Gå til innhold

Økonomiutdanning: NHH/BI/CBS (siviløkonom)


Tolstoi

Anbefalte innlegg

Jeg er svært ambisiøs, så jeg føler kun det beste er godt nok. Men jeg er åpen for alle muligheter, så gjerne kom med alle tips dere måtte komme på! Jeg er rett og slett veldig usikker. Jeg ønsker å utdanne meg innenfor økonomi ettersom jeg er interessert i økonomi, og særlig hvordan samfunnet fungerer. Jeg ønsker ikke å begrense meg selv til lønn på 500 000, så jeg ønsker å ha mulighetene åpne for en del millioner i fremtiden. Jeg liker å organisere, og har i mange sammenhenger fungert som en leder. Samtidig vil jeg være med å skape noe. Jeg tror derfor siviløkonom er det beste for meg. Eller har dere noen andre forslag innenfor økonomi, både her og i utlandet?

 

Derfor har siviløkonomstudiet ved NHH vært mitt førstevalg. BI har egentlig aldri vært aktuelt, da det er faktum at NHH-studenter blir valgt overfor studenter fra BI. Jeg ønsker heller ikke ha enorm studiegjeld. Videre er Copenhagen Business School aktuell, bør kanskje søke i Stockholm også. Har dere noen erfaringer med disse? Jeg har hørt at snittet er lavere, intensiteten og arbeidsmengden høyere, men jobbmuligheter i Norge litt dårligere pga mangel av norske kontakter. Bergen har vært en drøm for meg ettersom jeg synes det er en fin by, elsker dialekten og jentene og bestekompisen min skal studere der slik at vi kan bo sammen.

 

 

Problemet er at jeg ikke har godt nok snitt. Vitnemålet havnet på rundt 4,8. Jeg studerer nå økonomi og psykologi ved NTNU for å få to ekstrapoeng på sekundærvitnemålet. Samtidig tar jeg opp VGS-fag nå til våren og jeg får to alderspoeng pga fylte 20. Karakterene mine spriker fra en del 6-ere til et par 2-ere, 3-ere og 4-ere. De sistnevnte jobber jeg med å forandre på. Jeg må ha et snitt på 5,5-5,6 for å komme inn.

 

Det er altså NHH, Bi og Copenhagen Business School som er mest aktuell idag. Har dere andre tips til skoler rundt omkring i verden? Det er muligens for sent nå, men hvordan er det å komme inn på gode universiteter i USA for en nordmann? Målet mitt er å havne på Berkeley en gang, men dette er vel lettest gjennom utveksling? Hvordan er det å få plass på Berkeley gjennom CBS i forhold til NHH? Er det mye lettere å havne på en slik plass gjennom BI, kanskje? Jeg foretrekker å jobbe i Norge, men et par år i utlandet går vel greit. Grunnen er at jeg liker Norge og jeg ønsker å stifte familie her i landet når den tid kommer. Forresten, Nederland er vel kanskje å anbefale? Hvordan er det å komme inn på eliteuniversitetene der? Frankrike og England er jeg ikke så keen på. Kommer ikke inn på de gode skolene i England uansett, og Frankrike sjarmerer meg ikke så veldig.

Alternativet er å ta et friår. Da får jeg enda to alderspoeng som gjør at jeg nok kommer inn. Men jeg føler at det blir litt for sent, ettersom jeg har tatt et slags "friår" nå i Trondheim, og enda ikke startet på graden min. Jeg ville heller foretrekke å ta et friår etter jeg har fullført bachelor, er ikke det best? Hvordan er det for en ambisiøs student å ikke starte på graden sin før man er 21? Jeg er veldig keen på å starte mitt eget liv og starte å tjene mine egne penger så raskt som mulig.

 

Jeg er utrolig takknemlig for alle tilbakemeldinger! Håper noen tar seg tid til å lese hele posten. Jeg er rett og slett litt lost i mine valg. Ikke nøl med å spørre hvis det er noe relevant jeg har utelatt

 

Kort sammendrag:

- Hvis jeg ikke kommer inn på NHH, hva er da beste løsning?

