Gå til innhold

Verdens første 3D-printede fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv laget noen deler via 3D-printing, og må si det er morsomt å få delene man har modellert så lett ut i verden.

 

Noe av det vanskeligste men engineering er det å lage noe som det går an å lage. Men med 3D-printing kan man printe ut det meste av modeller. Det har selvsagt en del begrensinger enda. Det er dyrt. "Materialet" man velger å printe i er ikke av det beste enda. Det er begrenset på hvor store modeller man kan printe ut.

 

Tror og håper at 3D-printing blir stort i fremtiden. Det bidrar til innovativ designløsninger, og kan bidra til å hjelpe oss i å overkomme dagens begrensinger.

 

Tenk om folk drar ut i verdensrommet hvor de ikke har tatt med alle typer verktøy de muligens ville trenge, grunnet vektbesparelse. Så skjer det noe de må reparere, noe som kreves spesiallagde verktøy for å kunne løse den oppgaven. Da kan ingeniørene på jorden designe et verktøy som astronautene kan bruke, sender informasjonen opp til romstasjonen, og de kan deretter printe ut verktøyet.

(Nå var det eksempelet veldig farfetch, men muligheten for noe slikt er der) :D

Lenke til kommentar

Har selv laget noen deler via 3D-printing, og må si det er morsomt å få delene man har modellert så lett ut i verden.

 

Noe av det vanskeligste men engineering er det å lage noe som det går an å lage.

 

Tenk om folk drar ut i verdensrommet hvor de ikke har tatt med alle typer verktøy de muligens ville trenge, grunnet vektbesparelse. Så skjer det noe de må reparere, noe som kreves spesiallagde verktøy for å kunne løse den oppgaven. Da kan ingeniørene på jorden designe et verktøy som astronautene kan bruke, sender informasjonen opp til romstasjonen, og de kan deretter printe ut verktøyet.

(Nå var det eksempelet veldig farfetch, men muligheten for noe slikt er der) :D

 

Setningen i fet skrift forstår jeg ingenting av :-)

 

Forslaget ditt er ikke farfetched i det hele tatt,

faktisk vil jeg si det allerede er mulig:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZboxMsSz5Aw

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Har selv laget noen deler via 3D-printing, og må si det er morsomt å få delene man har modellert så lett ut i verden.

 

Noe av det vanskeligste men engineering er det å lage noe som det går an å lage.

 

Tenk om folk drar ut i verdensrommet hvor de ikke har tatt med alle typer verktøy de muligens ville trenge, grunnet vektbesparelse. Så skjer det noe de må reparere, noe som kreves spesiallagde verktøy for å kunne løse den oppgaven. Da kan ingeniørene på jorden designe et verktøy som astronautene kan bruke, sender informasjonen opp til romstasjonen, og de kan deretter printe ut verktøyet.

(Nå var det eksempelet veldig farfetch, men muligheten for noe slikt er der) :D

 

Setningen i fet skrift forstår jeg ingenting av :-)

 

Forslaget ditt er ikke farfetched i det hele tatt,

faktisk vil jeg si det allerede er mulig:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZboxMsSz5Aw

Var kanskje litt dårlig norsk der :p Men det jeg mente er at noe man modellerer på en PC (3D programmer som SolidWorks, Pro Engineer osv) er ikke sikkert er mulig å lage i virkeligheten grunnet at vi ikke har verktøy til det.

 

 

På den videoen du linket til. Se ett minutt ut i videoen. Den greia der er umulig å lage sånn som den er der, med "dagens" verktøy. Ihvertfall som én del.

Lenke til kommentar

På den videoen du linket til. Se ett minutt ut i videoen. Den greia der er umulig å lage sånn som den er der, med "dagens" verktøy. Ihvertfall som én del.

 

Så du sier de lyver i filmen, og du vet bedre enn dem som driver å produserer og utvikler 3D-printere i USA ?

 

Jeg tror nok mer på utviklerne i filmen, gitt. No offense :-)

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

På den videoen du linket til. Se ett minutt ut i videoen. Den greia der er umulig å lage sånn som den er der, med "dagens" verktøy. Ihvertfall som én del.

 

Så du sier de lyver i filmen, og du vet bedre enn dem som driver å produserer og utvikler 3D-printere i USA ?

 

Jeg tror nok mer på utviklerne i filmen, gitt. No offense :-)

Når jeg skrev "dagens" verktøy, så tenkte jeg på de verktøyene vi vanligvis bruker (ikke 3D-printing). Verktøy som ekstrudering, valsing, støping, maskinering etc.

 

3D-printerne klarer det ja.

Lenke til kommentar

På den videoen du linket til. Se ett minutt ut i videoen. Den greia der er umulig å lage sånn som den er der, med "dagens" verktøy. Ihvertfall som én del.

 

Så du sier de lyver i filmen, og du vet bedre enn dem som driver å produserer og utvikler 3D-printere i USA ?

 

Jeg tror nok mer på utviklerne i filmen, gitt. No offense :-)

Når jeg skrev "dagens" verktøy, så tenkte jeg på de verktøyene vi vanligvis bruker (ikke 3D-printing). Verktøy som ekstrudering, valsing, støping, maskinering etc.

 

3D-printerne klarer det ja.

 

 

Javel, men hele artikkelen omhandler 3d-printing, og ingen har nevnt vanlige verktøy med ett ord før du begynte å blande dem inn, derfor ble jeg litt forvirret. :-)

 

De viser bare fram hvor intrikate "ting" de kan produsere med den 3d-printeren @ ~1min.

 

Men anyways, artig utvikling, dèt er det!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...