Gå til innhold

Er dette fremtidens touch-tastatur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Touch er ett HELVETE, spesielt dette IR / Finger only følsomheten som finnes i brett og mobiltelefoner.

Touchen reagerer på hånden SOM HOLDER enheten og menyene går da som resultat berserk.

Kort og greit er det vell, kun fysiske tastatur som kan overkomme dette problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke overasket om touch dør ut engang om ikke så kjempe lenge. Det er på mange måter helt ubrukelig sammenlignet med tastatur/mus. Den eneste fordelen jeg ser med touch, er at man får man større skjerm på mobile enheter, fordi man ikke trenger stor plass til tastatur. Men, det er også den eneste fordelen imo.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Blir ikke overasket om touch dør ut engang om ikke så kjempe lenge. Det er på mange måter helt ubrukelig sammenlignet med tastatur/mus. Den eneste fordelen jeg ser med touch, er at man får man større skjerm på mobile enheter, fordi man ikke trenger stor plass til tastatur. Men, det er også den eneste fordelen imo.

 

Tipper at mus og tastatur kommer til å leve lenge ennå, men jeg vil ikke avskrive at touch kan komme inn parallelt med dem. Ikke noe i veien for å sitte å jobbe med noe på en laptop med touchskjerm og ha muligheten til å benytte screengestures til å gjøre enkelte oppgaver.

Lenke til kommentar

Blir ikke overasket om touch dør ut engang om ikke så kjempe lenge. Det er på mange måter helt ubrukelig sammenlignet med tastatur/mus. Den eneste fordelen jeg ser med touch, er at man får man større skjerm på mobile enheter, fordi man ikke trenger stor plass til tastatur. Men, det er også den eneste fordelen imo.

 

Tipper at mus og tastatur kommer til å leve lenge ennå, men jeg vil ikke avskrive at touch kan komme inn parallelt med dem. Ikke noe i veien for å sitte å jobbe med noe på en laptop med touchskjerm og ha muligheten til å benytte screengestures til å gjøre enkelte oppgaver.

 

Hvordan skal de bli erstattet? jeg ksriver raskere enn jeg snakker, med tenke kraft da ? det er det eneste alternative som jeg kan komme på

 

Men hvorfor skal mus og tastatur bli borte? de er de pc delene som har utviklet seg minst (ensete forskjellen er vell mekanisk tastatur)

Lenke til kommentar

Var på et interessant gjesteforedrag hvor det var en som var med å utvikle apps til smarttelefoner, og han snakket blant annet om hvordan touch på mange måter er revolusjonerende i den form at det ikke er noe direkte mellomledd mellom deg og dine hender og hva som skjer (input og output, med andre ord). Du trykker, og det skjer noe på samme stedet du har trykket f. eks. Tidligere er vi vant med at vi trykker på noen knapper på en plastikkplanke (les: tastatur) og så skjer det noe et helt annet sted som da typisk er en skjerm.

 

Selv om jeg helt klart så poenget hans så er uansett touch alt for upraktisk og treigt til at det kan være en erstatning selv om det kanskje er lettere å lære seg. En stor del av PC-brukere ser jo på tastaturet når de skriver, og da kan det være vanskelig å synkronisere hva man gjør på tastaturet med hva som skjer på skjermen, dette problemet blir borte ved bruk av touch men blir erstattet med en hel rekke andre problemer som at det ikke er noen feedback, ofte små skriveområder (skjermer), lagg og upraktisk overflate å skrive på m.mer.

 

I mine øyne så er touch bedre til enkelte ting, men det er jammen meg også mye dårliger enn tastatur/mus eller lignende løsninger til nesten alt annet vi bruker en PC til. Selv med fiffige tastaturprogrammer på min Android-smarttelefon er jeg uansett ikke i nærheten av skrivehastigheten jeg hadde på min gamle Nokia når jeg var mindre, dette dog mye pga. jeg spilte utrolig mye Tetris på denne mobilen :) Har aldri testet hvor raskt jeg skrev på Nokiaen, men tørr tippe ganske høyt over gjennomsnittet. Med Androiden skriver jeg ikke halvparten så raskt engang som jeg gjorde på Nokiaen..

 

Forresten så kjenner jeg meg igjen i det du sier Stalthy, jeg skriver også ofte raskere enn jeg tenker :p

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Dette virker litt interressant, men det kommer nok ikke til å fungere som primær tastatur for min del.

Uten å føle meg frem på tastaturet så hadde jeg aldri klart å skrive uten å se på det.

Største problemet med kun touch i primærskjermen er at man ikke kan se rett frem på skjermen, og da samtidig legge armene på skrivebordet for å skrive på en avslappet måte, så for min del så er disse touch dingsene ganske så ubrukelige hvis det er snakk om erstatting av tastatur og mus.

Jeg for min del ønsker mye info på skjermen, og dette kommer i konflikt med touch, da ting blir for smått til å trykke riktig hver gang.

Touch som et tillegg hadde vert veldig praktisk ved mange tilfeller, så la gjerne touch komme sterkere frem i markedet, men det kommer nok aldri til å ta plassen for mus og tastatur for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...