- Et annet sentralt spørsmål er det med BI/NHH. Er det overkommelig å ta utdanning på BI? Hvordan vil dere rangere BI/CBS?

- Det siste sentrale spørsmålet er det med friår. Blir det for mye å ta to år før man starter på graden sin?

Endret av Chronic420
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er korrekt. Det gir meg imidlertid mindre muligheter innenfor Norge pga mangel på kontakter. Det er også mer intensivt og vanskeligere, men det skal man ikke klage over. Skal søke CBS! Virkelig glad for at det løsnet for meg. Trengte å tenke litt grundig over dette.

 

Godkjenner CBS sekundærvitnemål?

 

Edit: Fristen for å søke til CBS var 15. mars! Håpløst av meg! Det var liksom utelukket å studere i utlandet, men plutselig fikk jeg lyst igjen. Ikke greit dette her!

Endret av Chronic420
Lenke til kommentar

Kan ikke så mye spesifikt om dette, men er ikke CBS regnet som en av de beste skolene i verden innenfor business og økonomi? Ville tro at å gå på CBS gir deg betraktelig mange flere muligheter internasjonalt enn BI eller NHH.

 

CBS er internasjonalt rangert bedre enn BI og NHH på de fleste rankingene og gir nok flere muligheter internasjonalt, men skolen er nok ikke blant de aller beste skolene i verden. Min erfaring, etter egen research, er at Stockholm School of Economics er den eneste nordiske skolen som strekker seg virkelig høyt på de internasjonale rankingene for business-skoler.

 

Jeg gjorde selv en del research da jeg skulle søke master i utlandet, men husker ikke alt av rankinger og studentopplevelser som jeg gravde fram den gang. Hvis du er ute etter en master i finans kan nok denne være et godt utgangspunkt: http://rankings.ft.c...experience-2011

 

Som nevnt over gjør SSE det svært bra på denne listen, og er rangert som nummer 15 i verden.

 

Det er muligens for sent nå, men hvordan er det å komme inn på gode universiteter i USA for en nordmann?

Tror fristen for høyere utdanning i USA gikk ut september eller oktober for oppstart høsten 2012, og i tillegg må en ta en del standardiserte tester før en i det hele tatt kan søke. Lånekassen gir heller ikke støtte for første året av en amerikansk bachelorgrad, så det vil nok ikke være et billig alternativ. Utdannelse i Storbritannia kan også fort bli dyrt, og det er nok desverre slik at en fort må betale opp mot 200.000kr i skolepenger for en god mastergrad, og rundt 100.000kr i året for en bachelorgrad.

 

Universitetene på kontinentet i Europa passer nok bedre da hvis en ikke ønsker stor studiegjeld. For eksempel for en master i finans fra Rotterdam School of Management koster ikke mer enn rundt 5000kr hvis jeg ikke husker feil. Det samme gjelder også de gode skolene i Frankrike, Tyskland, Spania, og Sveits. Har egentlig ikke sett etter rankinger for bachelorgrader, men jeg vil tro at listene ser svært like ut som de for mastergradene, og prisene bør nok også være de samme.

 

Et annet sentralt spørsmål er det med BI/NHH. Er det overkommelig å ta utdanning på BI? Hvordan vil dere rangere BI/CBS?

 

BI's 5 årige siviløkonomutdanning skal være solid, så jeg tror ikke det er så veldig skarpt skille på om du går på BI framfor NHH, men kan nok være noen varasjoner på hvordan individuelle arbeidsgivere vurderer dette. Har heller ikke fått noe inntrykk om at CBS har merkbart bedre rykte enn BI i Norge.

 

Hvis jeg ikke kommer inn på NHH, hva er da beste løsning?

 

Hvis du virkelig har bestemt deg for at siviløkonom er det du vil bli så ville jeg klart begynt utdanning på BI i år, framfor å vente ett år til for forhåpninger om å komme inn på NHH. Det er mulig at jeg tar feil(EDIT: noe jeg også gjorde), men jeg tror at siviløkonomuutdanningen på NHH er todelt, slik at en må søke seg videre på master etter å ha fullført bachelorgraden for å få siviløkonom tittelen. Du har i hvert fall muligheten til å søke deg inn på mastergraden på NHH hvis du har gode karakterer på bachelorgraden din.

