Gå til innhold

Slik blir du apputvikler


Anbefalte innlegg

Hos apple må du kun forholde deg til Apples systemer som er mye enklere å bruke enn android fordi alt er integrert i Xcode eller apples privision portal.

 

jeg lurer litt på hva er det som er så mye bedre integrert i xcode enn i android sin utviklingsplatform?

Fordi du trenger bare å forholde deg til 5 forskjellige telefoner. Videre så er det 1 standard på utstyr på telefonene, så du slipper at noen telefoner har f.eks en varmesensor mens andre ikke har det.

Samt at du må nok skaffe deg en emulator for å kjøre OS X på(eller du kan prøve med Hackintosh, vis det går så fungerer det like greit også). Det er jo så klart en nedside.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen formell kompetanse innenfor data, men jeg kan en god del C som jeg har hatt som hobby i flere år. Har altså ingen erfaring med OOP. Apputvikling høres veldig spennende ut og jeg lurer på om det er noe vits for meg, med så lite kompetanse, å lære meg Java eller C++. Det er sikkert mye mer som trengs for å utvikle apps og det er kanskje urealistisk å tro at dette kan bli et fritidsprosjekt?

Lenke til kommentar

Apple er utvilsomt enklere enn android. Hos apple må du kun forholde deg til Apples systemer som er mye enklere å bruke enn android fordi alt er integrert i Xcode eller apples privision portal. For å registrere seg som apple utvikler går man til developer.apple.com

 

Utvilsomt ville ikke jeg sagt. Imho er Java enklere enn Objective-C. Det kommer an på utgangspunktet. Om man er helt grønn, er nok Android enklest.

Lenke til kommentar

jeg lurer litt på hva er det som er så mye bedre integrert i xcode enn i android sin utviklingsplatform?

Fordi du trenger bare å forholde deg til 5 forskjellige telefoner. Videre så er det 1 standard på utstyr på telefonene, så du slipper at noen telefoner har f.eks en varmesensor mens andre ikke har det.

Samt at du må nok skaffe deg en emulator for å kjøre OS X på(eller du kan prøve med Hackintosh, vis det går så fungerer det like greit også). Det er jo så klart en nedside.

 

Det er jo nettopp det som er bra med Android, nettopp mangfoldet, ulik hardware for ulike behov. Man lærer seg tankegangen bak å utvikle applikasjoner som fungerer på tvers av ulik DPI, skjermstørrelse, hardware, etc.

 

Det siste poenget ditt med emulator var vel ment andre veien? Her står iOS svakere fordi den krever OS X. For Android-utvikling kan man benytte OS X, Linux eller Windows.

 

Men uansett, begge er gode platformer, ingen tvil om det. Så hva man starter med er vel en smaksak :)

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som er bra med Android, nettopp mangfoldet, ulik hardware for ulike behov. Man lærer seg tankegangen bak å utvikle applikasjoner som fungerer på tvers av ulik DPI, skjermstørrelse, hardware, etc.

Apps, ja. Men "mangfoldet" er ikke akkurat noen stor fordel når det kommer til å lage spill til plattformen, iallefall ikke noen som krever litt av maskinvare.

 

Men hva man starter med er som du sier en smaksak:)

Endret av laserlars
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...