Gå til innhold

Abit med problemkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet ligger ikke i hvilken produsent det er. Det ligger heller i at Intel klikker på alle HK produsentene som forandrer for mye på hvordan de har bestemt at kortet skal se ut. At en HK produsent lager en skikkelig festeanordning a-la hull gjennom kortet, kan nemlig oppfordre til overklokking, noe som Intel hater av hele sitt hjerte. Lest om dette i en artikkel på Hw.no for noen måneder tilbake.

Lenke til kommentar

Fra Artikkelen:

"En tidligere revisjon hadde en temmelig flau kjøleribbe på chipsettet, mens revisjonen vi mottok hadde fått kraftigere saker"

 

yummy!

Kan du beskrive hvordan den første kjøleribba så/ser ut? Hva er årsaken til at de har skiftet ut denne? På mitt IC7-G kort er ikke chipset kjøleribba særlig stor, sammenlignet med den du viser til. Hvor får jeg tak i en ny og bedre kjøleribbe? Hvis det viser seg at ABIT har underdimensjonert denne, vil jeg skifte den ut snarest.

 

Takker for svar.

 

Predecessor

Lenke til kommentar
Fra Artikkelen:

"En tidligere revisjon hadde en temmelig flau kjøleribbe på chipsettet, mens revisjonen vi mottok hadde fått kraftigere saker"

 

yummy!

Kan du beskrive hvordan den første kjøleribba så/ser ut? Hva er årsaken til at de har skiftet ut denne? På mitt IC7-G kort er ikke chipset kjøleribba særlig stor, sammenlignet med den du viser til. Hvor får jeg tak i en ny og bedre kjøleribbe? Hvis det viser seg at ABIT har underdimensjonert denne, vil jeg skifte den ut snarest.

 

Takker for svar.

 

Predecessor

Abit har ikke underdimensjonert kjøleren. Vist du ser på andre produsenter (feks. Asus, MSI og Epox) har de passive kjølere på nordsiden som er betraktlig dårligere enn Abit sin. Et reelt behov for så kraftig kjøling er kun ved kraftig overklokking FSB 250++. God kjøling er alltid et plus og sikrer også lenger levetid.

 

Har vært litt betenkt på disse "ørene" selv. De virker ganske spinkle. Har montert vannkjøling på nordsiden og strammet ganske godt til, håper de ikke ryker for meg.....

Lenke til kommentar
abit suxurs, epox rulez!!

Jeg skal innrømme at jeg liker Epox - men kan du begrunne uttalelsen din? Eller er det bare en sånn "J3g zynez 4t 3pox lizzom 3r d3n b3zt3 produz3nt3n - d3 r 1337!"? I såfall kan du spare oss for begrunnelsen.

 

Som Corleone sier, er problemet relatert til det faktum at Intel ikke tolererer at deres spesifikasjoner overskrides. Derfor synes jeg det er tøft at Abit lanserer en serie kort som markedsføres med "Built by overclockers, for overclockers". :D Hvis Intel kunne konsentrere seg om å videreutvikle sine prosessorer i stedet for å jobbe imot overklokkere, ville de bruke tiden sin mer effektivt.

Lenke til kommentar
Fra Artikkelen:

"En tidligere revisjon hadde en temmelig flau kjøleribbe på chipsettet, mens revisjonen vi mottok hadde fått kraftigere saker"

 

yummy!

Kan du beskrive hvordan den første kjøleribba så/ser ut? Hva er årsaken til at de har skiftet ut denne? På mitt IC7-G kort er ikke chipset kjøleribba særlig stor, sammenlignet med den du viser til. Hvor får jeg tak i en ny og bedre kjøleribbe? Hvis det viser seg at ABIT har underdimensjonert denne, vil jeg skifte den ut snarest.

 

Takker for svar.

 

Predecessor

 

Som RansoM sier er ikke kjøleren din underdimensjonert, men overklokking krever som kjent solid kjøling. :) Den første kjøleribba ser slik ut:

IC7G-lg.jpg

Lenke til kommentar
Fra artikkelen: Det er i praksis to hovedkort som gjelder for oss overklokkere for tiden. Abit IS7 og IC7-G

 

Trodde det var NFS-7 v.2.0 som var det beste  :shrug:

 

Må omformuleres:

 

"Det er i praksis to hovedkort for P4 som gjelder for oss overklokkere for tiden." :)

 

Artikkelen ble skrevet i natt, så det er nok noen tyrkleifer der. Skal se over artikkelen nå.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte et Abit NF7-s v2.0 fra komplett.no

Dette kortet ville ikke fungere, fikk masse teite beep errros (post codes).

Leste også en plass at de hadde problem med Corsair ram. Det viste seg at komplett.no har fjernet det hovedkortet jeg kjøpte ifra lista deres, kanskje de har hatt mange problemer med det tidligere ?

 

Det virker som Abit ikke tester forskjellige systemer og forskjellige oppsett. Så jeg bestilte heller et Asus kort, for det har jeg god erfaring med.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte et Abit NF7-s v2.0 fra komplett.no

Dette kortet ville ikke fungere, fikk masse teite beep errros (post codes).

Leste også en plass at de hadde problem med Corsair ram. Det viste seg at komplett.no har fjernet det hovedkortet jeg kjøpte ifra lista deres, kanskje de har hatt mange problemer med det tidligere ?

 

Det virker som Abit ikke tester forskjellige systemer og forskjellige oppsett. Så jeg bestilte heller et Asus kort, for det har jeg god erfaring med.

Fjernet?

Lenke til kommentar
Veit ikke om dette bare er i USA, men mange har også hatt problemer med interferens på den innebygde lyden med disse kortene...

 

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t...?threadid=12382

 

IMHO burde det jo ikke være no særlig store feil på et HK til 2 lapper, så ble ikke noe Abit på meg denne gangen...

 

Kan være - men selv foretrekker jeg å ha et skikkelig lydkort i stedet for innebygget lydkort. :) Og interferens / støy på onboard audio er langt fra spesifikt for Abit.

 

Spør du meg er eneste problemet med ICG-7 og IS7 (muligens også BH7) pr. dags dato at chipset-kjøleren kan ramle av. Det er det mulig å gjøre noe med - både fra Abit og forbrukers side.

 

Med mindre Abit skal ha kortene i retur, skal jeg forsøke å lodde på festet igjen og se om det holder. Hvis ikke, finnes det andre kjølere man kan bruke. :) Jeg er villig til å bytte kjøler for å få et såpass bra kort som ICG-7 - men det er selvfølgelig forskjell fra person til person. Faglig sett mener jeg at Abit bør løse dette problemet. Jeg ville like å se at de omgår Intels spesifikasjoner og plasserer hull rundt chipsettet - bare for å vise at det er den beste og sikreste løsningen. :) De små festeløkkene ante jeg ville skape problemer da jeg mottok mitt Asus P4G8X i Januar i år - riktignok har de holdt, men det kommer av at kjøleribben er festet med slakkere klips.

 

Dersom dette medfører at Intel innser at spesifikasjonene deres ikke holder mål og tillater hull rundt chipsettet, skal vi være glad til. For da kan man nemlig montere vannkjøling = overklokke! Jeg mistenker at det er der hesten ligger begravet, særlig med tanke på Intels holdning til faget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...