 

Eller har dere noen andre forslag innenfor økonomi, både her og i utlandet?

 

Hvis du ikke kommer inn på BI, eller har lyst på en litt mindre business-rettet grad innen økonomi, noe som ikke nødvendigvis er negativt, er en bachelorgrad i samfunnsøkonomi fra UiO slett ikke å forakte. Økonomisk Institutt på Blindern har hatt 2 Nobelpris-vinnere i økonomi, og har ett godt rykte. På UiO kan du selv i stor grad bestemme hvordan du vil bygge opp graden din, og jeg vil anbefale å ha samme oppbyggingen som de 3 første årene av graden master i samfunnsøkonomisk analyse:http://www.uio.no/st...aar/oppbygging/ Du vil få svært god innsikt i økonomisk teori ved en slik oppbygging, og med gode karakterer, og smarte valg av valgfrie emner, kan du komme inn på de beste skolene internasjonalt for en mastergrad i finans eller økonomi. UiO ligger ofte blant de 100 beste universitetene på internasjonale rankinger, som vil være en god fordel når du søker internasjonalt.

 

Kort sagt er det nok ikke det faktum om du har gått på NHH eller ikke som avgjør hvor suksessrik du blir i arbeidslivet. Det finnes mange vel så gode alternativer!

Endret av 1138
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er mulig at jeg tar feil, men jeg tror at siviløkonomuutdanningen på NHH er todelt, slik at en må søke seg videre på master etter å ha fullført bachelorgraden for å få siviløkonom tittelen.

 

Dette er feil. En av de store fordelene med å gå på NHH fra starten er at du automatisk blir tatt opp til master hvis du ønsker det. Kommer du fra andre skoler krever det vel rundt B i snitt.

Lenke til kommentar

Du sier du er svært ambisiøs... men hvordan i herrens navn greier du å få to-ere på vgs? Vgs er jo såre enkelt.

 

Råd:

 

1. Når det gjelder friår så kommer du ikke til å angre på hvis du tar et friår. Men hvis du ikke tar et friår, innser du hvor dumt det hadde vært hvis du hadde tatt et friår. Konklusjon: Drit i friår.

 

2. Hvis du ikke kommer inn på NHH så tar du bare en bachelor en annen plass, og så master på NHH. Da stiller du like godt som de med fem år fra NHH. Og hvis du er så ambisiøs og i tillegg jobber hardt nok, burde du greie B i snitt. Hvis du ikke greier det kan du jo bare finpusse på bachelorkarakterene i mens du har en relevant jobb. Og du tjener mye bedre ved en slik jobb, enn f.eks et friår etter vgs på kassa på rimi. I tillegg til at du får nyttig og relevant erfaring på CV-en som teller veldig mye. Vinn Vinn. Mange som gjør det. Ikke alle tar master med en gang. Hvis man har tenkt å ta master er det bortkastet tid og penger på å finpusse på vgs-karakterer som in the end ikke betyr en dritt når man har en master, og det samme gjelder det å ta et random årsstuide på NTNU. Bortkastet tid og penger (gjeld for deg).

 

Jeg hadde 4,1 i snitt fra vgs, og jeg gikk påbygging så jeg hadde ingen ekstrapoeng. Og nå går jeg på 5. året på NHH. Og jeg er 88-modell. Ja, jeg tok bachelor fra en annen høyskole med en gang. Utrulig så langt man kan komme med et snev av grådighet og rasjonell tankegang.

 

3. Drit i BI. Tyngden fra BI = gjeldstyngde. Du får dobbelt så mye gjeld. Det høres ikke så mye ut for de fleste drittungene. Men når man sitter i ungkarsleiligheten i Oslo, og har trukket fra skatt fra begynnerlønna, leiligheten og alt det andre - så får pipa en annen lyd.

