Gå til innhold

Sjekk ut dette gigakameraet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
pfft, den kan ikke filme engang!

 

/irony off

Den kan faktisk filme timelaps. ;)

 

Jeg måtte lete litt, men fant det til slutt. Dette kalles wide field, men tilsvarer faktisk rundt 700mm på småbildeformat. 700mm f/1,2 er heftige saker :dribble: Reell brennvidde er 10310mm.

Lenke til kommentar
pfft, den kan ikke filme engang!

 

/irony off

Den kan faktisk filme timelaps. ;)

 

Jeg måtte lete litt, men fant det til slutt. Dette kalles wide field, men tilsvarer faktisk rundt 700mm på småbildeformat. 700mm f/1,2 er heftige saker :dribble: Reell brennvidde er 10310mm.

 

Hva om man setter på en X2 konverter da? :p

Lenke til kommentar

-> 1400mm f/2,4

 

Man får kjøpt en del speilteler til vanlige systemkameraer. Sånn som f.eks Samyang 500mm f/6,3. Takket være speilkonstruksjonen er de MYE billigere, lettere og kortere enn lignende uten speil. Men en fellesnevner på slike er at de ikke har autofokus (ett unntak), ikke variabel blender, ikke zoom og ganske liten blender. LSST viser her at det er mulig å lage speiloptikk med rimelig stor blender uten å miste veldig mye skarphet. Jeg håper det betyr at vi på sikt kan se samme teknikk, i kraftig nedskalert versjon til overkommelige priser. F.eks 700mm f/2,8 eller noe sånt. Et slikt glassobjektiv ville kostet ~1 million, veid ~25 kg og vært like stor som fire vaskebøtter stablet oppå hverandre. Konstruert etter lignende prisnsipp som LSST kunne man krympet størrelsen til ca det samme som en enkelt vaskebøtte, slanket vekta til ~5 kg og slanket prisen med ~95%. Håper noen ser markedet og lager noe sånt. Gjerne en liten rekke med: 135mm f/1,0, 200mm f/1,4, 300mm f/2,0, 500mm f/2,8, 700mm f/2,8, 700mm f/4 og 1000mm f/4.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

-> 1400mm f/2,4Man får kjøpt en del speilteler til vanlige systemkameraer. Sånn som f.eks Samyang 500mm f/6,3. Takket være speilkonstruksjonen er de MYE billigere, lettere og kortere enn lignende uten speil. Men en fellesnevner på slike er at de ikke har autofokus (ett unntak), ikke variabel blender, ikke zoom og ganske liten blender. LSST viser her at det er mulig å lage speiloptikk med rimelig stor blender uten å miste veldig mye skarphet. Jeg håper det betyr at vi på sikt kan se samme teknikk, i kraftig nedskalert versjon til overkommelige priser. F.eks 700mm f/2,8 eller noe sånt. Et slikt glassobjektiv ville kostet ~1 million, veid ~25 kg og vært like stor som fire vaskebøtter stablet oppå hverandre. Konstruert etter lignende prisnsipp som LSST kunne man krympet størrelsen til ca det samme som en enkelt vaskebøtte, slanket vekta til ~5 kg og slanket prisen med ~95%. Håper noen ser markedet og lager noe sånt. Gjerne en liten rekke med: 135mm f/1,0, 200mm f/1,4, 300mm f/2,0, 500mm f/2,8, 700mm f/2,8, 700mm f/4 og 1000mm f/4.

 

Jeg har en god gammel Tamrom 500mm F8 fra 70tallet, som skal være en av de bedre speiltelene til en overkommelig pris. Det sliter litt med lav kontrast (og smultring bokeh) men om man klarer å treffe fokus og har kort nok lukkertid kan det ta overraskende klare bilder. Skarpheten blir omtrent som 70-200F4 med 2x ekstender og croppet til 500mm utstnitt.

Lenke til kommentar

Smultring-bokeen kan variere en del mellom speiltelene. De med penest bokeh er de med forholdsvis lite sekundærspeil. Det gir lite hull i smultringen. Dårlig kontrast skyldes nok hovedsaklig at speilteler sjeldent utstyres med solblender, men også litt av dårlig intern avskjerming og bruk av ikke-sorte materialer. Det er veldig mye som kan gjøres bedre på den fronten. Autofokus er også teknisk enkelt å legge til. Det finnes speil-arrangementer som ikke gir smultring i det hele tatt (såkalte yolo), men de er så vidt jeg vet uegnet til foto av andre grunner.

Lenke til kommentar

Smultring-bokeen kan variere en del mellom speiltelene. De med penest bokeh er de med forholdsvis lite sekundærspeil. Det gir lite hull i smultringen. Dårlig kontrast skyldes nok hovedsaklig at speilteler sjeldent utstyres med solblender, men også litt av dårlig intern avskjerming og bruk av ikke-sorte materialer. Det er veldig mye som kan gjøres bedre på den fronten. Autofokus er også teknisk enkelt å legge til. Det finnes speil-arrangementer som ikke gir smultring i det hele tatt (såkalte yolo), men de er så vidt jeg vet uegnet til foto av andre grunner.

 

Tamron'en har innebygget solskjerming som kan trekkes ut, men den har endel mindre kontrast og skarphet enn et tilsvarende teleobjektiv.. Men allikevel, ten er på størrelse med en tørkerull (eller dorull uten solskjermen) og de koster et par store dønn strøken på fleabay så det er i allefall en billig inngang til lang tele =)

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...