Gå til innhold

Retter harddiskene mot Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De har både Firewire 800/400- og USB 2.0-grensesnitt.

Hvis disse ble lansert nylig er det rart de ikke kommer med USB 3.0. De nyeste diskene i My Book Essential serien kommer med USB 3.0 (og er også mye billigre).

 

Harddiskene leveres med programvare som gir [...] passordbeskyttelse og maskinvarebasert kryptering.

Har kjøpt opp til flere eksterne harddisker i My Book seriene de siste årene. Prøvde passordbeskyttelsesløsningen til WD på en av disse. Det gikk helt fint fram til jeg skulle koble den til ei maskin som kjører Linux...

Lenke til kommentar

Nå vil jeg si at Promise Pegasus R6 Thunderbolt er beregnet på spesielt interesserte, og ikke "hvermansen". Ser ingen grunn til at disse kommer med USB 3, da de er hovedsakelig rettet mot Apple sine maskiner, som ikke har USB 3. Da heller FireWire 800/400.

Gleder meg dog til vi får se thunderbolt disker til en vettug pris.

 

- Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som dette er noe nytt. Faktum er at WD har hatt eksterne harddisker rettet mot Mac i en årrekke.

 

Stemmer det. MyBook Studio har vell stort sett vært hintet mot Apple brukere ved å alltid tilby Firewire?

 

 

 

De har både Firewire 800/400- og USB 2.0-grensesnitt.

Hvis disse ble lansert nylig er det rart de ikke kommer med USB 3.0. De nyeste diskene i My Book Essential serien kommer med USB 3.0 (og er også mye billigre).

 

Ettersom Mac OS X ikke har støtte for USB3.0 per dags dato så er det jo ikke nødvendig med USB3.0 om den er utelukkende rettet mot Apple brukere. Samtidig så hadde det jo vært greit med USB3.0 for bedre fleksibilitet da det tross alt er bakoverkompatibelt med USB2.0 uansett.

 

Men mangelen på Thunderbolt er jo mer skuffende da alle nyere Apple maskiner leveres med Thunderbolt idag. Men firewire 800 i likhet med USB3.0 har vell nok båndbredde til å utnytte harddisken til det fulle uansett.

 

 

For Mac er den bare Promise Pegasus R6 Thunderbolt

Rett over 1000Mb/s sequential read.

 

 

Ikke akkurat sammenlignbart da denne er myntet på et litt annet publikum med andre behov og krav?

 

Er det for å tiltrekke seg iFolket at disken er utført i såpass shiny materiale?

 

MyBook Essentials osv er vell strengt tatt mer "glossy" enn denne? Greit nok at den har mer metall finish men det har jo Studio utgavene alltid hatt?

Lenke til kommentar

Nå er det ikke værre enn at disse diskene er formatert i ett filsystem som støttes fult ut av OS X med en gang, man kan fint bruke disse på en Windows-basert PC, dog med en formatering til ett annet filsystem. Det har ingenting å si med standardisering, kun målgruppe.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Nå er det ikke værre enn at disse diskene er formatert i ett filsystem som støttes fult ut av OS X med en gang, man kan fint bruke disse på en Windows-basert PC, dog med en formatering til ett annet filsystem. Det har ingenting å si med standardisering, kun målgruppe.

 

- Mortis

 

Og så kan det jo diskuteres om ikke også filsystem kan kalles en standard. Står på mitt.

Lenke til kommentar

Dagen for et standardisert filsystem er vi vell uansett et godt stykke unna? Ja vi har alternativer som FAT16 og FAT32 med sine begrensinger, også har vi exFAT som mangler støtte på diverse spesielt eldre operativsystemer, også har vi dette med at Microsoft pusher NTFS, Apple pusher HFS+ osv osv..

 

Men du ser vell hvorfor Western Digital kommer med egne eksterne harddisker myntet mot Apple brukere da det beste i bruk med en Apple maskin er en ekstern harddisk med HFS+ filsystem, mens NTFS passer bedre med Windows maskiner og EXT3 / EXT4 gjerne egner seg godt med diverse Linux distribusjoner.

 

Er jo ikke rart Western Digital har serier med NTFS formaterte harddisker, FAT32 formaterte harddisker og HFS+ formaterte harddisker når markedet er sånn som det er. For oss er det naturligvis enkelt å bare formatere til det som passer oss best, men for Ola Nordmann er dette noe han helst ikke ønsker å forholde seg til og mange kjøper da gjerne en ekstern harddisk de er sikre på at vil fungere med sin maskin rett ut av boksen uten noe mer snikksnakk.

Lenke til kommentar

Hva da med alle de eksterne harddiskene som kommer ferdig formatert med ett filsystem som støttes av Windows, og ikke OS X?

