Gå til innhold

[Løst] 1600Mhz minne kjører på 1333Mhz. Multicom Xishan


Arnesen1

Anbefalte innlegg

Hei, bestilte for en liten stund siden en Multicom Xishan 350. Kjøpte i samme slengen 16gb 1600Mhz ram. 4*4gb. Åpnet pc-en under, men kunne bare finne to slots til ram. Etter litt googling fant jeg ut at det var ett til under tastaturet. Altså 3 slots totalt. Noe jeg syntes var litt rart, da jeg forventet å finne to slots under tastaturet også. (speccy og HWinfo påstår at det skal være 4 slots totalt). Men etter å ha studert manualen, så ble jeg litt skuffet av å finne ut av at det "kun" var 3 totalt.

 

Jeg byttet da ut de tre minnebrikkene som allerede satt i maskinen, med de jeg hadde kjøpt selv. Men så kommer problemet. Jeg klarer ikke få disse nye brikkene til å kjøre på 1600Mhz.

CpuZ og speccy sier at de kjører på 1333Mhz. Er dette pga jeg har 3 brikker i, og at det da blir krøll pga det er "dual channel"? Prosessoren er en 3610QM, og etter hva jeg har forstått så skal det da fint gå med 1600Mhz ram. Bios lar meg ikke endre noe som helst, så lurer på om det er der feilen kan ligge, at brikkene er låst til å kjøre 1333 i bios. Noen som kan verifisere det? Eventuelt gi meg en fremgangsmåte å fikse problemet på?

 

Mvh Arnesen1.

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siste "sloten" er nokk intigrert.

At RAM'en kjører på 1333 kan være begrensniger i hovedkortet eller av den enkle grunnen at det er den hastigheten hovedkortet forhandlet frem med RAM'en.

Om du ikke kan endre RAM hastigheten i BIOS er det nokk for at den er låst for slike instillinger (om du kan endre den til å være lavere er 1333 max)

Lenke til kommentar

Den siste "sloten" er nokk intigrert.

At RAM'en kjører på 1333 kan være begrensniger i hovedkortet eller av den enkle grunnen at det er den hastigheten hovedkortet forhandlet frem med RAM'en.

Om du ikke kan endre RAM hastigheten i BIOS er det nokk for at den er låst for slike instillinger (om du kan endre den til å være lavere er 1333 max)

 

Ja, har tenkt mye av det samme. Eneste jeg da syntes er litt rart, er at denne maskinen kan konfigureres til å ha 1600mhz ram fra butikken. Benytter de da en annen BIOS på de modellene? (kjøpte en ferdig konfigurert maskin, så det er derfor jeg kjøpte minnet ved siden av, om noen skulle lure.)

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar

Tror at det kan ha noe å gjøre med spenningen på RAM-slottene.

 

Jeg hadde samme problem med en HP maskin. Grunnen var at de nye brikkene jeg kjøpte krevde 1.65 v mens fikk bare 1.5 v fra Ram-slottene. Jeg fikk også 1333Mhz istedenfor 1600Mhz. Jeg fikk byttet Ram brikkene til noen som støttet 1.5 v og nå kom de opp som 1600Mhz.

Lenke til kommentar

Finner bare 2stk Multicom 350E og begge leveres med 1333 mhz. og ingen konfigurerings mulighet.

 

@batko Det er også en god mulighet.

 

Prøv å finne ut hvilket hovedkort som står i maskinen, finner ikke dette på multicom.no. Dersom du finner ut det er det lettere å finne ut hvilket spesifikasjoner som gjelder for deg.

Lenke til kommentar

Finner bare 2stk Multicom 350E og begge leveres med 1333 mhz. og ingen konfigurerings mulighet.

 

@batko Det er også en god mulighet.

 

Prøv å finne ut hvilket hovedkort som står i maskinen, finner ikke dette på multicom.no. Dersom du finner ut det er det lettere å finne ut hvilket spesifikasjoner som gjelder for deg.

 

Om du klikker deg inn på den ene modellen av Xishan så kan du velge 1600mhz ram i stedet for 1333. :)

 

http://www.clevo.com...p?productid=432

http://www.multicom.no/HyperX-8GB-1600MHzDDR3CL9-SODIMM-Kit-XMP-KINGSTON/cat-p/c101176/p3587769

 

Dette er etter hva jeg har forstått samme modell som multicom maskinen, og etter det jeg kan se så skal ikke 1600mhz være noe problem. Specsa på brikkene tilsier at de skal kjøre på 1600mhz med 1.5volt.

Instruksjonsboken som fulgte med maskinen, sier også at den kan oppgraderes til 1600mhz ram. Men det står ingenting om dette kun gjelder ved bruk av to spor, eller om det også fungerer når alle tre er i bruk. Synes jeg leste noe om at det ikke funket dersom man brukte alle tre sporene. Skal sjekke ut dette nermere senere.

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar

Dersom du kjører 1600Mhz brikker som trenger 1.65v på 1.5v så yter de bare 1333Mhz.

 

Her er et par verktøy som kan hjelpe:

 

CPU-Z, http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Velg arkfanen SPD så får du info om hastigheter på RAMen samt volt informasjon.

 

AIDA 64, http://www.aida64.com/

Her velger du også SPD som du finner under Motherboard.

Endret av batko
Lenke til kommentar

Har funnet feilen. Disse brikkene bruker intels XMP system. Og de kjører derfor standard på 1333mhz. For å få de til å kjøre 1600mhz så må jeg få de til å kjøre XMP profil 2. Dette må vist gjøres gjennom bios, men den muligeheten har ikke denne laptopen. Og etter å ha lest på ett sager/clevo forum, så må jeg bruke ram som ikke benytter seg av dette XMP systemet. Men noe som kalles JEDEC. Dette kan jeg svært lite om, men hvordan finner jeg ram som kjører på 1600mhz som standard?

Lenke til kommentar

Har nå forsøkt å bruke ett program som heter thaiphoon burner, som skal kunne reprogrammere SPDen.

har fulgt denne guiden: http://www.softnology.biz/tips_macbookpro_1600.html

 

Dette fungerte ikke, cpuz forteller meg fremdeles at de kun kjører 1333Mhz. Er det ingenting jeg kan gjøre for å få de til å fungere? forstår ikke dette. instruksjonsboken sier 1600Mhz skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...