Gå til innhold

Guide: Slik fungerer en SSD - Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*host* .. nå er vel strengt tatt det samme problemet der på en vanlig disk. Og litt mer kritisk i Windows enn andre OS, siden måten prefetch og cache jobber på vil føre til dobbel skriving hver eneste gang, etc. Hvis du putter i en disk med mindre cache enn vanlig får du en tilsvarende ytelses-glipp samme hva slags lagring det er på grunn av det samme..

 

..samtidig er søketid på tilfeldig aksess og skriving på ssd fremdeles ufattelig mye høyere enn på en hdd.. så litt mindre ekstreme overskrifter kunne jo vært en ide..

Lenke til kommentar

Takk for veldig bra artikkel!Endelig forstår jeg "mysteriet Trim". :thumbup:

 

Men så kommer de mer praktiske spørsmålene.

 

1: På grunn av plass mangel måtte jeg flytte Intel x25 SSD til en SataIII port på HK. Der sitter det en Marvell kontroller. Da får jeg beskjed at Intel Trim verktøyet ikke fungerer. Betyr det at jeg da kan forvente at SSD'n blir "sirrup" over tid? Finnes det noen løsning?

 

2: Trim verktøyet fra Intel melder (når det er i funksjon på en SataII port) at man helst ikke skal bruke maskinen når Trim verktøyet jobber. Helt greit, men Trim verktøyet melder aldri ifra når det er ferdig. Noe som er en typisk "logisk brist" fra de som laget verktøyet. Melder man at verktøyet skal jobbe uforstyrret så må man da melde når verktøyet er ferdig med jobben også! :thumbdown:

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Takk for en nyttig artikkel.

Sjekket min Intel 80gB Gen2 kjøpt før jul i 2009.

Det er litt vanskelig å begripe seg på om jeg trenger en firmwareoppdatering, og særlig hva nytteverdien er. Jeg finner ikke sikkert hva jeg har, men antar at det er 2CV102HA.

På Intel sine sider bruker de versjon 2.2 som latest.

 

Kan noen opplyse noe nyttig i den forbindelsen ?

Og kan slik oppdatering utføres på samme Pc ?

Og må W7 re-installeres ?

Lenke til kommentar

God artikkel, men har et par spørsmål:

 

 

1.

En "page" er typisk på totalt 4 KB, eller hele 4096 små celler i SLC-minne, og 2048 i MLC-minne.

 

Hvorfor 4 KB? Hvis hver celle lagrer 1 bit og det er 4096 celler, tilsvarer ikke det 4 Kb?

 

2. Hva er det egentlig som gjør at man ikke kan slette én enkelt page?

 

3. Slik jeg forstår TRIM, så sletter den altså dataene permanent når du sletter dem i OS-et. Vil det si at program for å overskrive ørten dusin ganger ikke lenger er nødvendig med en slik disk?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på dette:

SSD-er setter av et bestemt område for å ha nok plass til når situasjoner som dette oppstår. På bildet over har vi en SSD som fysisk har 128 GB minne innabords, men i Windows ser vi bare 119 GB. Mellomlegget, i dette tilfellet 7,1 %, er satt av til "spare area", et reservert område SSD-en bruker når den mangler et fåtall pager for å skrive dataene dine. Dette er egentlig ikke et eget fysisk område, det er dynamisk. Det viktige er at 7,1 % av blokkene spredd utover hele SSD-en er reservert og skjult for deg.
Som jeg ser på bildet har SSD-en ca. 128 milliarder byte, og forskjellen skal komme av det faktum at harddisk- og ssd-produsentene definerer 1 kilobyte som 1000 byte, og ikke 1024 byte, som OSet jobber med.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Takk for veldig bra artikkel!Endelig forstår jeg "mysteriet Trim". :thumbup:

 

Men så kommer de mer praktiske spørsmålene.

 

1: På grunn av plass mangel måtte jeg flytte Intel x25 SSD til en SataIII port på HK. Der sitter det en Marvell kontroller. Da får jeg beskjed at Intel Trim verktøyet ikke fungerer. Betyr det at jeg da kan forvente at SSD'n blir "sirrup" over tid? Finnes det noen løsning?

 

2: Trim verktøyet fra Intel melder (når det er i funksjon på en SataII port) at man helst ikke skal bruke maskinen når Trim verktøyet jobber. Helt greit, men Trim verktøyet melder aldri ifra når det er ferdig. Noe som er en typisk "logisk brist" fra de som laget verktøyet. Melder man at verktøyet skal jobbe uforstyrret så må man da melde når verktøyet er ferdig med jobben også! :thumbdown:

 

 

Trim operasjonen er gjort på noen få sekunder så dette er ikke noe problem for de fleste.

Og når det er ferdig så ser det ut som på bildet under.

post-140856-0-89017200-1307881280_thumb.jpg

 

God artikkel, men har et par spørsmål:

 

 

1.

