Gå til innhold

Disse 9 dingsene vil vi aldri glemme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahem.. Hadde allerede glemt klokkekalkulatoren.

 

Spilte et spill med en fire-fem 2. og 3.klassinger, Villkatten var det, et spill der man skal finne forskjellige ting på brettet (alt fra vaser til kuer til romskip). Plutselig kom en diskett opp....

Når jeg spurte dem om de visste hva det var fikk jeg som svar: Verktøykasse, fjøl eller eske.

 

Da følte jeg meg gammel...

Lenke til kommentar

Søt liste. Jeg føler meg nesten litt gammel når jeg leser over dette og ser jeg bruker flere av disse tingene fortsatt.

 

7. Lysbilder. Det er få uker siden jeg hadde lysbildekveld med massevis av diaser fra barndomen. Morsomt å få børstet støv av de gamle fremviserne og sett ting jeg ikke har sett på år og dag.

 

6. Netbook. Trege greier, men jeg fikk nylig min tredje. Dvs. to av de er allerede gitt bort som barnePCer. Kjempegreier til små fingre og enkel bruk, før ungene begynner å bli kravstore til spillytelse i de siste 18-års spillene.

 

5. Analoge kameraer. Mine er fortsatt i bruk. Objektivene fra den tida er ennå mer i bruk siden de passer på digitale kameraer. Hjemmelagde kameraer av papp, ølbokser osv er under planlegging. Mørkerom og kjemikalier har jeg allerede tilgang til.

 

3. Disketter. Jeg fant noen på loftet her om dagen og har ikke planer om å kaste de. Kjekt å ha. Får sikkert bruk for det en vakker dag. Bittert at Commodore 64-en min er ødelagt og kastet for lengst.

 

2. Videokassetter. Jeg har også noen sånne. Skal selvsagt konverteres til digitalt med tiden.

 

1. Walkman har jeg ikke nå lengre, men kassetter og LPer har jeg og de skal også digitaliseres med tiden.

Lenke til kommentar

Simen1:

 

Håper ikke plate- og kassettspiller går i kvernen etter digitaloverføringen. Er veldig enig i at begge medier har sin sjarm. Begge i praktisk bruk, men lydmessig er det kun LPene som har sjarm, mener jeg. En sjarm som ofte, men ikke alltid, kommer i form av fantastisk lyd. Det skal mye dyrt og flott utstyr til for fange noe av den sjarmen på digitalkopi. Kassett-sus og LP-knitring er tross alt biprodukter av måten disse mediene spilles av på, og er ærlig talt poengløse på digitale lydfiler. Da har jeg konkludert med at det faktisk er bedre å gå til anskaffelse av utgivelsen på digitalt medium. Om mulig, vel å merke.

 

Forstå meg rett; jeg har begge deler, og jeg har lekt med overføring av begge deler. Jeg har prøvd, testet, hørt, lyttet og kost meg. Faktisk er den beste kassettlyden jeg har hørt spilt inn fra kvalitets-LPer over på disse kassettene ( http://www.amazon.com/Radio-Shack-Minute-Blank-Cassette/dp/B007JK1FS0/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1360162415&sr=8-1&keywords=radioshack+cassette) via phonoen på min gamle Sansui-forsterker. Erfaringen jeg sitter igjen med er sånn sett god. Resultatet, derimot, er av en slik art at det rett og slett alltid nedprioriteres :)

Lenke til kommentar

VHS er klart ein favoritt. Hugser då eg lærte korleis VHS-kassetten skulle plasserast i spelaren, og kva dei forskjellige teikna stod for (spole, start, stopp). Hugser eg likte korleis kassetten passa inn i eska berre ein veg. (Og dei ergelege bitane som mangla frå hjørna på esker som hadde vore i gulvet ein gang for mykje.) VHS-spelaren var løysinga då ein ikkje rakk sjå det ein ville på TV, og gikk det noko ein ville sjå om att var det berre å taka det opp. Skrivesperrer vart løyst av ein bit tape. Sal av leiekassettar var óg eit høgdepunkt. Filmar ein kunne sjå om og om og om igjen uten at dei vart slite like fort som standard kjøpekassettar.

Nesten rart korleis eit format som var så praktisk og fint på den tida er så tungvint i dag. Akkurat funksjonen med å taka opp program sakna eg i mange år etter at VHS-spelaren forsvann. (Så kom internett.)

 

Ein anna dings som burde vere på ei sånn liste er overheaden. Kven hugser vel ikkje korleis læraren måtte vri og vende og skru for å justere speilet så biletet på veggen vart rett. Og så var det dette med å legge overheadarket rett veg...

