Gå til innhold

Objektiv til barnefoto?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal snart bli pappa for første gang, og i den forbindelse er jeg på jakt etter et objektiv jeg kan få stor nytte av mtp portretter og barnebilder. Det jeg lurer pp er hva jeg bør se etter, og om noen har en anbefaling eller to. Kamerahus er Sony Alpha 200, har også kitobjektivet 18-70 fra før av..

Endret av Gabi Heinze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det begrunner du med hva? Har lest flere steder at man bør velge et lyssterkt fastobjektiv, men som sagt er jeg usikker på hvilket jeg bør velge.

 

Ikke noe annet enn at jeg synes at bildene blir bedre med blits, jeg har en 50mm 1.8 til Canon men bruker heller blits enn den. Ble selv far for 5 mnd sider, så har jo blitt noen bilder etterhvert.

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt en ekstern blitz også, men så for meg at et nytt objektiv ville være mer hensiktsmessig, men det er mye mulig det er jeg som tenker helt feil...

 

Det jeg savner mest med det objektivet jeg har i dag, er at jeg ikke kommer nære nok motivet, men jeg vet at det ikke er noe zoom på fastobjektivet... Har også vurdert et 70-210mm beercan objektiv, men tror vel kanskje at f.eks. 50mm f/1.4 eller lignende er mer egnet til barnefoto og portretter? Eller tar jeg helt feil her også?

Lenke til kommentar

Fordel med ekstern blits er at du kan ta bilder av barnet mens det beveger seg "kompenserer for bevegelseuskarphet", rette blitsen mot en hvit/lys flate for og få et mer mykt lys, mer korrekt hvitbalanse og raskere fokusering "fokushjelpelys", ulempen er at du ikke får en naturlig lyssetting.

 

Fordelen med en lyssterk objektiv "f/1.4" er at du kan ta bilder i relative mørke omgivelser, diffus bakgrunn "boke" og normalt bedre bildekvalitet. Ulempen er at du må bruke litt lengere lukkertider "avhengig av omgivelselys" og fare for bevegelseuskarphet hvis rakker'n beveger seg :) , liten fokusdybde og mer nøyaktighet på hvor fokus skal være.

 

Når det gjelder brennvidde kan også 50mm bli for mye, Sony har en cropfaktor på x2 hvis jeg ikke tar feil og 100mm vil bli litt i overkant til innendørs fotografering.

 

Et lyssterkt fastobjektiv er en fin investering som gir deg større fleksibilitet på kreativ fotografering, men det krever også endel tilbake av fotografen bla. burde du bruke et fokuspunkt. Ved bruk av f/1.4 har du et fokusområde på ca 14 cm på 5 meters avstand på et Sony dslr.

 

Jeg bruker blits i de omgivelsene jeg kan bruke blits, hvis jeg ikke kan bruke blits så har jeg noen lyssterke fastobjektiver som jeg bruker, spesielt hvis jeg tar hodeskudd i selskaper hvor personene sitter stille.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at det dreier seg om en baby som snart blir født, og vi er inne i den lyse årstiden tror jeg et fastobjektiv er det beste i første omgang, mens en blits får bli en investering utover høsten. Med andre ord er du på rett spor.

 

Det å komme nærmere babyen (sjekk minste fokusavstand på objektivet - macro er et pluss), samt å ha liten dybdeskarphet gir gjerne et ordentlig løft til kvaliteten på bildene i forhold til kit-objektivet.

Lenke til kommentar

Ser at det har kommet mange gode svar her.

 

Som Freeload sier, kommer det snart et nytt familiemedlem, og det jeg har sett for meg er at jeg vil prøve å ta bedre portrettbilder av den nyfødte, men selvfølgelig, tanken er jo også at man skal kunne bruke dette ettersom barnet vokser opp og fortsatt ta gode portretter... I tillegg liker jeg veldig godt bilder hvor det er lav dybdeskarphet, synes det gir en veldig fin effekt i bildet.

 

Men ja, jeg har også kikket på en god blitz. Har aldri prøvd å ta bilder med en ekstern blitz før, så jeg antar at det er stor forskjell fra en intern en.

 

Kanskje ikke så lett valg likevel dette her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...