 

4. Når det gjelder valg av bachelor har det ikke så ufattelig mye å si ang. jobbsøking. Når det gjelder det er det kun NHH som skiller seg ut (bortsett fra BI der arbeidsgiveren er fra BI). Men hvis man tenker faglig utbytte vil jeg sterkt anbefale TØH eller HHB. Men hvis du er redd for isbjørner (eller hvis du bare prioriterer studielivet på sørlandet fremfor skole som mange gjør) vil jeg anbefale UIS eller UIA.

 

5. Hvis du tenkte på noe i Nederland så hadde du flaks... fordi der har de Rotterdam School of Management som er den skolen i Europa som gir deg mest "bang for the buck"... eller prestisje mot inngangskrav. Dvs at det er en skole som ikke er så sykt vanskelig å komme inn på, og som samtidig er rangert som nummer 7 i Europa av business schools. Tenkte på en alternativ master - hvis det var uklart.

Endret av bonaquasilver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er mulig at jeg tar feil, men jeg tror at siviløkonomuutdanningen på NHH er todelt, slik at en må søke seg videre på master etter å ha fullført bachelorgraden for å få siviløkonom tittelen.
Dette er feil. En av de store fordelene med å gå på NHH fra starten er at du automatisk blir tatt opp til master hvis du ønsker det. Kommer du fra andre skoler krever det vel rundt B i snitt.

Tufsen22 har rett. Det er et integrert 5-årig studie. Det betyr at selv om man har E i snitt fra bachelorn, så kommer man inn på mastern. Man kan også gå rett på master i regnskap og revisjon hvis man heller ønsker det.

Lenke til kommentar

Dersom du er samfunnsinteressert, slik du sier i åpningsinnlegget, så vil jeg absolutt anbefale samfunnsøkonomi. Samfunnsøkonomi ved UiO er nok ikke like mye "prestisje" som økonomi og administrasjon ved NHH, men det finnes store muligheter der også. Spesielt dersom du får gode karakterer og tar fag innen finans og lignende tror jeg samfunnsøkonomer har svært gode muligheter for god lønn.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tusen takk for fantastiske svar, det hjelper virkelig! Jeg ga opp å få noen svar her, så jeg så dem ikke før nå, dessverre.

 

Du sier du er svært ambisiøs... men hvordan i herrens navn greier du å få to-ere på vgs? Vgs er jo såre enkelt.

 

Litt unødvendig kommentar, men jeg kan jo svare. Siste året på vgs var et tungt år for meg personlig, var ikke mye på skolen og følgelig gjorde jeg nok ikke en eneste matteoppgave. Fikk 2 på eksamen. Tatt opp faget nå :) Jeg har vel alltid hatt ambisjoner, men motivasjonen har det gått opp og ned med. Jeg har aldri vært noe flink til å gjøre lekser o.l. Det siste året på NTNU har jeg virkelig lært å få inn rutinene, noe som gjør at jeg ikke synes det er bortkastet allikevel. Nå føler jeg meg klar for å sette igang med graden min! Men samtidig: jeg har syv 6-ere på vitnemålet. Hvordan klarte du å få 4,1 i snitt? Det er jo såre enkelt å få 6-ere. (Ellers tusen takk for veldig informativt innlegg, altså. Er ikke redd for isbjørner, er vokst opp i Nord-Norge. Dermed ikke sagt at jeg trives der. Friår skal jeg drite i, ja.)

 

Du hadde en grundig og veldig god gjennomgang der, 1138, setter veldig stor pris på det. Rotterdam skal jeg virkelig vurdere når det kommer til mastern. St. Gallen har jeg også vist litt interesse for. Samtidig har jeg skikkelig lyst til å oppleve California i et halvt år, så må prøve å utveksle til Berkeley under bacheloren. Litt nedtur at BI kun kan tilby utveksling til sociology, men det var jo et par interessante kurs der. Har dere noen tanker om dette? Kursene går jo da ikke inn på ren økonomisk teori, men mer sosiologi, sosialpsykologi, entrepenørskap og etikk, blir dette bortkastet?

