Gå til innhold

Pentax Astrotracer, for astronom-fotografer.


Anbefalte innlegg

Astrotracer

 

2.ASTROTRACER for effortless astronomical photography

When mounted on the PENTAX K-5 or K-r camera body, the O-GPS1 also offers the advanced ASTROTRACER function,** which couples the unit with the camera’s SR (Shake Reduction) system for the effortless tracing and photographing of celestial bodies. The unit calculates the movement of stars, planets, and other bodies using the latitude obtained from GPS data and the camera’s alignment data (horizontal and vertical inclinations and aspect) obtained from its magnetic and acceleration sensors, then shifts the camera’s image sensor in synchronization with the movement of the objects.*** As the result, stars and other bodies are captured as solid points rather than blurry streaks, even during extended exposures. It also makes astronomical photography much simpler, as it requires only a tripod and eliminates the need for an additional accessory such as an equatorial telescope.

** This function is available only when the O-GPS1 is mounted on a PENTAX digital SLR camera body equipped with a magnet-driven SR system.

*** The duration of ASTROTRACER operation may vary depending on photographic conditions.

 

Direkte kult.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stilig! Lurer på om det også gjelder brennvidder over 800 mm og ikke-pentax optikk. (SR slås av over 800 mm). F.eks en slik. Det kunne også vært kult til fotografering av stjernetåker med lyssterk mild tele, f.eks 200mm f/2,8, 135mm f/2 eller 85mm f/1,4.

 

Er det noen som tør å tippe pris? En tusenlapp? to?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg venter på mer info fra Pentax, samt svar om hvor lange eksponeringer den kan kompensere for, og om den også kan kompensere for field rotation.

 

Artikkel kommer, når vi vet mer.

 

Lengder på kompensering stod det noe om i pressemeldingen hvis du følger linken i mitt første innlegg. Siden de oppgir at kameraet kan pekes i retninger fra 0 til 90 grader over horisont så _må_ de kompensere for rotasjon hvis dette skal virke.

 

Selvfølgelig er det begrensinger som gjør at tidene ikke blir så veldig lange. Bildesensoren kan jo ikke flyttes lenger enn kamerahuset sine begrensinger :roll:

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Stilig! Lurer på om det også gjelder brennvidder over 800 mm og ikke-pentax optikk. (SR slås av over 800 mm). F.eks en slik. Det kunne også vært kult til fotografering av stjernetåker med lyssterk mild tele, f.eks 200mm f/2,8, 135mm f/2 eller 85mm f/1,4.

 

Er det noen som tør å tippe pris? En tusenlapp? to?

 

Pris i USA er 249 dollar (veiledende) Det betyr vel kanskje 199 dollar i utsalg. Oversatt til norsk blir vel det rundt om 2000,- kroner. Får en enkel navigering på kamerats skjerm så synes jeg faktisk det kan være verd det.

Lenke til kommentar

Limer inn tabellen fra linken til trådstarter jeg.

Ser ut som om man kan forvente lukkertid på opp til 5 minutter :)

 

[ ASTROTRACER Tracking Time (approx.) ]

K-5

 

 

(°) 200mm 100mm under 50mm

90 300 300 300

45 160 290 300

0 110 240 300

<sec.>

 

K-r

 

(°) 200mm 100mm under 50mm

90 300 300 300

45 80 200 300

0 80 170 300

<sec.>

 

Edit: Ser tabellen ble litt rotete :hmm:

Endret av sskog
Lenke til kommentar

Det er klart at jo lengre brennvidde man bruker jo kortere tid tar det før sensoren flytter seg til sin yttergrense. Det er i hovedsak det tabellen viser selv om det ser ut til å være grovt avrundet.

 

Hvorfor akkurat 5 minutter maks? Mulig det er så lang tid det tar før stabilisatorspolene automatisk slås av for å hindre overoppheting?

Lenke til kommentar

Tx! Jo, har bestilt Meade sin "Basic Camera Adapter" og en T-ring fra Vixen. Men jeg trodde okkularet skulle brukes sammen med dette? Uten det får jeg jo bare en brennvidde på to meter...

 

Men teleskopet er ikke i hus enda, det er på vei med ups.

Jeg får prøve meg frem når det kommer.

 

:)

Lenke til kommentar

Det er kanskje mulig å tape fast et kompaktkamera til okkularet hvis ikke fokusavstanden ødelegger, men det hvis det går så er det uansett en dårlig løsning.

