Gå til innhold

Kjøpe varer til over 200kr fra DealExtreme, mm.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et ønske om å kjøpe 2 varer for ca 230kr pr stk (460kr), fra DealExtreme i HongKong..

Dette er to elektroniske "duppeditter", og er dermed fritatt for toll. Varene jeg ønsker kjøpe er bare et par Panel-antenner på 14dBi.. Og var utrolig billig (36$). Og har ikke klart å finne noen tilsvarende butikker som lever slik vare, uten å betale 20$ for frakt. - Kom bare med tips :b

 

Når det kommer til frakt innad i norge vil det koste meg ekstra? DealExtreme sier de leverer "free shipping".

- Hvor langt dette når er jeg usikker på?

 

Det vil bli en MVA på 25%, da varen er over maxgrensen på 200kr.

- Hvordan fårgår denne betalingen?

 

Min far har opplevd å bestilt en vare fra DealExtreme uten å ha mottat den, varen var under 200kr. (Skjedde i slutten av 2009).

- Hva er det som foregår?

 

Det er også flere kunder på DealExtreme som opplever at prisen på varen som møter tollen er redusert. Dette har ført til at DealExtreme har fått returnert varen. Da gravde inn i saken så skulle dette være på plass 20 Mai 2008. DX skal altså ha begynt å levere eskene med opprinnelig pris.

Jeg har på den andre siden lest at dette skal ha gjentatt seg multiple ganger i senere tid, hvor tollen bare returnerer varen igjen!

- Er dette et stort problem, eller er jeg ikke i en faresone?

 

Håper å få noen gode svar på mine sprsmål (=

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarer på det jeg er noenlunde sikker på:

 

Free shipping er over hele verden for DX, inkludert norge. (bekreftet av mine mange kjøp derfra selv).

 

Ikke leverte varer: Jeg har ikke opplevd det selv for DX spesifikt, men de er som de fleste andre honkkong-selgere i det at de bruker samme postsystemet som regel. Det kan ta veldig lenge (opp i 4 uker eller så i værste tilfelle) før varne ankommer. I de tilfelle der varen faktisk ikke kommer frem skal DX være relativt grei til å rydde opp i slikt om du tar kontakt innen rimelig tid. Jeg regner med at de fleste slike tilfeller kommer av at postløsningen som brukes er ekstremt lav-kostnad og dermed sikkert får noen pakker i ny og ne som bare ikke kommer frem skikkelig, men butikkene det gjelder er klar over dette og rydder som regel opp etter seg på en grei måte.

 

Ut av flere dusin diverse varer kjøpt fra diverse HK selgere inkl. DX har jeg hatt 1 tilfelle av at varen var ekstremt forsinket (nesten 6 uker levering, tydeligvis noe som gikk galt i posten men den kom frem til slutt), samt 1 tilfelle der varen aldri kom frem - men etter jeg kontaktet butikken sendte de på nytt uten mye mikkmakk og det ordnet seg greit. Ingen av de to tilfellene var fra DX, men det regner jeg med bare er en tilfeldighet egentlig.

 

Varer over 200kr som ikke er markert som gave (usikker på om DX gjør dette eller ikke da jeg skjeldent bestiller mye over 200kr grenen) behandles på samme måte som alle andre pakker over 200kr. Du må enten betale et fortollingsgebyr eller fortolle selv. Du får et brev om at varen ligger i fortolling samt instruksjoner på hvordan du går frem. Du kan evt. kontakte norsk tollvesen for videre detaljer.

 

Det er verdt å nevne at de aller fleste varer som DX selger som regel også selges av uavhengige andre mindre hongkong selgere. DX er billig, men faktisk veldig skjeldent billigst. Sjansen er at du finner nøyaktig samme antenne på ebay fra en mindre selger til lavere pris. Om du er heldig så kommer du under 200kr grensen og sparer dermed litt diverse stress. Just a suggestion :)

 

DX varer som blir returnert av tollen autoamtisk: Jeg har aldri opplevd dette selv så jeg kan ikke kommentere mye - men DX har såpass mange kunder fra Norge at jeg regner med at de for egen interesse ordnet opp i dette på en eller annen måte rimelig raskt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til frakt innad i norge vil det koste meg ekstra? DealExtreme sier de leverer "free shipping".

- Hvor langt dette når er jeg usikker på?

Det betyr at du ikkje betaler for frakt.

Det vil bli en MVA på 25%, da varen er over maxgrensen på 200kr.

- Hvordan fårgår denne betalingen?