 

Det ser nemlig ut til at jeg skal ta bacheloren min på BI. Skal bo hos en kompis som nettopp fikk leilighet av faren sin, så husleien blir liten eller ingenting. Dermed tror jeg ikke at jeg taper så veldig mye på det, hvertfall ikke så lenge jeg kan bo der.

 

Er klar over at samfunnsøkonomi ved UiO er noe av det beste man kan finne på i hele Norge. Department of Economics der er rangert til excellent, samme som NHH. BI er very good på både economics og finance. Men det frister ikke så veldig for min del. Jeg er i mot hele banksystemet (jfr østerrikske skolen) og jeg ønsker heller å jobbe innenfor ledelse eller analysere bedrifter og hjelpe dem til overskudd etc. Er bare snakk om interesser altså, klar over at det er et veldig godt studie.

Lenke til kommentar

Alle bachelorgradene til BI tilbyr utveksling. De mest attraktive skolene i USA har ekstremt mange søkere, og få plasser. Jeg kom personlig inn på SDSU i San Diego, California. Alle som ønsket det kunne dra til Berkley. Det vra vel en 12-14 studeneter fra BI som dro dit i 2011. Ulempen er at du må velge to entrepenør-fag og betale ca 10 000 kroner ekstra. De resterende fagene kan du velge fritt selv, slik jeg forstod det. Berkley er kjent for å ha gode entrepenør-fag, så det er nok ikke bortkastet.

 

Om du er så ambisiøs som du sier er det bare å jobbe hardt å få gode karakterer, da kan du fritt velge hvilken skole du vil dra til. Ettersom søkerene rangeres etter karaktersnitt. Allikevel får du det nok supert uansett hvor du drar, anbefaler utveksling til alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NHH er jo klart mest anerkjent. CBS vet jeg ikke helt med, men har inntrykk av at den er litt jalla. Faktisk omtrent som BI Nydalen, bare at faglig nivå er lavere. Jeg har ingen gode kilder på dette, da. Du kan alltids ta bachelor et sted og deretter søke deg inn på NHH.

 

Jeg har for øvrig selv vært i San Diego på SDSU som posteren ovenfor, og anbefaler dette til enhver nordmann! Det er kanskje ikke stedet for de mest ambisiøse, da. Skolen har mindre tyngde enn f.eks Berkeley.

Lenke til kommentar

CBS skårer høyere enn NHH, men det folk glemmer er at det er mange, mange linjer på CBS, og det er en stor skole med 17000 studenter. Hvis du skal gå på CBS fordi det er "bedre" enn NHH må du komme inn på en av de prestisjetunge linjene der. Ellers er ikke CBS særlig supert, når du vet at alle de beste går på en annen linje enn deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sivøk-linjen til CBS er mer annerkjent enn NHH og BI, kanskje tilsammen. CBS har feks et par ekstra krediteringer enn NHH. Jeg har funnet ut at det er masse muligheter, ja. Jeg gleder meg rett og slett helt sykt! Tenker jeg må melde meg på et slikt sommerkurs til neste sommer. Noen som har vært på noe slikt? Tusen takk for svar igjen, begynner å bli en god del informasjon på nettet som fremtidige sivøker kan lese seg opp på takket være dere :)

Lenke til kommentar

Sivøk-linjen til CBS er mer annerkjent enn NHH og BI, kanskje tilsammen. CBS har feks et par ekstra krediteringer enn NHH. Jeg har funnet ut at det er masse muligheter, ja. Jeg gleder meg rett og slett helt sykt! Tenker jeg må melde meg på et slikt sommerkurs til neste sommer. Noen som har vært på noe slikt? Tusen takk for svar igjen, begynner å bli en god del informasjon på nettet som fremtidige sivøker kan lese seg opp på takket være dere :)

 

Rooolig, nå. Hvor tar du dette fram? Om siv-øk på CBS?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

CBS er vel en av skolene som har fallt mest på diverse rankinger de siste årene, og har helller ikke noe voldsomt sterkt navn internasjonalt, så den argumentasjonen blir noe tynn.

