Gå til innhold

Sniktitt: Panasonic Lumix DMC-LX7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Retten og sletten imponerende lysstyrke Panasonic har klart å tyne inn i det lille objektivet der. Snadder! Hvis også bildekvaliteten er god på største blender, så har de en vinner! :)
Tja. Er ikke crop factoren 5.1? Så det blir vel 35mm evivalent av: 24-90mm f/7.1-11.7. Det bilde tatt av flaska ved f2.8 har nå alt i fokus... Forstår ikke helt hvorfor dette skulle være et entusiastkamera... Endret av Epp
Lenke til kommentar

Tja. Er ikke crop factoren 5.1? Så det blir vel 35mm evivalent av: 24-90mm f/7.1-11.7. Det bilde tatt av flaska ved f2.8 har nå alt i fokus... Forstår ikke helt hvorfor dette skulle være et entusiastkamera...

Tjah hvis man først skal være anal og morsom, så sammenligner vi heller med et stort "vanlig" Canon kitobjektiv 18-55/3.5-5.6, som i den sammenligningen er tilsvarende 29-88/5.6-9 - altså er LX7-objektivet både merkbart videre (24mm vs 29mm) og bare to tredjedels blendertrinn mer lyssvakt enn en "enorm" vanlig speilrefleks med kitobjektiv. Dette betyr faktisk at det kommer like mye lys inn på sensoren og potensielt samme mengde støy etc som en "stor" speilrefleks med kitobjektiv blendet 2/3 trinn ned.

 

..Og det, min venn, er i kategorien "entusiastkamera". ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tja. Er ikke crop factoren 5.1? Så det blir vel 35mm evivalent av: 24-90mm f/7.1-11.7. Det bilde tatt av flaska ved f2.8 har nå alt i fokus... Forstår ikke helt hvorfor dette skulle være et entusiastkamera...
Tjah hvis man først skal være anal og morsom, så sammenligner vi heller med et stort "vanlig" Canon kitobjektiv 18-55/3.5-5.6, som i den sammenligningen er tilsvarende 29-88/5.6-9 - altså er LX7-objektivet både merkbart videre (24mm vs 29mm) og bare to tredjedels blendertrinn mer lyssvakt enn en "enorm" vanlig speilrefleks med kitobjektiv. Dette betyr faktisk at det kommer like mye lys inn på sensoren og potensielt samme mengde støy etc som en "stor" speilrefleks med kitobjektiv blendet 2/3 trinn ned...Og det, min venn, er i kategorien "entusiastkamera". ;)

 

DSLR kitobjektiver av den sorten du nevner er da ingenting for entusiaster. Det er for alle de som kjøper seg DSLR uten å vite hva de gjør og som burde ha kjøpt et kompaktkamera. Objektivene på disse kameraene kunne like godt vært fastmontert siden eierne sjelden eller aldri har mer enn ett objektiv og heller ikke vet hvordan de skal utnytte redskapen. Mener nå jeg! :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Er ikke crop factoren 5.1? Så det blir vel 35mm evivalent av: 24-90mm f/7.1-11.7. Det bilde tatt av flaska ved f2.8 har nå alt i fokus... Forstår ikke helt hvorfor dette skulle være et entusiastkamera...

Tjah hvis man først skal være anal og morsom, så sammenligner vi heller med et stort "vanlig" Canon kitobjektiv 18-55/3.5-5.6, som i den sammenligningen er tilsvarende 29-88/5.6-9 - altså er LX7-objektivet både merkbart videre (24mm vs 29mm) og bare to tredjedels blendertrinn mer lyssvakt enn en "enorm" vanlig speilrefleks med kitobjektiv. Dette betyr faktisk at det kommer like mye lys inn på sensoren og potensielt samme mengde støy etc som en "stor" speilrefleks med kitobjektiv blendet 2/3 trinn ned.

 

..Og det, min venn, er i kategorien "entusiastkamera". ;)

 

Kit objektiv er entusiast objektiv? ;)

 

Gleder meg til DP2 Merrill kommer til Norge. 1.5 crop sensor i et kompaktkamera :p

Lenke til kommentar
Tja. Er ikke crop factoren 5.1? Så det blir vel 35mm evivalent av: 24-90mm f/7.1-11.7. Det bilde tatt av flaska ved f2.8 har nå alt i fokus... Forstår ikke helt hvorfor dette skulle være et entusiastkamera...
Tjah hvis man først skal være anal og morsom, så sammenligner vi heller med et stort "vanlig" Canon kitobjektiv 18-55/3.5-5.6, som i den sammenligningen er tilsvarende 29-88/5.6-9 - altså er LX7-objektivet både merkbart videre (24mm vs 29mm) og bare to tredjedels blendertrinn mer lyssvakt enn en "enorm" vanlig speilrefleks med kitobjektiv. Dette betyr faktisk at det kommer like mye lys inn på sensoren og potensielt samme mengde støy etc som en "stor" speilrefleks med kitobjektiv blendet 2/3 trinn ned...Og det, min venn, er i kategorien "entusiastkamera". ;)
DSLR kitobjektiver av den sorten du nevner er da ingenting for entusiaster. Det er for alle de som kjøper seg DSLR uten å vite hva de gjør og som burde ha kjøpt et kompaktkamera. Objektivene på disse kameraene kunne like godt vært fastmontert siden eierne sjelden eller aldri har mer enn ett objektiv og heller ikke vet hvordan de skal utnytte redskapen. Mener nå jeg! :-)

 

Ja, for et DSLR med kotobjektiv blir jo akkurat det samme som et kompaktkamera til 2000,-... Nei, vent... :p

Lenke til kommentar

Når en inviterer til prelansering i en av de aller vakreste og karakterrike storbyene i denne verden, som atpåtil blomstrer til fulle på denne tiden av året, så synes jeg det virker noe sjofelt av Panasonic å jage pressekorpset ned i en gammel kjeller, dog en ganske sjarmerende sådan.

 

Så det er ikke det at kjelleren virker så trasig i seg selv, men likevel.

 

Dersom mine ønskedrømmer nå skulle være oppfylt, så kan LX7 by på mer autentisk fargegjengivelse samt hudtoner enn forgjengerne i LX-manesjen til nå har gjort. Så jeg håper i det minste ikke pressekorpset ble "jaget" ned i mørket av markeds-strategiske årsaker.

 

Magenta-stikket i forgjengerne, som åpenbarer seg spesielt under visse lysforhold, særlig hos LX3, er direkte grelt og gir forevigelsene et syntetisk "über"-digitalt preg. Hudtonene i LX5 var vel "plastic-fantastic", i hvertfall til mine krav.

 

Blendering er for øvrig riktig herlige saker, 10 megapiksler likeså.

 

Så dersom forventningene mine innfris, kan kanskje et eksemplar av dette finne veien til mitt utstyrs-arsenal; -jeg kan på det nåværende tidspunktet i hvertfall ikke se bort i fra det.

Men som artikkelen belyser, så foregår det heldigvis mye i dette segmentet nå for tiden, og ingenting er vel bedre enn det.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...