Da må det være like ille, det eller enda værre, mht antall produkter som kommer ferdig formatert med filsystemer støttet av Windows, og ikke OS X.

 

- Mortis

Endret av Mortis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som både Mac, PC og linux-bruker har jeg aldri brydd meg om hva filsystem som er på diskene jeg kjøper. Formatere en disk tar ikke alverdens tid..

Det viktigste har vært hva tilkoblinger man har. På Mac har Firewire vært standard i årevis og gitt betraktelig bedre ytelse enn USB2 og derfor har jeg kjøpt eksterne med FireWIre800+USB2.

 

Når det gjelder filsystem, leser (og skriver) Mac OS alle de større filsystemer uten noen som helst tilegg. NTFS har i utgangspunktet bare les på OSX, men skriv er også mulig uten å bruke tileggsprogramvare (ved å legge til disken i /etc/fstab). Windows XP og Win 7 kan også lese og skrive HFS+ enten med å kopiere enkelte filer fra bootcamp fra mac eller å bruke tredjeparts programmet MacDrive. FAT16 og FAT32 leses og skrives av alle systemene mine uten problemer.

 

Når det gjelder utseende på hvordan disken ser ut er det likegyldig og det ser ut som mange tror macbrukere kjøper ting pga farge, noe som bare er tull :)

 

Jeg har en mac, men da jeg jobber endel med grafikk har jeg valgt å bruke en Eizo skjerm, da denne er bedre og gir mer for pengene enn en tilsvarende appleskjerm, jeg har også en dell boks på pulten min og tre ulike eksterne harddisker i ulike farger. Det ser ikke pent ut, men det gjør jobben!

 

Maskinen(ene) min(e) er et redskap og ikke noe jeg har til pynt og da er en PC desktop best til spilling og endel andre ting, MacBook Pro er en super laptop og endel verktøy er bedre på Mac OSX enn Windows 7 (min personlige mening, gidder ikke diskutere det) og en headless PC som kjører linux for endel server funksjoner, og jeg bruker også den til å komprimere/rendere (pluss litt torrenting) endel ting for å ikke måtte kjøre dette på main maskina jeg bruker.

Lenke til kommentar

For den vanlige mannen i gata, så har nok det noe å si. Jeg kjøpte nettopp en WD Passport Studio 2,5" ekstern disk, til MacBooken min, hovedsakelig grunnet FireWire, veldig få andre eksterne disker som har dette.

Jeg ser ikke på det som ett stort problem å måtte formatere, men for mange så er dette ett problem.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

For den vanlige mannen i gata, så har nok det noe å si. Jeg kjøpte nettopp en WD Passport Studio 2,5" ekstern disk, til MacBooken min, hovedsakelig grunnet FireWire, veldig få andre eksterne disker som har dette.

Jeg ser ikke på det som ett stort problem å måtte formatere, men for mange så er dette ett problem.

 

- Mortis

 

Rimlig simpelt å fikse da? Kjøpte en Lacie-disk en gang, og denne hadde bare noe enkel autorun-software der du fikk spørsmål om du skulle kjøre den på Mac, så reformaterte den seg selv om du svarte ja. Å ha en helt egen disk for hvert filsystem virker unødvendig tungvindt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva da med alle de eksterne harddiskene som kommer ferdig formatert med ett filsystem som støttes av Windows, og ikke OS X?

Da må det være like ille, det eller enda værre, mht antall produkter som kommer ferdig formatert med filsystemer støttet av Windows, og ikke OS X.

 

- Mortis

Om det var siktet til mitt innlegg, så må du få med deg at jeg ikke spesifiserte hvilket OS det er snakk om her. Mange eksterne disker kommer jo til og med formatert som FAT32 som har maks filstørrelse på 4GB som er helt høl i hodet når en betydelig andel bruker eksterne disker for nettopp lagring av slikt som filmer, og det er mer vanlig med HD enn ikke i disse dager.

 

Jeg skjønner at jeg kan fremstå som kverulerende her, men poenget er jo at modellen som kommer med f. eks FAT32, og den som kommer med HFS+ kan være nesten like (drit i design) utenom kanskje tilkoblingen (igjen, standardproblemer). Man kan argumentere for at det er samme produkt i forskjellig forpakning, som igjen kan sies å være unødvendig. Men tydeligvis ikke, da det er et marked for dette. Uansett synes jeg at det burde være unødvendig å lage disker for spesifiserte OS.

 

Personlig bruker jeg forøvrig Linux som baserer seg på ext4, så ikke tro jeg er noen Windows-fanboy som hater Mac :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...