Gå til innhold

OLED vil nå enorme verdier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OLED skal ha et mindre strømforbruk, men likevel et mye bedre bilde med tanke på responstid, lysstyrke, fargegjengivelse og kontraster enn det vi har blitt vant til med LCD, LED og plasma.

Nå har jeg ikke fulgt så mye med i det siste, men stemmer disse påstandene? Det er i hvert fall ikke mange år siden både responstid og lysstyrke var ulemper ved OLED-teknologien.

 

PS. LED er ingen skjermteknologi, det er bare baklyset. Hvis dere først skal begynne å skille på baklystypene så bør vel også CCFL nevnes.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, her har nok journalisten gått rett i markedsføringsfella til TV-produsentene når han ramser opp de konkurrerende teknologiene.

 

Det er jo faktisk bare 2 konkurrerende teknologier til OLED, nemlig LCD og Plasma.

Om LCD-skjermenes lyskilde (bak LCD-panelet) er CCFL (lysstoffrør), sidemonterte LED-lamper eller et større antall bakmonterte LED-lamper med individuell lysstyring - så er de alle fremdeles LCD-skjermer!

Lenke til kommentar
OLED skal ha et mindre strømforbruk, men likevel et mye bedre bilde med tanke på responstid, lysstyrke, fargegjengivelse og kontraster enn det vi har blitt vant til med LCD, LED og plasma.

Nå har jeg ikke fulgt så mye med i det siste, men stemmer disse påstandene? Det er i hvert fall ikke mange år siden både responstid og lysstyrke var ulemper ved OLED-teknologien.

Responstid er nå nede i ca 0.004 ms link

Kontrast er heller ikke noe problem. Er vel noen år siden Sony viste frem en TV med 1,000,000 i kontrast.

Lenke til kommentar

Mente LG sine super LCD skjermer har helt hårreisende høyt kontrast nivå. Mente å lese et sted at til og med panasonic sin pioneer plasma ble banket i 2D HD av denne skjermen, samt Samsung sin 8 og 9 serie LCD har bedre bilde enn panasonic sin plasma som er referanse skjerm for mange når det gjelder HD. Sjekket Oled når sony hadde sin 11" på display i oslo og den gang gikk både LCD og plasma forbi når det gjaldt kvalietet på bildet.. men men.. mye har skjedd siden den gang. Spennende å se hva som skjer.. men 4 år på å ta så mye av markedet med oled? Skeptisk..

Lenke til kommentar

Takk for linken johome.

 

Har levetiden også blitt bra på OLED?

 

Mente LG sine super LCD skjermer har helt hårreisende høyt kontrast nivå.

Ikke LCD-paneler i seg selv, men kontrasten kan økes ved å justere styrken på baklyset. Baklyset kan selvsagt ikke dimmes på like mange punkter som det er piksler på LCD-panelet så det har sine begrensninger. Har man ikke dynamisk dimming av baklyset så har LCD rundt 1:1000 i kontrast. Dimmer man ned baklyset så kan man selvsagt strekke sortnivået lengre, men selv samsungs 9-serie kan i praksis ikke måle seg med plasma på statisk kontrast.

Lenke til kommentar

 

Ikke LCD-paneler i seg selv, men kontrasten kan økes ved å justere styrken på baklyset. Baklyset kan selvsagt ikke dimmes på like mange punkter som det er piksler på LCD-panelet så det har sine begrensninger. Har man ikke dynamisk dimming av baklyset så har LCD rundt 1:1000 i kontrast. Dimmer man ned baklyset så kan man selvsagt strekke sortnivået lengre, men selv samsungs 9-serie kan i praksis ikke måle seg med plasma på statisk kontrast.

 

Side ved side sammenligning av samsung 9 (som har kant belysning (led)) mot panasonic sin plasma 65" så var 2d bildet bedre på samsung (farger og kontraster), dog jeg kan ikke stå inne for hva elgiganten i sverige hadde av kabling osv.. så jeg legger ikke stor vekt på det. 3D dog er milevis bedre på panasonic sin plasma, samsung sliter endel med ghosting.

 

Statisk kontrast for min del er knekkende likegyldig da jeg ser film hvor dynamisk er mer interessant, men men, til syvende og sist er det hva en er fornøyd med som har noe å si.

 

Dog det som diskuteres her er vel OLED mer enn både plasma og lcd..

 

Spent på OLED, men tror det tar mer enn 4 år før det har bror parten av markedet..

Lenke til kommentar

LCD sliter ikke bare med statisk kontrast, men også lokal kontrast siden baklyset bare dimmer store områder av gangen. Ser man f.eks et brudepar på skjermen (sort og hvitt rett ved siden av hverandre) så vil brugdomens dress bli ganske blass fordi baklyset må skrues på maks rett ved siden av (på bruda). Mange lignende situasjoner med høy kontrast med kort avstand i mellom lyst og mørkt vil også gi blasse mørke farger. "lysesort"

 

Jeg liker å bruke TVen som foto-fremviser når jeg har besøk og da er lokal, statisk kontrast viktig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...