Er overhead noko som enno er i bruk i skulen?

Endret av NoiramKV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker drømmeklokka med 12 ulike melodier. Husker også spesielt godt de håndholdte Nintendokonsollene med 1 eller 2 skjermer og for eksempel Donkeykong. Commodore 64 tror jeg også huskes bedre av mange allerede enn netbooke-ne. De analoge TVspillene også, husker jeg fikk et gammelt slikt, fikset det opp og spilte tennis til krampa tok meg :D

Lenke til kommentar

Simen1:Håper ikke plate- og kassettspiller går i kvernen etter digitaloverføringen. Er veldig enig i at begge medier har sin sjarm. Begge i praktisk bruk, men lydmessig er det kun LPene som har sjarm, mener jeg. En sjarm som ofte, men ikke alltid, kommer i form av fantastisk lyd. Det skal mye dyrt og flott utstyr til for fange noe av den sjarmen på digitalkopi. Kassett-sus og LP-knitring er tross alt biprodukter av måten disse mediene spilles av på, og er ærlig talt poengløse på digitale lydfiler. Da har jeg konkludert med at det faktisk er bedre å gå til anskaffelse av utgivelsen på digitalt medium. Om mulig, vel å merke.Forstå meg rett; jeg har begge deler, og jeg har lekt med overføring av begge deler. Jeg har prøvd, testet, hørt, lyttet og kost meg. Faktisk er den beste kassettlyden jeg har hørt spilt inn fra kvalitets-LPer over på disse kassettene ( http://www.amazon.com/Radio-Shack-Minute-Blank-Cassette/dp/B007JK1FS0/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1360162415&sr=8-1&keywords=radioshack+cassette) via phonoen på min gamle Sansui-forsterker. Erfaringen jeg sitter igjen med er sånn sett god. Resultatet, derimot, er av en slik art at det rett og slett alltid nedprioriteres :)

 

LPene låter annerledes først og fremst fordi det er andre mastringer som henvender seg til et annet publikum. Mediet i seg selv er jo ikke i nærheten av selv en vanlig CD-plate. Egentlig synd at det er blitt slik, for om man er entusiast og må ty til LP for å få den beste mastringen har man et medium som begynner å degraderes allerede ved første avspilling.

Lenke til kommentar

Hvor er Minidisc?

 

MiniDisc, DCC, Betamax, Video 2000, Laserdisc, VCD osv osv, det er nok formater som folk ikke kommer til å huske så lenge. Det er jo bare å se på 4-spors kassettene. Jeg husker dem fordi mamma og pappa hadde slike, men hadde jeg ikke sett dem i oppveksten er jeg neimen ikke sikker på om jeg hadde hørt om dem.

 

Men smalfilmfremviseren har kanskje en plass her. Husker vi benket oss rundt fremviseren og så på pappas skaperverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere av disse befinner seg fremdeles i min eie. Og jeg har mange ganger priset meg lykkelig over at mitt nå aldrende, men perfekt fungerende, stereoanlegg har kassettspiller.

Jeg husker forøvrig ikke NES, men derimot Nintendo 64. Gode minner.

 

Ein anna dings som burde vere på ei sånn liste er overheaden. Kven hugser vel ikkje korleis læraren måtte vri og vende og skru for å justere speilet så biletet på veggen vart rett. Og så var det dette med å legge overheadarket rett veg...

Er overhead noko som enno er i bruk i skulen?

Disse er fremdeles i bruk på mange skoler, selv om bruken av den naturlig nok ikke er like fremtredende.

Lenke til kommentar
Ein anna dings som burde vere på ei sånn liste er overheaden. Kven hugser vel ikkje korleis læraren måtte vri og vende og skru for å justere speilet så biletet på veggen vart rett. Og så var det dette med å legge overheadarket rett veg...Er overhead noko som enno er i bruk i skulen?
Disse er fremdeles i bruk på mange skoler, selv om bruken av den naturlig nok ikke er like fremtredende.

Vi slutta å bruke overheaden på skolen for omtrent 5 år siden. Det eneste jeg husker at vi brukte den til var å vise sangtekster til juleavslutninger o.l.

Lenke til kommentar

Vi slutta å bruke overheaden på skolen for omtrent 5 år siden. Det eneste jeg husker at vi brukte den til var å vise sangtekster til juleavslutninger o.l.

Greit nok. Men jeg har vært innom flere skoler (både grunnskole og vgs) det siste året som tidsvis har brukt dem, så jo, de er faktisk i bruk av og til hos noen :)

Endret av Samara
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...