Gå til innhold

– Vil ta over etter Will Wright (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser tøft ut! :)

 

Har stadig vært fan av slike byggespill. Nærmest ingenting overgår SimCity-serien. Spesielt spillene fra 2 til 4 er helt fantastiske. Har alltid vært skeptiske til slike moderne byggespill, når de har blitt kunngjort. Koste meg noen timer med City Life (da det kom ut i 2006), men gikk lei av det fort. Har stadig hatt SimCity 4 på hylla. Det er et spill jeg aldri går lei av.

 

Men dette virker veldig lovende ut. Denne kombinasjonen var noe jeg tenkte på selv. Spesielt når dere har skrevet et så bra intervju, virker dette mer og mer fristende ut. Håper i all fall dette blir bra. Håper også dette kan motivere Wright, og kompaniet til å lage et SimCity 5. ;)

 

Shaka

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt litt med på dette spellet. Jeg er litt skeptisk til det. I starten var jeg veldig positiv, men etter å ha lest på forum og sånt har jeg blitt mye mer skeptisk. Det følger visstnok ikke engang med jernbanesystem, eneste transportsystem en har er veger. Bortsett fra det husker jeg ikke så mye, men folk som har prøvd virka veldig misfornøyde. Kanskje det kan være lurt å vente med å kjøpe spillet til de får lagt til jernbaner og de aller mest grunnleggende tingene alle bybyggespill må ha før man kjøper det, så man slipper å betale masse for å få ting som burde følge med fra starten. Jeg kommer iallfall ikke til å skaffe meg det heilt fra starten av. Jeg holder meg til Simcity 4. Det er et godt spill. Og man kan laste ned masse ting som utvider spellet kraftig.

 

Forresten, de/dem-feil i artikkelen. Ellers ganske interessant, men det virka for positivt i forhold til inntrykket jeg har fått. Men jeg har ikke vært på de foruma på ei stund, så det kan hende de har forbedra det noe. Men lite trulig, for det er ikke akkurat år sia.

Endret av Glutexo
Lenke til kommentar

Har blitt totalhekta på dette spillet jeg. Onlinedelen er litt buggete, og har dessverre en lei tendens til å bli disconnecta - da mister jeg gjerne 20-30 minutter med gameplay da serveren kun lagrer ca hver 30. minutt virker det som (eller når du velger quit).

 

Offline derimot er det ikke noen slike problemer, og jeg syns det er utrolig mye mer komplekst og detaljert enn SC4. Følte at i SC4 så fant jeg en oppskrift med en gang på hvordan man burde gjøre ting, og så var det bare å følge denne "templaten" for resten av kartet.

 

I CXL er det mye mer "tweaking" og ting å passe på, slik at du nesten aldri kan "slappe av" og tenke at du er ferdig. SC4 var litt bedre på den økonomiske delen mtp skatter og behandling av inntekter og utgifter (man kunne styre mye mer), i CXL er nok dette en funksjon som bør forbedres.

 

Spillet er likevel av typen "lett å lære, vanskelig å mestre", har spilt en god del timer både online og offline, men jeg starter stadig nye byer for å prøve å effektivisere så godt som mulig. Det er viktig å tenke på hvilke arbeidsfolk som blir å jobbe på hvilke jobber feks, mtp trafikk og veiløsninger.

 

Anyways, er storfornøyd - hadde ikke trodd at jeg skulle like det så godt ettersom jeg har vokst opp med Sim City (fra amiga, snes og pc) og oppfølgerne - men jaggu så gjorde jeg det :)

 

 

Kjøpte utvidet versjon for 49.95$ (ca 280kr) på Direct2Drive.com

 

Vanlig versjon fås for 39.95$ (ca 230kr)

 

Evt har broadparkgames dette spillet for 299,-/349,- hvis du vil kjøpe "norskt".

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt og prøvd dette spillet, og er positivt overrasket. Var fan av citybuilders, og en del andre simspill i gamle dager, men ikke klart å finne engasjementet i det siste. Dette spillet har jeg dog brukt veldig mange timer på siden jeg kjøpte det en dag forrige uke.

