Gå til innhold

Sigma fornyer superzoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurra! eller not?

 

Begynner å bli en skog av disse super-zoomene. Kommer vel en oppdatering fra Canon og Tamron også da snart ...

 

Jeg synes de er interessante og markedet er nok stort og blir større. Forundrer meg ikke om den typen zoom kan ved neste korsvei bli kitzoom. Synd samme utvalget ikke finnes for ff.

 

Blir de en tanke bedre optisk kan jeg selv godt tenke meg å kjøpe et eksemplar som reise/ferieobjektiv.

 

Tor

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er skeptisk, er at jeg har prøvd et par av arten, og de har ikke vært overbevisende. Som reiseobjektiv, så klarer jeg meg fint med et objektiv i området 15-85mm (i Canon verdenden) og en lyssterk normal/vid (28-35mm f/1.4-f/2).

 

På sist reise brukte jeg faktisk kun en Olympus E-P1 og 20mm f/1.7; fungerte fint for meg, men det blir nok noe snaut for en del andre ...

Lenke til kommentar
Brennvidde og blenderverdier er akkurat som før, men nærgrensen er forbedret fra 45 cm til 35 cm gjennom hele brennviddeomfanget, noe som gir et største makroforhold på 1:2.9, forbedret fra 1:3.4.

Dere har sikkert forvekslet et par tall her.

 

Flott med vekt og størrelsereduksjoner, men færre linseelementer. mindre filterdiameter og kortere totallengde frykter jeg kan gå ut over bildekvaliteten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Brennvidde og blenderverdier er akkurat som før, men nærgrensen er forbedret fra 45 cm til 35 cm gjennom hele brennviddeomfanget, noe som gir et største makroforhold på 1:2.9, forbedret fra 1:3.4.

Dere har sikkert forvekslet et par tall her.

 

Nix. Dette er tallene Sigma oppgir.

Lenke til kommentar

Beklager, dere har selvsagt kontrollen i orden. Det er jeg som tenkte feil.

 

Forøvrig, 1:2,9 på 250mm og 35 cm nærgrense. Jeg har 95 cm nærgrense på et 200mm objektiv og da skal det gi en forstørrelse på 1:2,0. Det er noe som skurrer her. Intuitivt vil jeg tenke at 35 cm på 250mm vil gi mer enn 1:1 makro.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er skeptisk, er at jeg har prøvd et par av arten, og de har ikke vært overbevisende.

 

Helt enig, men jeg har allikevel et stk av arten og er borte i situasjoner der det faktisk er svært hensiktsmessig. Reiser en del på arrangement hvor jeg ønsker begrenset med bagasje og jeg vet at jeg ikke nødvendigvis kan bevege meg så mye for å få tatt de ønskede bildene.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Jeg synes de er interessante og markedet er nok stort og blir større. Forundrer meg ikke om den typen zoom kan ved neste korsvei bli kitzoom. Synd samme utvalget ikke finnes for ff.

Det er ikke like godt utvalg, men det finnes heldigvis noen i den sjangeren:

Canon/Nikon/Tamron 28-300mm og Sigmas 50-500mm.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...