En "page" er typisk på totalt 4 KB, eller hele 4096 små celler i SLC-minne, og 2048 i MLC-minne.

 

Hvorfor 4 KB? Hvis hver celle lagrer 1 bit og det er 4096 celler, tilsvarer ikke det 4 Kb?

 

2. Hva er det egentlig som gjør at man ikke kan slette én enkelt page?

 

3. Slik jeg forstår TRIM, så sletter den altså dataene permanent når du sletter dem i OS-et. Vil det si at program for å overskrive ørten dusin ganger ikke lenger er nødvendig med en slik disk?

 

3. Jepp. Når trim kommandoen er gått så er informasjonen borte. Og den går når du tømmer "papirkurven".

Lenke til kommentar

Som jeg ser på bildet har SSD-en ca. 128 milliarder byte, og forskjellen skal komme av det faktum at harddisk- og ssd-produsentene definerer 1 kilobyte som 1000 byte, og ikke 1024 byte, som OSet jobber med.

 

Det skal vel ikke utgjøre så stor forskjell. 128/1,024=125, er det ikke slik utregningen blir?

Lenke til kommentar

Nei. Det blir 128 033 222 656/10243= 119,24, mot 128GB som det står på esken. Forskjellen er altså ikke pga. ekstra lagringsplass som sikkerhet og ekstra levetid for SSDen, men pga. prefiksforskjeller. Ekstra plass er utenom dette igjen, f.eks. en 128GB SSD kommer med 128 GB tilgjengelig, som er det samme som ~119,24 GiB, men den har gjerne en ekstra die som gjør at den egentlig har for eksempel 136GB, der de ekstra 8 GBene ikke er synlig, og er for å hjelpe med de nevnte problemene.

Endret av ChrisReeve
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

*host* .. nå er vel strengt tatt det samme problemet der på en vanlig disk. Og litt mer kritisk i Windows enn andre OS, siden måten prefetch og cache jobber på vil føre til dobbel skriving hver eneste gang, etc. Hvis du putter i en disk med mindre cache enn vanlig får du en tilsvarende ytelses-glipp samme hva slags lagring det er på grunn av det samme..

 

..samtidig er søketid på tilfeldig aksess og skriving på ssd fremdeles ufattelig mye høyere enn på en hdd.. så litt mindre ekstreme overskrifter kunne jo vært en ide..

 

Problemet er vel at SSD´ens skrive egenskaper blir svekket over tid, hvor hdd´ens skrivearm ikke blir like lett slitt ut. Vesentlig forskjell

 

 

"Trim" virker litt søkt.

Hvorfor skal ikke Osets drivere kommunisere med hardwaren?

 

Det skal de, ellers hadde ingenting virket ;) Men det er ikke driverne som bestemmer om noe skal slettes eller ei. Siden operativsystemet i utgangspunktet ikke sletter filer fra disk, så har de vel laget en måte å gjøre det på nå, kalt Trim. De har nok ikke laget funksjonen bare for gøy..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Det skal de, ellers hadde ingenting virket ;) Men det er ikke driverne som bestemmer om noe skal slettes eller ei. Siden operativsystemet i utgangspunktet ikke sletter filer fra disk, så har de vel laget en måte å gjøre det på nå, kalt Trim. De har nok ikke laget funksjonen bare for gøy..

 

Så Trim er en "hack" for å unngå et problem skapt av OSets kode relatert til filsystem, fordi man ikke kan lage drivere som gjør det nødvendige? O.o

Lenke til kommentar

Trim er en del av SATA protokollen. For at alt skal fly så må både OSet støtte dette, driveren til NB og SSD selv (firmware)

 

Edit:

Når det gjelder levetid så er kontrollerene laget for å bruke minst mulig skrivesykluser. Dette er et ikke problem for en vanlig desktop bruker. I servermiljøer derimot så brukes SLC nand da det skriver mye mer og disse tåler dette.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

God artikkel, men har et par spørsmål:

 

 

1.

En "page" er typisk på totalt 4 KB, eller hele 4096 små celler i SLC-minne, og 2048 i MLC-minne.

 

Hvorfor 4 KB? Hvis hver celle lagrer 1 bit og det er 4096 celler, tilsvarer ikke det 4 Kb?

 

2. Hva er det egentlig som gjør at man ikke kan slette én enkelt page?

 

3. Slik jeg forstår TRIM, så sletter den altså dataene permanent når du sletter dem i OS-et. Vil det si at program for å overskrive ørten dusin ganger ikke lenger er nødvendig med en slik disk?

 

Jeg kan henge meg på her med et annet spørsmål også...

 

Hva er det som er grunnen til at dataene på en SSD i det hele tatt må slettes før den kan overskrives?

 

Om det allerede ligger noe gammelt tidligere slettet (så langt som OSet vet) data på en harddisk sektor så driter jo disken blangt i det - den bare endrer dataene til å være det de skal. Hva som ligger der fra før er jo likegyldig. Hvorfor er det ikke likegyldig for en SSD?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...