Gå til innhold

Førsteinntrykk: Aion (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fristende å prøve no nytt (spiller wow) men vist det er så lite foskjell som du sier så er det egentlig lite vits.

 

Ganske mye av spillopplevelsen er jo å ha gode venner å spille med, å når man har spillt wow siden realese så har man jo etterhvert fått endel gode venner.

 

Håper denne sjangeren blir radikalt forandret snart, jeg tenker alltid at det blir spennende å se hva andre spillutviklere gjør når det nærmer seg realese på et MMO men blir somregel skuffet.

 

Får håpe det nye prosjektet til Blizzard blir bra :)

 

Edit: Bra artikkel :)

Endret av Caleb
Lenke til kommentar

Bra førsteintrykk. Vet isåfall nå at jeg ikke skal teste det :)

 

men som alltid noe å prike på.

 

Spieder høres så rart ut for classen Ranger, får følelsen av at du skal spille en liten

unge som skal selge kaker.

 

Class: Boy Scout. You are between 11 and 18 yars old and

you special ability is to sell cookies to elderly women.

Your background sums you up to have been in the forest

twice, where the first time at level 1 you learned to use

matches to light a fire, and the second time at level 10,

you became a Ranger!!!1

 

 

when you'r in Texas look behind you..

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Høres jo rett og slett kjedelig simpelt ut. Lite variasjon, lite personutvikling, som lagt ut på en jernbanelinje. Men nå kom du jo ikke en gang til level 25, noen som har vært høyere og vet om det kanskje er litt mer personutvikling der?

WoW forsvant som alternativ for lenge siden fordi det ble for simpelt. Alt ble dumma ned, for enkelt og simpelt, og om noe mmo skal være aktuelt for meg så må det gå motsatt vei: Mange muligheter for personutvikling, høy vanskelighetsgrad, store utfordringer som gjør at bare noen få klarer de beste raida sånn at vi faktisk har noe å se fram til, osv.

Lenke til kommentar

Har du ikk vært i Abyss?

 

Hallo liksom =) PvP og PvPvE (Baldur), som er i Abyss hovedsakelig, er jo selve kjernen i spillet. Etter min mening burde du kanskje ha prøvd PvP aspektet i Abyss før artikkelen ble publisert. Joda, jeg vet det bare er et "førsteinntrykk", men Abyss kommer du til ganske raskt, samtidig som det er en veldig viktig del av spillet. Samtidig synes jeg det trekker veldig mye opp, da det er et velpolert og spennende område :)

 

Ellers fin artikkel!

 

EDIT: Jeg er før øyeblikket 25, men det er mange over 30, og allerede noen over 40.. Så lenge du vet hva du gjør så går det ganske fint. De som sier at det er en evig grind finner ikke alle questene.. :)

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Har spilt i over en uke allerede, og har ikke hatt ett eneste sekund med kø. Men er klar over at det er noen servere som fortsatt sliter, men har hørt det nesten ikke finst noen køer lenger på noen av serverene. Så virker som dette har blitt skrevet for en stund siden.

 

Det kommer også svært godt frem at skribenten tar utgangspunkt i WoW når hva som er "bra" blir evaluert, noe som jeg synst er veldig feil siden spill som Lineage og guild wars ikke ble nevnt en eneste gang.

 

Ellers en god artikkel, noe negativ kanskje, men bra.

Lenke til kommentar

Høres jo rett og slett kjedelig simpelt ut. Lite variasjon, lite personutvikling, som lagt ut på en jernbanelinje. Men nå kom du jo ikke en gang til level 25, noen som har vært høyere og vet om det kanskje er litt mer personutvikling der?

WoW forsvant som alternativ for lenge siden fordi det ble for simpelt. Alt ble dumma ned, for enkelt og simpelt, og om noe mmo skal være aktuelt for meg så må det gå motsatt vei: Mange muligheter for personutvikling, høy vanskelighetsgrad, store utfordringer som gjør at bare noen få klarer de beste raida sånn at vi faktisk har noe å se fram til, osv.