 

Som nevnt av St€rk er det veldig stor forskjell på linjene, både på bachelor- og masternivå. Man har noen elitelinjer som nok rager hakket over NHH (f.eks. IB på bachelornivå og Advanced Economics and Finance på masternivå,) men det er også en god del linjer som av norske arbedisgivere nok rangeres et klart hakk under sivøkstudiet til både NHH og BI .

Lenke til kommentar

Mange misforstår det faktum at NHH har et høyere inntakskrav og tror dermed at NHH er en bedre skole enn BI. Dette medfører ikke riktighet. Riktignok som flere nevner havner NHH høyere på rankinger enn hva BI gjør, men dette kommer av at NHH kun tilbyr Siviløkonom studiet, mens BI er mer differensierte med 14 forskjellige bachelorgrader i tillegg til siviløkonomstudiet. Dette gir seg til sist utslag at BI vurderes noe lavere på rankinger da skolen har lavere inntakskrav og ikke bare et studie.

Grunnen til de lave inntakskravene til BI, er enkel, men viktig. Grunnleggeren av BI, Finn Øyen, hadde en filosofi for skolen. Han mente at de karakterene man har fra videregående ikke nødvendigvis viser ditt fulle potensial. Eksempelsvis, selv om man ikke var så glad i religion, historie, naturfag osv. betyr ikke dette at man ikke kan bli en en veldig god økonom eller markedsfører. Dette betyr også at BI har en større kapasitet til å ta imot studenter, noe som igjen gir seg utslag i lavere inntakskrav, noe som gir seg utslag negativt på rankingene og dermed gir oss en urettferdig ranking.

Praktisk sett vil jeg si at det har lite å si om du har en siv.øk utdannelse fra BI eller NHH gitt at man sammenligner to personer ut i fra karakterer. Det er i midlertidig vel så viktig å engasjere seg i studentmiljøet, og å ha en (relevant) deltidsjobb ved siden av studiene.

Samtidig vil jeg også påpeke at det ikke nødvendigvis er noe forskjell i kvaliteten på utdanning du får hos BI kontra NHH. Begge studiene er anerkjent både nasjonalt og internasjonalt og gir deg en bred kompetanse som er svært etterspurt i næringslivet. Fordelen med BI, er at man ved hjelp av privatisering og høyere semesteravgift er i stand til å tilby et bredt tilbud av seminarer og eventer til studentene.

Offentlige skoler har ikke mulighet til dette i samme grad.

Jeg mener BI er en skole for deg med høye ambisjoner og høyt arbeidskapasitet, og det er ikke mulighet for å "kjøpe" seg inn på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange misforstår det faktum at NHH har et høyere inntakskrav og tror dermed at NHH er en bedre skole enn BI. Dette medfører ikke riktighet. Riktignok som flere nevner havner NHH høyere på rankinger enn hva BI gjør, men dette kommer av at NHH kun tilbyr Siviløkonom studiet, mens BI er mer differensierte med 14 forskjellige bachelorgrader i tillegg til siviløkonomstudiet.

 

Mener du at BI havner noe lavere på rankinglister enn NHH, på grunnlag av at BI tilbyr flere bachelorgrader, og at de dermed ikke kan prioritere kvaliteten av siviløkonomstudiet i like stor grad som NHH? Dersom dette er tilfelle, så står NHH fremdeles for den siviløkonomutdanningen i Norge av høyest kvalitet.

 

Eller sier du kanskje at BI havner lavere på rankinglister, på bakgrunn av at de tilbyr flere grader, og at disse sammenlagt trekker BI ned? I så fall lurer jeg på hvilke kilder du har som kan underbygge påstanden om at siviløkonomutdanningen ved BI er av høyere/tilnærmet like høy kvalitet som den ved NHH.

 

Dette gir seg til sist utslag at BI vurderes noe lavere på rankinger da skolen har lavere inntakskrav og ikke bare et studie.

 

Hvilke rankinglister bruker inntakskrav som et av de gjeldende kriteriene? Personlig ville jeg vært kritisk til en slik kilde, da inntakskrav ikke sier noe om selve kvaliteten av skolen.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...