Gå til innhold

Slik blir du apputvikler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare prøvd med Android gjennom Eclipse (Java + XML) med egen Android plug-in. Det er i utgangspunktet veldig greit å lære seg, spesielt siden det finnes så utrolig mange ressurser på internett. Vi hadde dette gjennom et introduksjonskurs i Java på universitet da, så vi fikk litt hjelp men det går veldig greit å lære seg alene, et steg om gangen.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig Enklest... Apple eller android ?For en som ikke har noe spess med erfaring.

 

Vel, Windows Phone var i alle fall veldig enkelt. Har ikke satt meg inn i Android eller iOS, så der kan jeg ikke si noe spesielt.

 

Hvis du har en android-enhet for eksempel, anbefaler jeg at du prøver å sjekke ut thenewboston.com sine android-tutorials. Da får du en god oversikt over hva som skal til for å lage noe enkelt.

Lenke til kommentar

Om du kan java og html er det ganske lett å lage apps til Android. Har også prøvd meg med Xcode og slikt og jeg husker jeg fant et sted å sende for testing og sjekking hos Apple, dog skulle de ha penger dersom en ble godkjent. Om jeg ikke husker feil så var det noe ala 5k NOK. Hva kan man ellers forvente av et så sleipt selskap som apple? :p

Lenke til kommentar

Om du kan java og html er det ganske lett å lage apps til Android. Har også prøvd meg med Xcode og slikt og jeg husker jeg fant et sted å sende for testing og sjekking hos Apple, dog skulle de ha penger dersom en ble godkjent. Om jeg ikke husker feil så var det noe ala 5k NOK. Hva kan man ellers forvente av et så sleipt selskap som apple? :p

Utviklerprogrammet til Apple koster $99 i året - og that´s it.

Du tester jo på en simulator eller din egen telefon rett fra Xcode ,og det koster heller ikke noe ekstra å sende inn til App Store.

 

Edit: uten å betale for noe som helst, kan du fortsatt laste ned Xcode og begynne å lage programmer. Du kan da teste i simulator, men ikke egen eller andres enheter.

Endret av laserlars
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig Enklest... Apple eller android ?

For en som ikke har noe spess med erfaring.

Er du vant til å jobbe på PC vil jeg si det utvilsomt er enklest å starte med Android, siden du ikke trenger å skifte til Mac og lære et (for de fleste) ukjent programmeringsspråk.

 

Om du skal lage avanserte applikasjoner eller spill så gir Android deg litt utfordringer senere ettersom du må optimalisere for flere forskjellige skjermstørrelser og maskinvarekonfigurasjoner.

 

Kan og nevne at det bare tar timer å få en app ut på Play Store, mot dager eller uker på Apple Store.

Lenke til kommentar

Hvordan går man frem for å publisere apper i appstore? Altså, hvor registrerer man seg som utvikler?

Nettopp dette burde stått i artikkelen...

 

EDIT:

Du kan begynne her. (De fleste linkene nedenfor er tatt fra denne siden.)

 

:wee:Inn med teskje:

  • Først må du jo installere SDK (utviklerverktøyet), som du finner her.
     
    (Ikke bli altfor ivrig, husk å skrive koden før du publiserer. Lær deg dette via Google-søk ("android app sdk tutorial").)
  • For å publisere appen må du lage deg en utviklerprofil her og betale 25 USD med f.eks. ditt VISA-kort. Denne profilen vil være din "ID" som vil representere deg som utvikler.
     
  • Når du har lært deg å skrive programmer for Android finner du også guider på Google Search som viser deg hvordan du gjør appen klar for take-off. ;)
     
    Husk, man lærer ofte best når man ikke har noen man kan gå til for å fikse det for oss. ;) Prøv og feil-metoden kommer man langt med.

 

 

 

Hva er egentlig Enklest... Apple eller android ?

For en som ikke har noe spess med erfaring.

Har ikke prøvd XCode eller objective-C, men Java er i grunn ganske enkelt. Dette tenker du kanskje ikke når du skal begynne å lære det, men gjør som de gjør i guidene, så forstår du etter hvert mer og mer. Prøv også å bytte ut deler av koden og se hva som fungerer og hva som endrer seg. Selv om du ikke forstår alt til tross for at du har skrevet en stund, så kommer puslebitene på plass etter hvert.

 

Hvis du lurer på hva du skal lage kommer dette også fort til deg når du gjennomfører mange guider, prøv også å kombiner kode fra de ulike guidene for å lage et mer utfordrende program. Det viktigste er å ikke gi opp, og bare fortsette å skrive og ihvertfall prøve å forstå hva deler av koden gjør (du behøver ikke å forstå alt du skriver i begynnelsen av lærefasen, dette er vanlig).

 

Er du helt fullstendig blank når det gjelder programmering og ikke skjønner det, kan du begynne med f.eks. batch (som egentlig ikke er programmering, men som gir deg en liten forståelse om å skrive kode).

 

Husk også, google er din venn, som alltid er der for deg når du trenger den.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Apple er utvilsomt enklere enn android. Hos apple må du kun forholde deg til Apples systemer som er mye enklere å bruke enn android fordi alt er integrert i Xcode eller apples privision portal. For å registrere seg som apple utvikler går man til developer.apple.com

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt å komme i gang på Android-platformen, hvis man har litt basiskunnskap om programmering. Det koster $25 i engangskostnad å registrere seg som utvikler.

 

God dokumentasjon med mange fine tutorials finner du her:

http://developer.android.com/guide/index.html

 

Inkludert selvfølgelig den obligatoriske hello world :)

http://developer.android.com/resources/tutorials/hello-world.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...