Gå til innhold

Svensk filminstitutt kan ha lagt filmer ulovlig på The Pirate Bay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes at filmer som har gått over i kategorien 'arv' burde kunne deles ut denne veien også.

 

Dette er ofte filmer som få vet om og som er vanskelige å oppdrive på normalt vis, men som flere burde få se.

 

Jeg reagerte også på dette...

 

Om noe så burde slike kulturelle klassikere som har satt sitt stempel på historien og fremdeles er aktuelle i sin tematikk den dag i dag bli adoptert av staten og bli allmanseie etter så-og-så mange år. Vi snakker jo normalt uansett om eldre filmer som ikke lenger bringer inn noe betydelig av penger.

 

kulturarv ligger ikke akkurat i samme bane som copyright... helleer tvert om liksom.

 

Forøvrig ville jeg ikke vært særlig overrasket over om både firma som prøver å saksøke over ulovlig nedlastinger og rettighetshaverene selv bruker slike taktikker for reklame eller antrapment ved å selv legge ut slike ting ulovlig. Om dette er tilfellet i denne spesifikke saken virker vel kanskje mindre sansynlig gitt instituttet det kom fra dog - så dette er vel heller en feil eller en uforsiktig ansatt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Nå er jo nettopp det som er grunnen bak at lovgivningen har en tidsramme. Problemet er bare at den har en tidsramme som ikke henger sammen med tempoet i moderne produksjon.

 

Om jeg har forstått historien rett så bygger norsk kopirett på det franske konseptet "forfatters rettigheter". Ett konsept som tar høyde for ikke bare kommersielle rettigheter, men også en forfatters rett til å bestemme hvordan bruken av hans skaperverk skal farge han selv sosialt. Men en hilsen til Godwin så kan en jo ta en titt på hvordan Wagner blir ansett i populærkulturen.

 

Og det er fra der vi har arvet forfatters liv pluss x antall år.

 

En annen sak er at det hjelper lite om Norge endrer sine regler, siden via visse internasjonale avtaler så må vi fortsatt respektere tidsrammer fra andre land. Så om noe først blir utgitt i ett land med lang tidsramme så vil den tidsrammen også gjelde her til lands.

Lenke til kommentar

Nå er jo nettopp det som er grunnen bak at lovgivningen har en tidsramme. Problemet er bare at den har en tidsramme som ikke henger sammen med tempoet i moderne produksjon.

 

Om jeg har forstått historien rett så bygger norsk kopirett på det franske konseptet "forfatters rettigheter". Ett konsept som tar høyde for ikke bare kommersielle rettigheter, men også en forfatters rett til å bestemme hvordan bruken av hans skaperverk skal farge han selv sosialt. Men en hilsen til Godwin så kan en jo ta en titt på hvordan Wagner blir ansett i populærkulturen.

 

Og det er fra der vi har arvet forfatters liv pluss x antall år.

 

En annen sak er at det hjelper lite om Norge endrer sine regler, siden via visse internasjonale avtaler så må vi fortsatt respektere tidsrammer fra andre land. Så om noe først blir utgitt i ett land med lang tidsramme så vil den tidsrammen også gjelde her til lands.

 

Joda, du har vel rett - men som du sier står ikke lovverket i stil med moderne kulturproduksjon. En mer rimelig tidsramme hadde vel vært 10-15år eller noe rundt der - altså mer enn nom tid til å melke ut verdien av produktet fra alle som hadde vært villig til å betale for det i utgangspunktet. Noe lignende for software hadde heller ikke vært dumt.

 

Dette er selvfølgleig bare ønsketenkning fra min side og ikke ment som noe realistisk forslag. Ikke fordi det ikke kunne gjennomføres, men heller fordi endringen av momentum av slike lover på globalt plan tar evig lenge. Kanskje en gang i fremtiden... :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Disse gamle filmene ligger ofte pakka ned i kjellere og loft på 35 mm ruller.

Jeg synes ikke det er urimelig at de som gjør jobben med å digitalisere og restaurere filmene skal ta betalt for jobben.

 

Følgelig er det urimelig å forvente at vi skal kunne få de gratis.

Gå på biblioteket hvis du ikke vil betale.

Men kanskje de kunne leies via streaming for en rimelig penge. En annen betalingsmodell ville kanskje vært en god ide.

 

Cue flame storm

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er urimelig at de som gjør jobben med å digitalisere og restaurere filmene skal ta betalt for jobben.

 

Det er nettop staten burde gjøre jobben med og digitalisere disse gamle filmene, for så og slippe dem gratis (Creative Commons), da er sjangsen også mindre for at de ikke blir glemt i ettertiden.

 

ESS

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er urimelig at de som gjør jobben med å digitalisere og restaurere filmene skal ta betalt for jobben.

En ting er å få betalt for utført arbeid, noe annet er hvordan Disney driver på. Dem har bare ett utvalg av filmene sine ute for salg til enhver tid, og når dem legger ut en ny en for salg så tar dem bort en av dem som allerede er ute.

 

En annen sak er at det nå har blitt såpass mange med datautstyr, kunnskap og fritid at en kunne gjort mye på dugnad. Sjuende boka om Harry Potter var oversatt fra engelsk til tysk 48 timer etter at den engelske utgaven ble lagt ut for salg. Dette ved at folk rundt om på nettet scannet eller skrev inn den engelske teksten og så oversatte segmentet til tysk.

 

En kan også se på dem forskjellige gruppene som skriver undertekster for japanske tegnefilmer på frivillig basis.