Normalt vil du få oppkrav i posten sidan forenklet fortolling utføres av Posten. 25% på varene og eit gebyr på rundt 100-lappen.

Min far har opplevd å bestilt en vare fra DealExtreme uten å ha mottat den, varen var under 200kr. (Skjedde i slutten av 2009).

- Hva er det som foregår?

Det må du nesten spørre DX om.

 

Dersom DX merker pakkene med feil pris kan det kanskje bli sendt tilbake ja, men eg har ikkje fått med meg at dette er eit utbrett problem.

Lenke til kommentar

DealExtreme er en bra billig sjappe - aldri har hatt problemer med dem!

 

Ja, det skal betales 25% MVA om vareverdien er over 200 kr. Får tollvesen/posten en pakke der tollverdien overstiger 200 kr, vil de behandle den og du må betale 25% MVA + 217 kr i behandlingsavgift før/når du kan henter pakka!

Det blir 430kr *1.25 + 217kr=757 NOK for 2 antenner.

 

http://www.posten.no/760.cms

 

Prøv å finne tilsvarende antenne på ebay der porto er seperat!

Finner du tilsvarende antenne for under 200 kr + porto er det bare å bestille en og en!

Hva med en slik en?

http://cgi.ebay.co.u...=item439df28017

 

Du betaler ikke ekstra porto hos DealExtreme - det er inkludert i prisen - ALTID.

Desuten sender de rekomandert om du kjøper for mere en $15

Dermed kan du skjekke hvor pakka er!

 

Når du er så uheldig å ikke få en pakke fra DX du har bestillt, må du gå inn på din bestilling og si ifra. Da sender de den på ny - faren din var uheldig, men om det har skjed i 2009 er det litt sent å klage nå.

Det tar ca 3 uker fra du har bestillt til varen kommer hjem til deg. Enkelte ganger kan det også gå 4 - 6 uker, så smør deg med tålmodighet om du bestiller fra kina.

 

DESUTEN - alt stå også i dene tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=972044

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Her var det gode svar å få, ser ut som alt er løst nå... Og skal se etter alternetiver, slik at jeg havner under tollgrensen, men prisen var ikke ille til tross for MVA etc, og pålegget som kommer..!

 

For mitt bruk virker det som om at Yagi-antenner ikke er helt optimalt.. Ofte så opplever jeg at yagi ikka klarer å leve opp til dens styrke (har et par 18dBi, på 1W forsterker - Disse skal erstattes)... Yagi har også et mye mindre fokuspunkt, tett opp til den vellkjente "cantenna", dog høyere gain, tross lavere enn en reell Panel eller Grid, da de oftest gir et veldig stabilt reultat.

 

Ellers så er de ikke så verst, og gjerne billigere (= Men, de må erstattes, er lei av pakketap :)

Lenke til kommentar

Det er korrekt. Dog fant en annen webside, http://www.atel-electronics.eu.

Disse hadde større utvalg en Deal-Extreme og holder til i europa, samt en del billigere (=

 

Jeg må vel bare les, og finne ut mer om denne distubitøren. (=

 

//Edit: minimumkjøp på 150Euro/1200NOK... Vi får se om jeg gidder det, tross gode greier der, ink. merkevarer som Ubiquiti.. Blir jo MVA på 25% også+217kr.. :(

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Har et ønske om å kjøpe 2 varer for ca 230kr pr stk (460kr), fra DealExtreme i HongKong..

"free shipping".

DealExtreme er helt ok å kjøpe fra, har bestilt fra de et par ganger.

 

Når det gjelder verdien ca 230kr pr stk, så få de til å oppgi verdien uten frakt, da kommer du sikkert under 200kr og bestill de i to ordrer så slipper du MVA og tollbehandling :-) Siden DealExtreme oppgir priser med frakt blir det heller ikke dyrere for deg.

 

Betaling er sikrest med PayPal

Lenke til kommentar

Hvis du først går over 200kr, så er det like greit å bestille i en ordre. Da slipper du ett av tollgebyrene på 97 kr.

---

 

Teorien om at flatpanel (Bi-quad) er bedre enn yagiantenne behøver ikke stemme. Det avhenger av bomlengde (antall bølgelengder) og design på yagien. Man skal være utrolig skeptisk til de tallene som oppgis på antenner. De fleste er blåst opp slik at det ikke er mulig i teorien engang...

 

Eksempel på oppblåste verdier: 15-18dBi...

 

Bare at man angir 15-18dBi burde få alarmklokkene til å ringe. En slik antenne har en rimelig jevn forsterkning over hele 2,4-2,5GHz.