 

Det kunne med fordel hatt litt mer dybde og detaljer i forhold til økonomistyring, som forrige fan nevnte. Litt mer kontroll på utgifter og hvilke områder man dekker med en skole, en poltistasjon, osv, hadde vært fint, blant annet. Men mye er bra, og det er et spill som stadig gjør at du vil gjøre det litt bedre, lage en litt finere eller mer effektiv by.

 

Intervjuet gjorde meg litt skeptisk til veien videre. Håper ikke de satser på å øke spillets levetid ved å gi ut halvdårlige minispill, slik det kunne virke. Håper de heller fokuserer på mer dybde i selve bybyggingen og -styringen og at kollektivtransporten snart bli introdusert.

Endret av Kohan
Lenke til kommentar

Forhåndsbestilte spillet etter å ha prøvd demoen, angrer nå.

 

Advarsel: IKKE KJØP SPILLET!

 

For det første.

Busser, undergrunnsbane, tog er ikke med i spillet. Dette er ting som er fundamentalt for by-bygger-spill. De skal riktignok komme i en patch senere, men da kun for de som betaler for å spille online (månedlig betaling). Jeg som kjøper hadde selvfølgelig regnet med at dette skulle være tilgjengelig i offline modus da jeg kjøpte spillet, føler meg lurt nå.

 

For det andre.

Jeg sitter på en 16:10 skjerm, men oppløsningene i spillet ser ikke ut til å støtte dette formatet. I hvert fall ikke de valgene man blir tilbydd inne i spillet, mulig man må gå i en eller annen tekstfil inne i spillmappen, hva vet vel jeg.

 

 

 

Forøvrig kan de som er interessert lese videre her, om hvorfor du ikke burde kjøpe spillet.

 

 

Jævlig synd, for spillet har utvilsomt stort potensiale, og grafikken er uten tvil den desidert beste innen denne sjangeren.

Er smått bitter nå, kunne brukt pengene på Uncharted 2 i stedet.

 

 

Edit: Fjernet de argumentene som viste seg å ikke stemme.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Jeg gikk og gledet meg dette spillet, og lastet ned demoen idag.

 

Men, og dette kan være verdt å merke seg for andre som var sent ute med å få med seg at CitiesXL var ute og gjerne vil prøve det.

 

Det er ikke september lengre, det stemmer, du kan kun prøve demoen i September.

 

Så dette på toppen av det Alt-Ctrl sier, blir det ikke noe kjøp på meg. Da installerer jeg heller SimCity 4 om jeg vil bygge by.

Lenke til kommentar

Her var det mye slakt...

 

Var betatester og spillet gav en over snittet spillopplevelse. Her var det da kun mulig å spille via nett og dette gir en del andre muligheter enn hva singleplayer spill som SC4 vil kunne gi.

 

Jeg er da av typen som aldri har brydd meg så alt for mye med dumme ting som togbaner og undergrunn. Undergrunnsbane er greit nok, men hva er kluet med tog internt i byen?

 

Men jeg lurer litt på om noen vet hvordan skatteinntektene funker online? Tidligere kunne man være avlogget og tjene et hav med cash så lenge man hadde et budsjett som gikk i pluss. Er dette endret noe særlig på?

Lenke til kommentar

Alt-Ctrl: Busser skal visstnok bli tilgjengelig for alle. Det er også ganske usannsynlig at motorveier blir subscribers-only, i og med at de er tilgjengelig for alle nå.

 

Det er også mulig å spille offline. Jeg har prøvd å spille uten fysisk tilgang på nettet, og det funket. Dobbeltsjekket det også nå (ved å sette brannmuren til å blokkere all trafikk). Ikke noe problem å spille offline.

 

Vent til launcheren gir beskjed om at du ikke har tilgang på nettet, så skriv passordet ditt. Da kommer det opp en play offline-knapp.

Lenke til kommentar

Alt-Ctrl: Busser skal visstnok bli tilgjengelig for alle. Det er også ganske usannsynlig at motorveier blir subscribers-only, i og med at de er tilgjengelig for alle nå.

