Gå til innhold

Skoleprofil: NITH


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers en god og interessant artikkel, må selv si jeg mener en bred utdanning kan være noe bedre enn en spiss, da den den gir mer valgmuligheter senere. Men hvis du har noe du virkelig brenner for og vet at du vil gjøre det resten av livet, er skoler som NITH svært gode valg :)

Lenke til kommentar

En mer eller mindre normal karakterskala fremstår jo uansett stort sett som kvantisert, i og med at karakterene gjerne tar diskrete verdier. Karakterene er kvantifisert i enheter av et "karakterkvant", og ikke nødvendigvis i enheter av Plancks (reduserte) konstant. Dermed kan man forsvare et såkalt "kvantesprang" i karakterer, feks ved at mange studenter hopper fra en tilstand som tilsvarer karakteren C til en tilstand som tilsvarer karakteren B. I karakterbrønnen er du normalt begrenset til et endelig antall tilstander (A,B,C,D,E,F, for eksempel), slik at en student bare kan foreta et endelig antall hopp i karakter.

 

At redaksjonen tenkte på nettopp dette da artikkelen ble skrevet er vel mindre sannsynlig. Uten sammenlikningsgrunnlag forøvrig har både media og alternativbransjen en sterk trang til å "profesjonalisere" sitt uttrykk ved å kaste inn ordet "kvante" alskens forskjellige sammenhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor finnes det ingen linjer som lærer folk IT drift? Når jeg tok min utdanning for 7 år siden hadde vi fag i Cisco, Windows Server, Linux, Server Hardware, Nettverksteori og Systemadministrasjon. Videre nå i karrieren går det i kursing på VMware og Citrix hypervisorløsninger for virtualisering, samt muligens mer Windows Server.

 

Nå om dagen ser jeg bare fag som går på utvikling og business og ikke drift. Synes det er veldig rart, skal det ikke komme inn flere unge på driftssiden? Er det ikke "spennende" nok?

Lenke til kommentar

Hvorfor finnes det ingen linjer som lærer folk IT drift? Når jeg tok min utdanning for 7 år siden hadde vi fag i Cisco, Windows Server, Linux, Server Hardware, Nettverksteori og Systemadministrasjon. Videre nå i karrieren går det i kursing på VMware og Citrix hypervisorløsninger for virtualisering, samt muligens mer Windows Server.Nå om dagen ser jeg bare fag som går på utvikling og business og ikke drift. Synes det er veldig rart, skal det ikke komme inn flere unge på driftssiden? Er det ikke "spennende" nok?

 

Det finnes ingen slik linje på NITH enkelt og greit fordi næringslivet ikke ser på det som et behov akkurat nå. Skulle behovet melde seg, så vil nok NITH også ta opp igjen den linja. Det er det som er fordelen med NITH: Hver linje blir evaluert hvert år, og basert på en del fornuftige kriterier, og blir da gjerne lagt ned, og en ny linje kommer inn isteden for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor finnes det ingen linjer som lærer folk IT drift? Når jeg tok min utdanning for 7 år siden hadde vi fag i Cisco, Windows Server, Linux, Server Hardware, Nettverksteori og Systemadministrasjon. Videre nå i karrieren går det i kursing på VMware og Citrix hypervisorløsninger for virtualisering, samt muligens mer Windows Server.Nå om dagen ser jeg bare fag som går på utvikling og business og ikke drift. Synes det er veldig rart, skal det ikke komme inn flere unge på driftssiden? Er det ikke "spennende" nok?

 

HiST - Bachelor i Informatikk med spesialisering i drift av datasystemer.

 

9 av 10 studenter signerer arbeidskontrakt før bacheloroppgaven er levert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor finnes det ingen linjer som lærer folk IT drift? Når jeg tok min utdanning for 7 år siden hadde vi fag i Cisco, Windows Server, Linux, Server Hardware, Nettverksteori og Systemadministrasjon. Videre nå i karrieren går det i kursing på VMware og Citrix hypervisorløsninger for virtualisering, samt muligens mer Windows Server.Nå om dagen ser jeg bare fag som går på utvikling og business og ikke drift. Synes det er veldig rart, skal det ikke komme inn flere unge på driftssiden? Er det ikke "spennende" nok?

 

Det finnes ingen slik linje på NITH enkelt og greit fordi næringslivet ikke ser på det som et behov akkurat nå. Skulle behovet melde seg, så vil nok NITH også ta opp igjen den linja. Det er det som er fordelen med NITH: Hver linje blir evaluert hvert år, og basert på en del fornuftige kriterier, og blir da gjerne lagt ned, og en ny linje kommer inn isteden for.

 

Næringslivet skriker etter driftere! Snakk med selskap som Steria, Atea, Basefarm, SysCom og Evry så er tonen en annen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det ingen linjer som lærer folk IT drift? Når jeg tok min utdanning for 7 år siden hadde vi fag i Cisco, Windows Server, Linux, Server Hardware, Nettverksteori og Systemadministrasjon. Videre nå i karrieren går det i kursing på VMware og Citrix hypervisorløsninger for virtualisering, samt muligens mer Windows Server.Nå om dagen ser jeg bare fag som går på utvikling og business og ikke drift. Synes det er veldig rart, skal det ikke komme inn flere unge på driftssiden? Er det ikke "spennende" nok?
HiST - Bachelor i Informatikk med spesialisering i drift av datasystemer.9 av 10 studenter signerer arbeidskontrakt før bacheloroppgaven er levert.

 

Godt å vite at det finnes! Takk for informasjonen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk ut av NITH i 2004. Den gang var markedet særdeles dårlig, men fikk da jobb etterhvert. Flere fikk jobb rett fra skolebenken.

 

Det som virker på meg som den største fordelen NITH har fremfor andre studisteder er at man jobber veldig likt i det virkelige arbeidsliv som det vi gjorde i prosjekter under studietiden. Ihvertfall har jeg gjort det de stedene jeg har jobbet og jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor man skal betale for en utdannelse man kan få ved mer anerkjente institusjoner som NTNU og UiO. Det eneste jeg kan se som en mulig fordel, er at det er små klasser med mulighet for tettere oppfølging. Det virker litt som BI Bergen, som i stor grad får inn folk som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på NHH.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som virker på meg som den største fordelen NITH har fremfor andre studisteder er at man jobber veldig likt i det virkelige arbeidsliv som det vi gjorde i prosjekter under studietiden.

Å? Jeg har ikke sett et usecase eller et uml-diagram siden eksamen.

Tenkte mer på det at man jobber sammen med folk i prosjekter jeg da. Hvilke verktøy man bruker, programmeringsspråk osv er sekundært.

 

Use cases ser jeg nesten daglig, men de er ikke nødvendigvis laget på samme måte som under studietiden.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor man skal betale for en utdannelse man kan få ved mer anerkjente institusjoner som NTNU og UiO. Det eneste jeg kan se som en mulig fordel, er at det er små klasser med mulighet for tettere oppfølging. Det virker litt som BI Bergen, som i stor grad får inn folk som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på NHH.

Når jeg ser på studielånet mitt tenker jeg litt i samme baner. Den gang jeg valgte studier falt valget på NITH (den gang DPH) fordi det passet mine interesser mye mer enn å studere mange fag jeg ikke følte hadde noe med min fremtidige karriere å gjøre. Jeg ønsket å studere med fokus på programmering og software. Det fikk jeg, og selvsagt en del annen teori. Men det er klart, skal du jobbe med avanserte systemer for Statoil er det sikkert ikke dumt å ha mer teori innen andre emner som passer dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...