Gå til innhold

Canon ser mot stjernene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412453

Hvilken bølgelengde er dette snakk om, og hvor stort IR område?

Vil dette kameraet kunne brukes til IR foto med et filter?

Vil IR forstyrre vanlige bilder?

Lenke til kommentar

Hvilken bølgelengde er dette snakk om

 

Hydrogen alpha er 656.28 nm.

 

hvor stort IR område?

 

Sannsynligvis ikke veldig stort. 656.28 nm er helt på den røde kanten av synlig lys, og det er derfor mest trolig at kameraets filter åpner for hele området, heller enn bare vanlig område + 656.28 nm.

 

Vil dette kameraet kunne brukes til IR foto med et filter?

 

Sannsynligvis, men ikke "ekte" IR, siden hydrogen alpha som sagt er helt på kanten av det synlige spektrum. For "ekte" IR må du nok fremdeles modifisere et kamera, som før.

 

Vil IR forstyrre vanlige bilder?

 

Vanskelig å si, men det kan hende. Mulig 60Da vil oppføre seg omtrent som et vanlig 60D dersom du setter på et filter som blokkerer ut ha-delen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412453

Øyjor'n:

jeg synes også det så litt stusselig ut (men fargesynet mitt er heller ikke perfekt).

 

Aetius:

Hvor lang tid tok det før du gikk lei av UV/IR?

Lenke til kommentar

Nja, tror man skal begrense forventningene til hva man kan få til av slike bilder som er vist i artikkelen.

Når vi i fjor tok slike bilder leide vi dette teleskopet i 7 timer med maskinist og en professor i faget.

Vi fikk særdeles frie tøyler med fotoapperat, linser, filter osv......

Vi fikk tatt mange fine bilder, men og gå til innkjøp av 60Da uten tilgang på en særdeles STOR tele virker noe søkt.

 

post-132889-0-64039200-1333474396_thumb.jpg GF1, fisheye 8mm, f5,6, 50sek ISO100

 

post-132889-0-63013000-1333474251_thumb.jpg GF1, fisheye 8mm, f3,5

Lenke til kommentar

Aetius:

Hvor lang tid tok det før du gikk lei av UV/IR?

 

Hva får deg til å tro jeg gikk lei?

 

Øyjor'n:

jeg synes også det så litt stusselig ut (men fargesynet mitt er heller ikke perfekt).

 

Det er vel ikke nødvendigvis snakk om å få "penest" mulig bilde rett ut av kameraet her, men heller om å fange opp mest mulig lys, og dermed detaljer. I astrofoto stabler man ofte 20-30 eller enda flere eksponeringer for å sette sammen et enkeltbilde, og da er det klart at litt ekstra lys i nær-IR kommer godt med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...