 

Når noe først har blitt digitalisert så er kostnaden for å distribuere N+1 kopier det samme som å distribuere N kopier.

 

Enig med Cerwell. De burde gå under en slags preservation/public domain, nesten som utryddningstruede dyrearter.

 

Hvis staten skal gjøre det koster det i hvert fall penger...

Vel jeg tror mye av det kommer inn under nasjonalbiblioteket allerede: http://www.nb.no/

Lenke til kommentar

Joda, du har vel rett - men som du sier står ikke lovverket i stil med moderne kulturproduksjon. En mer rimelig tidsramme hadde vel vært 10-15år eller noe rundt der - altså mer enn nom tid til å melke ut verdien av produktet fra alle som hadde vært villig til å betale for det i utgangspunktet. Noe lignende for software hadde heller ikke vært dumt.

 

Dette er selvfølgleig bare ønsketenkning fra min side og ikke ment som noe realistisk forslag. Ikke fordi det ikke kunne gjennomføres, men heller fordi endringen av momentum av slike lover på globalt plan tar evig lenge. Kanskje en gang i fremtiden... :)

 

-Stigma

 

Et problem med å "bare" ha 15 år er at en del kultfilmer o.l. ikke begynner å slå ann og tjene penger før 10-15 år etter filmen ble lagd. Akkurat hvordan filmverdenen gjør dette med penger til studio vs regissør er jeg usikker på, men B-C-D-filmer kan gå glipp an en inntekt her.

Med mindre staten skal betale for "foreventet inntekt" da. For slike filmer kan være vanskelige å beregne salgsverdien på!

 

Ellers støtter jeg ideen! Uansett bedre at filmen blir delt til verden enn at den råtner på eet mørkt lagerrom til et lite studio.

 

Dog vil dette kreve et nytt og spesielt lovverk og maaaange (dyre) advokattimer for å få dette gjennomført.

Lenke til kommentar

En annen sak er at det nå har blitt såpass mange med datautstyr, kunnskap og fritid at en kunne gjort mye på dugnad. Sjuende boka om Harry Potter var oversatt fra engelsk til tysk 48 timer etter at den engelske utgaven ble lagt ut for salg. Dette ved at folk rundt om på nettet scannet eller skrev inn den engelske teksten og så oversatte segmentet til tysk.

Skulle gjerne likt å visst om det var en sammenheng mellom oversettelsene i begynnelsen og slutten av boken. Om de var blitt oversatt med hensyn til hverandre. For hvis de oversatte hver side for seg så vil en jo risikere at hele boken i seg selv ikke gir noen sammenhengende mening på tysk.

 

En kan også se på dem forskjellige gruppene som skriver undertekster for japanske tegnefilmer på frivillig basis.

 

Godt eksempel! Dog ser vi jo tedensen til ustabiliteter og prioriteringer fra gruppenes side da de kun driver med dette som hobby.

 

En ser og tydelige forskjeller mellom hver gruppe hvordan de oversetter. Så om en gruppe gir seg og en annen overtar så er det plutselig masse "nytt" en må lære seg for å følge med i serien videre.

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere at det ikke kommer til å fungere på hobbybasis å få scannet inn og restaurert de gamle norske filmene.

 

Det kreves spesialkunnskap, erfaring og dyrt utstyr å få filmene digitalisert og restaurert. Ikke akkurat noe man finner på gutterommene. Dessuten er det noen få gullkorn og ekstremt mye bæsj. Hvem gidder å bruke all den tiden på å digitalisere alle disse rævva filmene som har blitt laget opp igjennom årene? Noen kalkuner er jo selvfølgelig gøy å holde på med, men jeg kan garantere at mesteparten er det kun noen få med filmvitenskap som doktorgrad som kommer til å sette pris på.

Lenke til kommentar

Nå er jo nettopp det som er grunnen bak at lovgivningen har en tidsramme. Problemet er bare at den har en tidsramme som ikke henger sammen med tempoet i moderne produksjon.

 

Om jeg har forstått historien rett så bygger norsk kopirett på det franske konseptet "forfatters rettigheter". Ett konsept som tar høyde for ikke bare kommersielle rettigheter, men også en forfatters rett til å bestemme hvordan bruken av hans skaperverk skal farge han selv sosialt. Men en hilsen til Godwin så kan en jo ta en titt på hvordan Wagner blir ansett i populærkulturen.

 

Og det er fra der vi har arvet forfatters liv pluss x antall år.

 

En annen sak er at det hjelper lite om Norge endrer sine regler, siden via visse internasjonale avtaler så må vi fortsatt respektere tidsrammer fra andre land. Så om noe først blir utgitt i ett land med lang tidsramme så vil den tidsrammen også gjelde her til lands.

 

Joda, du har vel rett - men som du sier står ikke lovverket i stil med moderne kulturproduksjon. En mer rimelig tidsramme hadde vel vært 10-15år eller noe rundt der - altså mer enn nom tid til å melke ut verdien av produktet fra alle som hadde vært villig til å betale for det i utgangspunktet. Noe lignende for software hadde heller ikke vært dumt.

 

Dette er selvfølgleig bare ønsketenkning fra min side og ikke ment som noe realistisk forslag. Ikke fordi det ikke kunne gjennomføres, men heller fordi endringen av momentum av slike lover på globalt plan tar evig lenge. Kanskje en gang i fremtiden... :)

 

-Stigma

Faktisk, så går det i motsatt retning.

http://torrentfreak.com/music-copyright-pension-extended-to-70-years-110912/

 

Synes det er horribelt...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...