 

 

Det med busser tror jeg ikke før jeg får se det, vil heller bli positivt overrasket enn skuffa.

Motorveiene får jeg ikke til å fungere uansett, får ikke kobla de vanlige veiene innpå.

 

 

Det er også mulig å spille offline. Jeg har prøvd å spille uten fysisk tilgang på nettet, og det funket. Dobbeltsjekket det også nå (ved å sette brannmuren til å blokkere all trafikk). Ikke noe problem å spille offline.

 

Vent til launcheren gir beskjed om at du ikke har tilgang på nettet, så skriv passordet ditt. Da kommer det opp en play offline-knapp.

 

Av en eller anna grunn hadde jeg fått det for meg at man måtte ha nett for å spille, uansett. Men man trenger det kun for å verifisere spillet første gangen kanskje?

Lenke til kommentar

Av en eller anna grunn hadde jeg fått det for meg at man måtte ha nett for å spille, uansett. Men man trenger det kun for å verifisere spillet første gangen kanskje?

Ja, du må registrere deg på nettet før du kan spille første gangen.

 

Edit: Ang. motorveier - du kan ikke koble dem på vanlige gater o.l. I stedet må du koble dem på expressways (ved hjelp av noe som heter "simple intersection" i highway-menyen). Disse kan du så koble videre på hva du vil. Alternativt kan du bruke de mer avanserte kryssene, men de er jo som du sier veldig plasskrevende.

Lenke til kommentar

Edit: Ang. motorveier - du kan ikke koble dem på vanlige gater o.l. I stedet må du koble dem på expressways (ved hjelp av noe som heter "simple intersection" i highway-menyen). Disse kan du så koble videre på hva du vil. Alternativt kan du bruke de mer avanserte kryssene, men de er jo som du sier veldig plasskrevende.

 

 

Er klar over det, men det er nettop de som ikke fungerer. Når jeg skal koble til veiene på kryssene så fester de seg ikke, om du skjønner.

Lenke til kommentar

Edit: Ang. motorveier - du kan ikke koble dem på vanlige gater o.l. I stedet må du koble dem på expressways (ved hjelp av noe som heter "simple intersection" i highway-menyen). Disse kan du så koble videre på hva du vil. Alternativt kan du bruke de mer avanserte kryssene, men de er jo som du sier veldig plasskrevende.

 

 

Er klar over det, men det er nettop de som ikke fungerer. Når jeg skal koble til veiene på kryssene så fester de seg ikke, om du skjønner.

 

Å holde det at man selv ikke klarer å koble mindre veier til motorveier mot spillet blir vel som å kalle CS dårlig fordi man selv ikke klarer å skyte noen i fjeset. Å koble veier til motorveier lar seg absolutt gjøre. Simple intersection brukes mellom highway og exressway, det finnes intersections som funker mellom to highways, og mellom highway og large avenue (tror jeg det het). En god og effektiv motorvei tar litt plass, desverre, og det gjør også intersections, så det er noe det lønner seg å planlegge for i god tid.

 

Prøver man seg litt frem i stedet for å gi opp etter 12 sek finner man ut hvordan det gjøres. Litt innsats bruker å fungere langt bedre enn whining.

Endret av Kohan
Lenke til kommentar

Å holde det at man selv ikke klarer å koble mindre veier til motorveier mot spillet blir vel som å kalle CS dårlig fordi man selv ikke klarer å skyte noen i fjeset. Å koble veier til motorveier lar seg absolutt gjøre. Simple intersection brukes mellom highway og exressway, det finnes intersections som funker mellom to highways, og mellom highway og large avenue (tror jeg det het). En god og effektiv motorvei tar litt plass, desverre, og det gjør også intersections, så det er noe det lønner seg å planlegge for i god tid.

 

Prøver man seg litt frem i stedet for å gi opp etter 12 sek finner man ut hvordan det gjøres. Litt innsats bruker å fungere langt bedre enn whining.

 

 

Edit 2:

Av en eller annen grunn hadde jeg ikke fått med meg at det fantes expressways. :innocent::blush:

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...