige lysglimt i synsfeltet (type sterke blitslys)?

 

Hvis du ikke opplever masse lysglimt og det plutselig ikke dukker opp masse nye floaters, så skal du ikke beskymre deg. Hvis du derimot skulle oppleve dette, så kan det være tegn på netthinneløsning eller glasslegemeløsning. Glasslegemeløsning skjer naturlig når du blir gammel, og er som oftest ikke farlig. Problemet er hvis det oppstår netthinneløsning. Da vil netthinnen løsne inne i øyet, og du vil merke at synsfeltet blir svart (ser ut som noen trekker gardiner foran øynene dine). Da må du få legetime/legevakt så fort så mulig for å sy på plass netthinnen med laser. En netthinne som har løsnet dør i løpet av få dager, og vil derfor gi permanente synskader om det den ikke behandles kjapt.

 

Du skal ikke beskymre deg for at du for netthinneløsning, siden sjansen er ekstremt liten. Anbefaler likevel at du bestiller time hos legen slik at du blir henvist til øyenlege. Det kan være greit å få sjekket netthinnen, selv om det er svært lite sannsynlig at øyenlegen finner noe galt. Ventetiden er ofte på et halv år før du får time, så lenge det ikke forverrer seg.

 

Floaters kan forsvinne av seg selv, men du vil mest sannsynlig måtte leve med det. Det lureste du kan gjøre er å prøve å glemme den, selv om det er utrolig vanskelig. Hvis du slutter å tenke på den, så vil hjernen etterhvert begynne å filtrere den bort, og du vil ikke legge merke til den lengre. Floaters skal ikke behandles så lenge det ikke er ekstreme tilfeller (typ dekker hele synsfeltet). Da gjøres et kirurgisk inngrep som heter vitrektomi, hvor man suger ut væsken med uklarhetene inne i øyet og bytter det ut med en ny klar saltløsning. Dette inngrepet har høy risiko (øyekatarr og netthinneløsning), og vil derfor sjeldent utføres for å kun fjerne floaters.

 

Lappen kan du trygt ta. Plages selv med to gigantiske floaters som jeg har hatt i over et år nå :-) Beste er å bare å prøve å venne seg til det. Floaters er mer vanlig hos nærsynte, pga øyets anatomi.

 

Er egentlig utrolig vansklig å beskrive. Ser ganske godt hvordan den ser ut nå som det er vinter å alt er kvitt. Trodde kanskje den hadde blitt større, men det er vell bare pga snøen, å at jeg ser den mye lettere.

Jeg stod å stirret ned i snøen å prøvde å fange den med blikket. Ser ut som mange sirkler som henger sammen, på en måte slik :---: . De er litt brun/gule i midten, å forsvinner ut til siden.

Vill si at det hele er ca 1cm.

 

Er bare 18år, så tror ikke det kan vere glasslegmeløsning. Hadde nesten greid å ignorere flekken helt, men det ble mye verre nå som snøen kom. Men så jeg skal altså ringe legen for sikkerhetsskkyld? Å de haster ikke derspm de ikke blir verre?

Lenke til kommentar

Trodde kanskje den hadde blitt større, men det er vell bare pga snøen, å at jeg ser den mye lettere.

Ja, mot snøen eller mot blå himmel synes sånne ting bedre.

 

Hvordan ser det ut når du flytter blikket (=vrir på øynene) fra side til side?

Følger flekken med samtidig, eller kommer den skliende litt etter?

(Jeg oppdaget noen sånne greier for noen år siden, men nå tenker jeg aldri over det mer. Bortsett når jeg blir minnet på det av slike diskusjonstråder ...)

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke forverrer seg så trenger du ikke å dra til legen. Hvis du beskymrer deg mye over det så kan det uansett være greit å bestille en legetime for å bli henvist til en øyenlege. Det kan være greit å få bekreftet at ingen ting er galt.

 

Viktigste er at du ikke prøver å fokusere på den, og ikke beskymre deg over det. Synes også de er grusomt irriterende når det er vinter, og mye lys.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke forverrer seg så trenger du ikke å dra til legen. Hvis du beskymrer deg mye over det så kan det uansett være greit å bestille en legetime for å bli henvist til en øyenlege. Det kan være greit å få bekreftet at ingen ting er galt.

 

Viktigste er at du ikke prøver å fokusere på den, og ikke beskymre deg over det. Synes også de er grusomt irriterende når det er vinter, og mye lys.

 

Greier å ignorere det når det ikke er mye lys som snø/blå himmel, så lenge jeg ikke tenker på det.

Men er det noen måte å forbygge slike på? eventuelt å fjerne dem uten lege?

Skal ringe legen for sikkerhetskyld, men har så mye å gjøre akkuratt nå så orker ikke før etter vinterferien.

Lenke til kommentar

Ja, mot snøen eller mot blå himmel synes sånne ting bedre.

 

Hvordan ser det ut når du flytter blikket (=vrir på øynene) fra side til side?

Følger flekken med samtidig, eller kommer den skliende litt etter?

(Jeg oppdaget noen sånne greier for noen år siden, men nå tenker jeg aldri over det mer. Bortsett når jeg blir minnet på det av slike diskusjonstråder ...)

 

Kommer hoppende etter på en måte. Greier å få den til å stå stille i noen sekunder viss jeg konsentrerer meg å ser mot noe lyst og hvit, som snø. Men slik som nå, når jeg sitter å ser på pcen i et romm med ikke altfor mye lys legger jeg ikke merke til den. Uten om at jeg konsentrer meg sikkelig. Noe jeg avogtil gjør ubevist (i håp om at den har forsvunnet ).

Lenke til kommentar

Greier å ignorere det når det ikke er mye lys som snø/blå himmel, så lenge jeg ikke tenker på det.

Men er det noen måte å forbygge slike på? eventuelt å fjerne dem uten lege?

Skal ringe legen for sikkerhetskyld, men har så mye å gjøre akkuratt nå så orker ikke før etter vinterferien.

 

Desverre lite du kan gjøre med det. Er du heldig så forsvinner den av seg selv med tiden. Eneste måten å fjerne de er å få utført vitrektomi, men ingen kirurg vil gjøre et slikt inngrep for å kun fjerne floaters (sett bort i fra helt ekstreme tilfeller). Hos meg kommer den også hoppende etter skarpsynet, for og så flyte vekk.

Endret av Hertug1.
Lenke til kommentar

Desverre lite du kan gjøre med det. Er du heldig så forsvinner den av seg selv med tiden. Eneste måten å fjerne de er å få utført vitrektomi, men ingen kirurg vil gjøre et slikt inngrep for å kun fjerne floaters (sett bort i fra helt ekstreme tilfeller). Hos meg kommer den også hoppende etter skarpsynet, for og så flyte vekk.

 

Så det er altså ingenting å gjøre for å forbygge det heller?

Jaja vi er alle i samme båt, må vell bare lære seg til å leve med det. :p

Lenke til kommentar

Så det er altså ingenting å gjøre for å forbygge det heller?

Jaja vi er alle i samme båt, må vell bare lære seg til å leve med det. :p

 

Jeg har det samme. En eller to på høyre øyet, og en liten ansamling på det venstre. Jeg var ganske bekymret da jeg oppdaget den første, siden jeg ikke ante hva det var og trodde jeg var i ferd med å utvikle blindhet. Heldigvis er det i utgangspunktet ufarlig og forholdsvis vanlig. Dersom de blir veldig store og forstyrrende, er det mulig å behandle med laser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...