Gå til innhold

AMD fornyer seg på driverfronten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man snart force instillinger på refreshrate og lyd på catalyst-driverene?

 

AtW

 

Du kan allerede "tvinge" lyden på catalyst driverane, men du må gjer det under output instillingane i windows sin lydmikser (med mindre programmet bruker wasapi til å få dedikert tilgang til lydkortet). Hardwaren til AMD er likevell begrensa til 16bit/48KHz stereo output. Dei kan ikkje levere surrond eller lyd med høgre samplingrate/samplingfrekvens. Ønsker du meir enn dette treng du eit betre lydkort (dei fleste gamer orienterte hovedkort har betre lydkort enn det her innebygd).

 

Eigentleg ganske latterleg at korta har HDMI interface uten å støtte dei samme lydstandardane som vert brukt av t.d. blue-raye filmar. Halve påenget med interfacet er jo at du får betre lyd og betre bilde i samme kabel, vist ikkje ville jo industrien berre satsa vidare på ein kabel til lyd og ein til bilde.

Lenke til kommentar

Bitstreaming fungerer utmerket med AMD-kortet i samboerens bærbare, med mindre jeg husker helt feil. Da var det snakk om DTS, men om et kort først støtter bitstreaming er det jo ingen grunn til at det skal støtte alle formter - det er jo for mottaer enheten at formatet blir et problem.

 

entername: Det var aldri meningen at enheter med HDMI-output skulle være en surround-DAC. Det er naturlig nok DAC-ens jobb, og den sitter i recieveren/tv-en eller hva nå enn man bruker for å få ut lyden.

Lenke til kommentar

Kan man snart force instillinger på refreshrate og lyd på catalyst-driverene?

 

AtW

 

Du kan allerede "tvinge" lyden på catalyst driverane, men du må gjer det under output instillingane i windows sin lydmikser (med mindre programmet bruker wasapi til å få dedikert tilgang til lydkortet). Hardwaren til AMD er likevell begrensa til 16bit/48KHz stereo output. Dei kan ikkje levere surrond eller lyd med høgre samplingrate/samplingfrekvens. Ønsker du meir enn dette treng du eit betre lydkort (dei fleste gamer orienterte hovedkort har betre lydkort enn det her innebygd).

 

Eigentleg ganske latterleg at korta har HDMI interface uten å støtte dei samme lydstandardane som vert brukt av t.d. blue-raye filmar. Halve påenget med interfacet er jo at du får betre lyd og betre bilde i samme kabel, vist ikkje ville jo industrien berre satsa vidare på ein kabel til lyd og ein til bilde.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du sier her? HDMI-kort støtter jo både flerkanal PCM bitstreaming og høyere samplingrate over HDMI. Windows sin lydmisker har også lite med problemet å gjøre såvidt meg bekjent, problemet er at ATI sin kort bestemmer seg for hva skjern støtter og ikke støtter, og den kan ta feil, feks når man kobler fra hsmi til receiver, og fra receiver til DVI-skjerm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg skal velge 11.12 eller 12.1 når jeg installerer win 7 på nytt senere i kveld . Noen inputs ?Laptop med HD6990M

 

Tror jeg ville tatt 11.12. Hvis erfaringene mellom 10x og 11.1 er tilsvarende for mellom 11.x og 12.1 blir det mye kluss med de første versjonene, så det er like greit å vente litt.

Lenke til kommentar

Kan man snart force instillinger på refreshrate og lyd på catalyst-driverene?

 

AtW

 

Du kan allerede "tvinge" lyden på catalyst driverane, men du må gjer det under output instillingane i windows sin lydmikser (med mindre programmet bruker wasapi til å få dedikert tilgang til lydkortet). Hardwaren til AMD er likevell begrensa til 16bit/48KHz stereo output. Dei kan ikkje levere surrond eller lyd med høgre samplingrate/samplingfrekvens. Ønsker du meir enn dette treng du eit betre lydkort (dei fleste gamer orienterte hovedkort har betre lydkort enn det her innebygd).

 

Eigentleg ganske latterleg at korta har HDMI interface uten å støtte dei samme lydstandardane som vert brukt av t.d. blue-raye filmar. Halve påenget med interfacet er jo at du får betre lyd og betre bilde i samme kabel, vist ikkje ville jo industrien berre satsa vidare på ein kabel til lyd og ein til bilde.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du sier her? HDMI-kort støtter jo både flerkanal PCM bitstreaming og høyere samplingrate over HDMI. Windows sin lydmisker har også lite med problemet å gjøre såvidt meg bekjent, problemet er at ATI sin kort bestemmer seg for hva skjern støtter og ikke støtter, og den kan ta feil, feks når man kobler fra hsmi til receiver, og fra receiver til DVI-skjerm.

 

AtW

 

Hmm muleg eg tråkka i salaten her ja. Tenkte ikkje på at HDMI faktisk sjekker kva som er støtta av apparatet i hin enden (litt for vant til fiber). So du får altso sendt ut 24bit/96KHz True-HD/DTS-HD core via HDMI utgangen?

 

Vist den tar feil er jo det kjedelig, men ikkje akuratt overaskande. Er jo etter min erfaring forholdsvis få skjermer der desse korta klarer og skaler bildet rett når ein bruker HDMI (Dette er jo heldigvis lett og kompensere for manuelt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...