Gå til innhold

Anmeldelse: SCORE ? Orchestral Game Music (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var definitivt verdt å betale for. Var en kjempeopplevelse både som musikkentusiast og gamer. Musikken fra Shadow of the Colossus og Bioshock ga meg lyst til å spille spillene.

 

TSO er et strålende orkester byen kan være stolt av. Anbefaler alle i Trondheim å sjekke ut hva både Olavshallen og TSO har å by på av evenement. Når vi er så heldige å få et så godt kulturelt tilbud hadde det vært en skam å la det gå til spille.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Som Komposten er også jeg en litt eldre gamer, så jeg savnet definitivt en del eldre klassikere, men samtidig er det jo litt spennende å bevege seg utenfor de spillseriene man pleier å være borti.

 

Shadow of the Colossus og 'Reunion' fra Uncharted var høyepunktene for meg

Lenke til kommentar

Var på Play! A Video Game Symphony i 2009, og satt med hakeslepp! Vil definitivt ha mer av dette, og håper en slik konsert kommer til Oslo snart igjen!

Dette slo Play! fra 2009 en høy gang. Burde absolutt gjentas i Norge.

 

Holdes dette bare i trondheim ?

Akkurat dette arrangementet ble avholdt i Trondheim. Vi får krysse fingrene (eller drive underskriftskampanjer eller noe sånt) om å få det til andre norske byer.

 

Det virket som at !Play hadde rettigeheter på å spille dem beste sangen slik at Score satt igjen med andre sanger fra spillene. Det var bra, men det kunne vært mye bedre om dem hadde tatt dem mest populære sangene. OG Metal Gear sange var ikke med!

Tror ikke det har så mye å si. Play! spilte musikk fra Super Mario-spillene, men tror ikke rettighetene er låst til kun den konsertserien. Play! kom jo aldri tilbake til Norge, og Joystick (som produseres av de samme som stod bak SCORE) har jo fremført musikk fra både Mario og Zelda i Sverige, så tviler på at Play! har enerett på den musikken i Norge.

 

Det stemmer overhodet ikke at forrige gang spillmusikk ble fremført live i Norge var i 2009. Jeg vet at opptil flere norske symfoniorkestere har spilt konsertprogrammer med spillmusikk. Orkesteret jeg er medlem i hadde en slik konsert i fjor høst.

Rart at vi ikke har hørt noe om det. 2009 var (så vidt jeg vet) sist gang noe slikt ble omtalt i noe større grad.

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke det har så mye å si. Play! spilte musikk fra Super Mario-spillene, men tror ikke rettighetene er låst til kun den konsertserien. Play! kom jo aldri tilbake til Norge, og Joystick (som produseres av de samme som stod bak SCORE) har jo fremført musikk fra både Mario og Zelda i Sverige, så tviler på at Play! har enerett på den musikken i Norge.

Play! og Score er bare en pakke eller et arrangement. Antakelig er det arrangørene som leier inn orkestrene, og ikke orkestrene som initierer konserten. Derfor velger de også de største og mest proffesjonelle orkestrene i landet.

 

Men de som har rettighetene til Play! og Score-arrangementene har ikke rettighetene til selve musikken. Notene kan andre orkestere også leie til å bruke i konserter, og de kan også leie hele konsertprogram.

 

 

Rart at vi ikke har hørt noe om det. 2009 var (så vidt jeg vet) sist gang noe slikt ble omtalt i noe større grad.

De fleste orkestrene i landet er ikke så store og proffesjonelle som orkestrene i Trondheim og Oslo. De har derfor ikke samme anledning til å reklamere vidt for konserten som det arrangørene av Play! og Score har. Men jeg har sett reklame for konserter med spillmusikk i de store avisene flere ganger siden 2009, og jeg tror at arrangørene av Play! eller Score har vært arrangør flere av konsertene og leid inn ulike orkestere rundt i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...