 

Okkularet er bare beregnet til å se gjennom. Det sies at det kan lønne seg med et utvalg brennvidder. Kort brennvidde, f.eks 10mm, gir stor forstørrelse, urolig bilde og lav lysstyrke. Lang brennvidde som f.eks 40 mm gir det motsatte. Selv har jeg bare en 25mm, montert på en Celestron 4" 1325mm f/13. På grunn av midnattsol har jeg ikke fått sett noe annet enn månen og landskapet rundt her ennå. På 15 km avstand kan jeg skimte/telle personer og på 1,5 km, kan jeg kjenne igjen ansikter. På 150 meters avstand får jeg et utsnitt tilsvarende høyden et menneske. På 15 meters avstand får jeg et utnitt tilsvarende et A4-ark. Sånn omtrent i hvert fall.

 

Du er ikke helt stuck med 2m brennvidde. Det går an å kjøpe en focal reducer som reduserer brennvidden samtidig som f-tallet minker. En 0,63x focal reducer vil gjøre dine 2000mm f/10 til en 1260mm f/6,3. Det finnes også tele-konvertere "barlow" som virker motsatt: større brennvidde, større f-tall. Et fellestrekk for barlow og focal reducers er at de dessverre går ut over den optiske kvaliteten. Jo kraftigere jo verre.

 

Fotografisk så er det også mulig å endre utsnitt ved å bytte kamera til et med en annen sensorstørrelse. 2000 mm på fullformat gir som kjent ikke samme utsnitt som 2000 mm på APS-C. 2000 mm gir et utsnitt tett rundt månen med fullformat, men med APS-C så ser du bare et utsnitt av månen. F.eks at topp og bunn av månen kuttes bort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jezez, du har jo peiling.

 

-fare for at jeg peprer deg med PM`s når jeg har fått teleskopet hjem!

 

Her er det som er på vei til meg:

 

07043 $19.00 1 Meade - #607 Power Cord (25ft.)

07169-199 $199.00 1 Meade - SPECIAL Series 4000 E

yepiece and Filter Set WITH P

URCHASE OF TELESCOPE ONLY

07356 $35.00 1 Meade - Basic Camera Adapter

(1.25inch)

07700 $99.00 1 Meade - LS 3.5 inch Color LCD

Video Monitor

0810-03-10 $1999.00 1 Meade - LightSwitch LS 8 inch

(f/10) Advanced Coma-Free wi

th UHTC

AZ107-2 $35.95 1 AstroZap - Flexible Dew Shiel

d for Meade 7 inch and 8 inch

SCT including GPS models

VIXEN-3769 $32.95 1 Vixen - T-Ring Pentax K

 

 

Er det noe jeg mangler for å ta OK bilder?

:)

 

Det eneste digitale kameraet jeg har er en Pentax 200D

Har også superA og en K2 dmd men disse er for 35mm film..

Lenke til kommentar
Jezez, du har jo peiling.

Tja, læremesteren min er Aetius som svarer lengre opp i tråden her og hans eminente astrofoto-artikler:

http://www.akam.no/artikler/en_himmel_full_av_stjerner_/77220

http://www.akam.no/artikler/stott_og_stodig/77505

http://www.akam.no/artikler/skal_det_vaere_noe_mer/77541

http://www.akam.no/artikler/det_manglende_mellomledd/80055

 

Også har jeg fått mye hjelp i tråden min om kjøp av teleskop.

 

Er det noe jeg mangler for å ta OK bilder? :)

Det ser ut som en meget bra pakke det der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det eneste digitale kameraet jeg har er en Pentax 200D

Har også superA og en K2 dmd men disse er for 35mm film..

Då har du jo både cropformat og fullformat. :)

 

 

 

 

Tilbake til tema: Dette er jo ein såpass kjekk sak å ha at det må gi ein liten "boost" på salget for Pentax. Det er vel vanskeleg å få til noko sånt på eit kamera med stabilisering i objektivet. :roll:

Lenke til kommentar
Tilbake til tema: Dette er jo ein såpass kjekk sak å ha at det må gi ein liten "boost" på salget for Pentax. Det er vel vanskeleg å få til noko sånt på eit kamera med stabilisering i objektivet. :roll:

Ja, dette kom som lyn fra klar himmel for meg. Jeg hadde ikke tenkt tanken at det var mulig å bruke sensorshift på denne måten.

 

Men nå har jeg motorisert stativ med Goto og tracking fra før så jeg er ikke så sikker på om jeg kommer til å kjøpe Pentax autotracer i tillegg. Ikke at autotraceren kan erstatte stativet mitt fult ut, men bruken overlapper i hvert fall litt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått en slags svar fra Pentax, nærmere bestemt fra Aratama-san, som noe vagt uttaler at

If the field rotation is not compensated, the image becomes blurred [...].

I am not sure if O-GPS1 has function to correct field rotation, but I can say that the O-GPS1 can trace the stars without having the image blurred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...