Sannsynligvis ca 12 eller 13dBi. (Tilsvarer ca 10 ganger mer enn en rundstrålende dipolantenne eller de antennene som står på en typisk router).

 

Selv har jeg den her, som virker bra. Den har lengre bomlengde og dermed teoretisk større forsterkning.

 

PS: En standard Bi-quad har et gain på 11-12dBi, mens en dobbel bi-quad yter 2-3dB mer.

 

double_biquad.jpg

Lenke til kommentar

Heisann la7dfa.com.

Disse yagi-antennene jeg har yter nok ~2 dBi under oppgitt styrke, med sine 16 enheter. De er stabile og gode, men fokuspungtet er alt for smalt for min del (dog dette fører til større rekkevidde), og gjør det klumsete å jobbe med. Har laget meg et par Bi-Quad antenner har vel også en 8* Bi-Quad på ei ganske så stor kobberplate... Denne er ikke robust nok til å være i aktiv bruk, men var god effekt.

- Utstyr for dette skaffet jeg fra det lokale kraft-selskapet. Samt kobberplatene kom fra belegg under peisen. Da det ble byttet ut med flis

 

Den eneste jeg kan bruke er Bi-Quaden som ikke er noe mer enn en biquad, dog jeg mangler nå en kabel til N-Pluggen. Men får vel se om jeg finner noen billige N-Plug <- til -> RP‑SMA kabler på noen meter snart.. Kom gjerne med tips til kjøp av dette, er oftest så dyrt ^^

 

Har også laget noen små 25*20cm panel-antenner.. Disse fungerte relativt bra, kan tippe de var rundt 14Bi, da arkitekturen var basert på en eller annen D-Link Patch-antenne med oppgitt 16dBi..

- Utstyr for dette ble kjøpt på elfa elektronikk, og et forum som ble lagt ned grunnet deling av blueprints basert på D-Link, ubiquiti etc

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Ja, det skal betales 25% MVA om vareverdien er over 200 kr. Får tollvesen/posten en pakke der tollverdien overstiger 200 kr, vil de behandle den og du må betale 25% MVA + 217 kr i behandlingsavgift før/når du kan henter pakka!

Varer med verdi frå 200,- til 1000,-: Kr 110,- Forenklet tollbehandling per oppdrag

Varer med verdi over 1000,-: Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg

Lenke til kommentar

Selv har jeg den her, som virker bra.

Hvor stor avstand bruker du den antennen på og er det samme antennen i andre enden?

Hvor stort blir signaltapet kabelen, og hvor lang kabel er det mulig å bruke. Kabeltype?

Jeg har bare brukt de i nabolaget her foreløpig. Kobler til de gangene min egen ISP går ned... :ph34r:

Men det er utrolig forbedring i forhold til "putt på antennene" som står på nettverkskortet.

Antennekabelen er kort og jeg tror ikke det forsvinner mer enn 1-2dB i den.

Helst bør man bruke LMR-400 eller tilsvarende lavtapskabel om man skal ha litt lengde.

Det beste er å bruke nettverkskabel (eller USB) og dermed få neglisjerbar avstand til aksesspunktet eller router.

 

Det er mange som monterer aksesspunkt og antenne i samme boks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

RP-SMA til N pigtail ca 30kr Søker du på LMR-400 så finner du kabel med connectorer på ebay. Du behøver jo ikke N-connector, dersom du kun skal ha en kabel rett på rp-sma.

 

Tap i RG-213 er ca 5 dB pr 10m. Tap i LMR-400 er ca 2dB pr 10m.

(@ 2,4GHz http://www.w4rp.com/ref/coax.html )

 

Når du sier at fokuspunktet ble for smalt, så vil du jo oppleve det samme med bi-quad.

Antennens forsterkning oppnås ved å ta forsterkning fra alle retninger og samle de i en stråle.

Dette blir som en lommelykt, hvor man kan justere fokus. Jo skarpere fokus, desto sterkere lys i midten.

 

Man må bestemme seg for hva man skal oppnå og finne ut hva som passer.

Skal man f.eks dekke 360 grader på samme plan, så kan man få til dette med høy forsterkning.

Dette gjør man ved "å stable antenneelementer over hverandre i fase". Da vil man få et paddeflatt diagram som stråler langt utover, men som demper signal oppover og nedover.