 

Da anbefaler jeg på det sterkeste Eve Online for deg min venn :)Det er et spill med vanvittig dyp karakterutvikling, dyp combat, stort spillunivert og store konsekveneser om man dør, som gjør ting så spennende at man nesten driter på seg. Det er også svært vanskelig å skaffe seg det beste av det beste.

 

Aion derimot synes jeg også er et svært godt spill. Spilte i 2 lukkede betaer, og var svært fornøyd. Men jeg ble rett og slett lei av Sandwich combat. Av en eller annen grunn ender jeg alltid opp med å vende tilbake til AoC, siden der er det så tilfredsstillende combat. Merkelig :)

Lenke til kommentar

Tja, fikk vel litt blandede følelser av denne artikkelen.

 

Jeg har selv spilt spillet noen dager nå og fått et godt førsteinntrykk. Likevel er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest denne artikkelen er at spillet er kjedelig, reptetivt, konservativt og generelt ikke godt nok gjennomført.

 

Det er sant nok at spillet ikke byr på så veldig mange nye konsepter, men jeg føler at du nesten ikke tar deg tid til å snakke om noe positivt!

 

Selv om spillet har disse "skavankene" er det virkelig ikke et dårlig spill! Det første som slår deg når du har laget en karakter (har til nå kun spilt Elyos, den lyse siden) er hvor utrolig flotte omgivelsene er, hvor fin musikken er og hvor morsomme og til dels søte dyr som vandrer rundt i startområdet. Alt er helt ekstremt blankpolert!

 

Combat systemet er jo også veldig likt som i wow, og jeg synes personlig de burde gjort noe mer med det. Det skal likevel nevnes at det finnes en tvist her. Du får combo-strings etter hvert. Det vil si at hvis du for eksempel kaster en fireball, så er den neste skillen du kaster en av de vilkårlige du har fra før, eller en som blir unlocka etter hver gang du kaster fireballen. Senere vil du få mer avanserte combo-strings. Da vil det for eksempel bli som dette:

 

Kast Fireball (vanlig spell) -> 100% sjanse til å få lov til å kaste Spell X. Spell X har y lang cooldown. -> Kaster du spell X er det 50% sjanse for at du kan kaste spell A. Spell A tar damage og gir en knockback effekt. -> Lykkes du i å kaste spell A kan du kaste spell B. Denne er mye kraftigere enn de forrige -> Og så videre. Vet ikke enda hvor lang denne rekka blir, men jeg tror ikke den blir noe lengre en kanskje 4-5 spells, noe som forsåvidt er greit. (Det finnes flere combo-strings!)

 

Dette aspektet er ganske forfriskende i en ellers veldig standard kamp!

 

Jeg synes også som nevnt at det er veldig rart at du skriver en sniktitt uten å prøve spillets hovedelement, nemlig PvP. Selv om det er et førsteintrykk er det et MMO det er snakk om, og det virker rart å danne et inntrykk uten å ha prøvd et ekstremt viktig element i spillet!

 

Jeg har personlig blitt veldig positivt overrasket over Aion. Selv om det er konservativt bringer det noen nye forfriskende elementer, og de tradisjonelle aspektene i spillet er veldig godt gjennomført. Jeg kommer likevel ikke til å spille spillet videre på grunn av content gaps i senere levler. Jeg tenker at jeg begynner igjen om noen måneder, og råder de fleste andre som ikke vil drepe mobs i flere timer for en level uten å gjøre quests til å gjøre det samme. Da er det nok litt mer fylt opp med content på senere levler!

 

(PS: Det er selvfølgelig mange morsomme ting i spillet jeg ikke har nevnt her, så når det eventuelt kommer en trial-versjon er det virkelig anbefalt å teste ut spillet!)

Endret av Error
Lenke til kommentar

Høres jo rett og slett kjedelig simpelt ut. Lite variasjon, lite personutvikling, som lagt ut på en jernbanelinje. Men nå kom du jo ikke en gang til level 25, noen som har vært høyere og vet om det kanskje er litt mer personutvikling der?

WoW forsvant som alternativ for lenge siden fordi det ble for simpelt. Alt ble dumma ned, for enkelt og simpelt, og om noe mmo skal være aktuelt for meg så må det gå motsatt vei: Mange muligheter for personutvikling, høy vanskelighetsgrad, store utfordringer som gjør at bare noen få klarer de beste raida sånn at vi faktisk har noe å se fram til, osv.

 

Da anbefaler jeg på det sterkeste Eve Online for deg min venn :)Det er et spill med vanvittig dyp karakterutvikling, dyp combat, stort spillunivert og store konsekveneser om man dør, som gjør ting så spennende at man nesten driter på seg. Det er også svært vanskelig å skaffe seg det beste av det beste.

 

Er nok fanboys av Eve online på denne nettsia til at jeg har hørt mye om det, nok til å vite at det ikke er noe for meg. PVP-faktoren er altfor stor, og hele greia med å trene ferdigheter mens du er logga av stinker lang vei. Nei takk :)

 

Error: du bringer inn elementer som gjør spillet mye mer interessant, nettopp med at ting blir mer komplisert. Herlig, dette burde skribenten fått med seg. :)

Endret av nuffen
Lenke til kommentar

WoW er den største MMOen, som flest folk spiller. De fleste som er interessert i MMO-sjangeren, har prøvd WoW. Uansett om det er mange "unger" som spiller det, er det også mange eldre. Så om man bruker WoW som en referanse, skjønner de fleste hva du snakker om.

 

Og jeg skjønner ikke helt hvordan WoW kan være en ripoff av EQ2, med tanke på at det ble sluppet to uker etter.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor skribenter bruker WoW som referanse , bare fordi det har flest spillere eller ? WoW er en direkte rip-off av Everquest2 osv.Synd med dagens spillere som er så unge og tror at WoW oppfant alt.

 

Helt korrekt. Det er da ikke noe revolusjonerende i at man sammenligner med det som er mest populært, eller det flest kan dra kjennskap til. Det handler om å kunne kommunisere med mennesker, og da må man kunne nå ut til flest mulig. Du mener vel ikke på alvor at man skal sammenligne med de som var først ute? Ser for meg bilreklamer "tre tusen ganger sikrere enn T-ford" :p

Lenke til kommentar

Spiller selv Aion for øyeblikket og har nådd "abyss". Førsteinntrykket tar bare for seg levling opp til 20, noe som kan bli en ganske kjedelig affære hvis du ikke har funnet alle questene, eller har problemer med penger på spillet. Jeg gjorde de fleste questene og solgte det mest jeg fikk til andre spillere (untatt det jeg trengte selv) og har aldri hatt problemer med hverken grinding eller penger.

 

Etter du har nådd 25 er det også mulig å samle sammen 5 andre medspiller og banke monstre i/rundt en borg. Dette kan gjøres 1 gang per dag, det er gøy og utfordrende. Det gir deg en del nytt utstyr, og selvfølgelig masse erferingspoeng (experience points). Hele morroa tar litt over en time.

 

Spiller-mot-spiller-mot-omgivelser fungerer bra, selv om det kan være frustrerende å møte på en drøss med motspillere som høvler over deg mens du står og dreper monstre. Det er selvfølgelig velidg gøy å være en del av en slik gruppe, løpe rundt og drepe enslige motspiller.

 

Mitt førsteinntrykk er ihvertfall at spillet er velpolert, få feil og veldig underholdende. Det er laget i beste "asia-stil", og kan anbefales til alle som er litt lei andre MMOs og har lyst på litt variasjon.

 

Spillet er ikke revelusjonerende innenfor MMO-sjangeren, men definitivt et godt alternativ til alle de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...