Endret av la7dfa.com
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er klar over det du sier, og har tenkt grundig på det.. Har et lite hus som ligger 300+ meter fra "dette" huset, hvor begge er tilkoblet en 50mbit. Det er et smalt kutt mellom et par trær og et annet hus for å ha sikt frem til det huset jeg skal nå. (Mitt hus og mine foreldres). Det er vanskelig over denne korte distansen å stille en yagi antennen perfekt, og tenker derfor forsøke med panel-antenner som har en større radius. Dette kan hjelpe litt til da jeg sliter med å få til noe med halvmeters yagi antenner.

 

Om du mener yagi vil klare seg bedre i denne situasjonen og jeg burde dikle mer, da kan jeg kjøre på.. I såfall bestiller jeg et par nye yagi, de jeg hadde er solgt nå.

 

Jeg har altså ikke fri sikt med tanke på at bølgene i praksis krever sin plass. Vet ikke hva som vil lønne seg mest, men det er tett. Har et lite rom med fri "øye-sikt". Er ikke mye hinder, hjørnet på et hus glipper jeg forbi på centimeteren, og noen trær er det å finne. Stort sett bare greiner da. Men plassen fra første punkt er SMAL. Har ikke lagt mye vekt i testing av yagi, da jeg hadde i grunn lav forventing, etter hva jeg har lest.

 

Den billige ~18dBi antennen du nevner står det mye negativt om, rundt om på nettet. Og er dermed litt skeptisk til hvor god den faktsik er over en slik distanse, og slike hinder.

 

---

Du behøver jo ikke N-connector, dersom du kun skal ha en kabel rett på rp-sma.

Er du lysten på å oppdatere meg her, da jeg ikke har satt meg inn i dette på 2 år. Jeg trenger altså bare en kabel med rp-sma (altså normal plugg til trådløsen) som passer min N-Plugg-BiQuad, om jeg skjøter en kabel på pluggen, vil ikke det føre til unødvendig tap, forran å faktsik ha en plugg?

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Sorry, jeg tenkte på hjemmelaget bi-quad da jeg snakket om kable rett på rp-sma. Kommenterte i den tråden nylig, så hadde den i bakhodet :-)

 

Jeg tror ikke de yagiantennene er noe dårligere enn bi-quad.

Hvis du ikke fikk noen kontakt med de to forrige yagiene, så spørs det om det går. Jeg tenker da på den begrensede sikten.

Hva slags trådløsutstyr brukte du?

Lenke til kommentar

Dårlig svar av meg, jeg mente altså biquaden, også når det kom til kabel-delen ;-D

 

Kontakt var det, men at det var stabilt og raskt nokk vil jeg ikke si. Gikk hastig ut med en konklusjon om at en billig yagi var vel noe i det ytterste laget når det kom til kavillitet.. Og at de mer moderne panel-antennene ville være bedre.

 

Utstyret skal være korrekt... Men, jeg må simpelthen ha optimal styrke, da det står servere i mitt bygg som skal koblet opp gjennom fars nett. Ikke vits å spørre hvorfor, det er komplisert på sitt eget vis. Samt jeg ser på det som "gøy" å teste litt.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Problemet med hastighet, er at man må ha bedre signal/støyforhold desto større fart man skal ha på overføringen.

Ved svake signalstyrker, så vil du oppleve utilstrekkelig hastighet og at pakker blir forsinket ved støy fra andre WLAN.

Det man kan gjøre for å få en stabil forbindelse, er å sette opp paraboler, med bi-quad i fødepunktet.

Da vil en få langt høyere signalstyrke og langt mindre støy. En slik parabol kan man få f.eks 30dBi fra og det sparker godt....

Trolig vil en parabol i den ene enden være godt nok :-)

 

Når jeg spurte om trådløsutstyr, så tenkte jeg på aksesspunkt/router. Man kan skaffe aksesspunkt som har høyere effekt enn de vanlige 0,028W... Kobler man opp to kraftige aksesspunkt, så kan man lett øke signalstyrken med 10-20 ganger.

 

Men man må selvsagt holde seg innenfor lovverket - kremt....

Lenke til kommentar

Jeg forstår.

Det er langt over lovlig utstrålt effekt om jeg satser på to mediums store paraboler m. BiQuad, ikke at jeg bryr meg.. Men, det burde være nok til å sende signalet flere mil.

 

Kunne vel gjort det like godt med en parabol + en panel-antenne (pcb) på 12-14dBi med en .5W amplifier. og en random antenne på ~18dBi i den andre enden.

 

Jeg får vel bare tenke litt mer.. Jeg er elendig når det kommer til dikling med metall... Så jeg er ikke en fan av å gjøre slik selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...